• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning gråvatten

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Annars kan man göra som husbilen som svängde ut från campingen i Stenungsund för ett par dagar sedan, köra och tömma samtidigt, det blev en rand bort till motorvägen. Föraren stod väl inte först i kön när gud delade ut förstånd.

MVH
Stig

Förhoppningsvis tappade han ur rent vatten för att reducera vikt.

Brukar själv tömma färskvattentanken före sista etappen när jag avslutar en resa, det rinner långsamt så tålamodet kanske tryter och resan startar innan tanken är tömd.
Gråvattentanken töms däremot snabbt, grova rör.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Jag vet att tråden är rätt gammal men jag har läst igenom den vet fortfarande inte vad som gäller.
Vissa hänvisar till miljölagstiftningen.

Vilken lagstiftning är det ni hänvisar till?
Jag vill gärna veta vad som faktiskt gäller...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömning gråvatten

Miljöbalken. Gråvatten eller BDT-vatten. Vill du gå in och läsa lagstiftning är det rätt källa. Kontentan är att du ska tömma ditt gråvatten på avsedd plats. Sedan har många valt att göra en egen tolkning av bekvämlighetsskäl.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Nog är det väl ändå höst, men det krinil menar och hänvisar till är väl ändå solklart.
I alla fall i mina ögon.
Nämligen vad som står i lagstiftningen.
Jag ville veta vad som gäller och fick ett svar och om man inte följer svaret och väljer att bryta mot de regler som samhället byggt upp är det naturligtvis upp till var och en att göra det.
Sen är det ju upp till var och ens moraliska kompass att välja väg.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Som alltid i dessa trådar hänvisar jag till de 800 tusen privata avlopp med sk markinfiltration som finns runt om i landet. Att släppa gråvatten på jord eller grus där man inte stör någon är helt ok enligt min kompass. Tömmer själv på egen gräsmatta och har aldrig haft problem med något.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Skojigt det här med gråvattenslabbet:)

Lika roligt som folk som är noga med att plocka upp vovvens bajs i en påse och sen slänger påsen i närmsta buske:oops:, helknäppt !
Som hundägare är det något som förbryllat mig, om man ändå gör sig den ansträngningen att plocka upp? En förklaring som god som någon, var en äldre dam som sa att det är inte hundägaren som slänger påsen, utan fåglar som lyckats plocka upp dom och tappar. Tänker inte så mycket på dom i buskarna utan mer dom synliga alldeles intill sopkärlet och öppna marker.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Fåglar:wink:, hmmm slarviga såna då typ; Spill-Kråka eller Hafs-Örn;)

Skämt åsido så undrar jag om fåglar lyckas få upp plåtlocken på de hundtunnor vi har här i våran kommun? Nää, jag tror det är folk som plockar upp joxet och sen inte hittar en lämplig tunna och dumpar påsen istället för att ta hem den till sin egen soptunna!
Fast när man är ute med Husbilen på Ställplatser o.dl så är det sällan man ser folk som misssköter sig eller har misskött sig, bra betyg till Husbilsåkande hundägare överlag!

Näää, tillbaka till Gråvattnet nu! Kanske blir bättre fart framåt