• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning toalett/gråvatten

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Den här tråden handlar om hur gråvatten och avlopp ska se ut och som vi behöver för våra husbilar.

Ska man påverka våra kommuner att anlägga bra ställplatser, så underlättar det säkert om man kan lämna förslag på ett bra koncept.

Därför har jag följande fråga: Är det någon som har bilder, men framförallt länkar eller annan information om hur gråvatten och avloppstömning ska se ut för våra husbilar. All info är av intresse. Det är också speciellt intressant att få en uppfattning om kostnaden för en färdig gråvatten och avloppsstation.

Jag inbillar mig att idealet vore om dessa stationer kan placeras över ett befintligt brunnslock. Denna typ av installation skulle förmodligen sänka kostnaden väsentligt. Det finns förhoppningsvis flera idéer om detta. Det är viktigt att priset för en tömningsstation är realistiskt. Detta är ju ingen prioriterad utgift hos våra kommuner.

Jag är ganska övertygad om att vi behöver ge våra kommuner info i denna fråga som ju känns så viktig för oss.

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

En ställplats i Frankrike.

Töm toan, fyll på dricksvatten och töm gråvattnet på "plattan" framför "pumpen". Mer behövs inte.

Ställplats-service.jpg
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Hur gör man rent praktiskt när man tömmer toan? Vi har endast portaporti men funderar lite på en nyare fabriksbyggd husbil och undrar bara hur man gör...
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

På denna och andra ställplatser lyfter man på ett lock. Så det funkar nog med er Porti-Potta på de flesta ställen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Tänkte mer hur man gör med en husbil med fast toatank,öppnar man nåt lock på bilen och släpper ut innehållet..?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Min erfaring gjennom 12 år på veien er at enkleste ofte er det beste.

Drømmeplassen er en betong eller asfaltplate plassert slik at det er lett å kjøre inn over en åpning eller rist på midten, gjerne med lokk for å hindre lukt. Lokket må ikke være for tungt. Hullet må være sentrert på et felt som er minst 5 m bredt og helst gir mulighet for gjennomkjøing, eller så må det være minst 5 m plass innefor hullet. Like ved platen en vannkran med fast kort slange for skylling av platen og dotanken. Et annet sted i området kran for påfulling av vann, helst minst 30m vekk fra platen.

Fordelen ved en slik plass er at den ikke krever vedlikehold og kan ha en lav investeringskostnad.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Allt vatten, grått och svart, ska passera kommunens reningsverk. Därför räcker inte en vanlig avloppsbrunn för regnvatten, som rinner rakt ut i sjön.
Jag håller med om att kunskap om tömning från husbilar, normalt saknas i svenska kommuner.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

VA-nätet består av dagvattenledningar (regnvatten) och avloppsledningar (som även kallas spillvatten). Naturligtvis är det i sistnämnda avloppsnät som en tömningsanläggning ska kopplas. I nära anslutning till ledningsnätet bör det finnas en vattenledning för att hålla ner anläggningskostnaden.

En asfaltplatta kan vara en bra lösning. Den kan också användas av ex.vis bussar.
Personligen tycker jag det ser trevligare ut med den typ som visas ovan på bild av Pialinn.

Ett stort problem är spridning av bakterier vid urspolning av toa-tankar, stora som små. I Tyskland har jag sett att det finns automatspolning efter toa-tömning.

Färskvatten bör precis som Knugrone nämner ej vara möjlig att använda för urspolning av toatankarna. Vattenanvändningen måste separeras på ett användarvänligt sätt...

På ett ställe i Tyskland såg jag att man kopplade färskvattenslangen högt upp och vattenutkastaren för sköljning av kasetten satt ca 50 cm över marken. Det var mycket tydligt markerat.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Det är knappast lämpligt att ha asfalt vid tömningsstationen. Det är alldeles för poröst och svårstädat.

Den bästa varianten jag sett var en stor betongyta, kanske 3*5 meter med plant fall mot en ränndal i mitten. I denna ränndal låg en rostfri låda ingjuten, ca 3*0,4 meter. Lådan hade i sin tur ett fall i botten mot avloppet som förmodligen hade ett vattenlås. Ovanpå låg ett körbart galler. Det var enkel att kör in över gallret och öppna gråvattenkranen. I ena änden, där avloppet var placerat var gallret glasare och här var det tänkt att tömma toakassetten. En slang för avspolning av anläggningen fanns vid sidan om.

Denna modell fungerar även för bilar med fast toatank.

Egentligen inga speciellt kostbara anordningar. En automat för fyllning av färskvatten en bit bort kompletterade det hela.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Helt rätt... En betongplatta bör det vara.

Ledningsgrävning och gjutning kostar x antal tiotusen kronor. En rostfri låda med vattenlås kostar också, men lösningen är bra.

Bör det inte finnas färdiga stationer att placera över redan befintligt brunn? Varje mindre samhälle med självaktning i Tyskland har ju ordnat med möjligheten att tömma...
Är det inte någon i Husbilsklubben som studerat de Tyska tömningsstationerna lite mer ingående av ren nyfikenhet?

Knausen igen
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Helst skall betongplattan och brunnen/gallret vara förlagt så att det går att köra rakt igenom. Då kan även stora turistbussar nyttja den vilket kanske kan vara ett bra argument gentemot kommunerna. Vilken kommun vill inte ha stora turistbussar?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Hej, alla
En fin ställplats i Sedrun, Schweiz..

Här tömmer man lådan i locket på sidan ...
Här fanns allt..

Lägg märke till att det även finns eluttag.

5 SFR = ca 30 SEK/ natt

Snygg husbilsskylt dessutom.

Kanske dags för de kommunala pamparna att lämna salongerna, damma av kostymerna och titta lite på omvärlden..

Gäller även SCR pamparna.
DS

DSC_0094-komp.JPG

DSC_0095-komp.JPG

DSC_0097-komp.JPG

DSC_0098-komp.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Framför pumpen på min bild finns en sådan platta som Michael Johansson beskriver. Fanns både dricksvattenkran och en annan kran för att skjölja ur toatanken med.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Lite mer om tömningsplatser...
Notera i texten där man skriver att i vissa mindre byar i Frankrike, där betalas installationen av de i byn för att de hoppas få igen pengarna i form av fler turister....
Kanske något för vissa större företag att satsa på ?
Motorhome Aires de Service

Kan ingen franska, men här verkar det vara en firma som säljer kompletta lösningar.
Approvionnement

Lite olika fabrikat (om någon kommun är intresserad) + länk till tyska tömningsplatser
Ver- und Entsorgungsstation – Wikipedia

T.ex Sani Station
SANI STATION Versorgung und Entsorgung mit Wasser und Strom
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömning toalett/gråvatten

På bilden ovan ser jag inte hur man tömmer gråvattentanken. Borde vara ett hål i marken (kanske över regnvattennivån). Nästa tanke: har man toatömningen i direkt anslutning till färskvattnet? Bakterierisk?
Annars tycker jag vi ska ta dessa tankar med oss till kommunen.
Hälsningar
Esbjörn
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

På min bild från Frankrike finna "plattan" framför "pumpen". Kolla inlägg 2 Tyckte den var tråkig att ha med på bilden.
Toatömningens lucka finns i foten på "pumpen".
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Tömning toalett/gråvatten

Ställplatsen utanför Bengt i Örkelljunga har en liknande station som fungerar perfekt. 15:- kostar det att fylla vatten. Man köper en polett inne hos Bengt eller om han har stängt, hos Statiol på andra sidan vägen.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

I Hunnebostrand finns nog den billigaste och enklaste, men till 100% fungerande tömmningsplats. Där finns allt som önskas.
 
Toppen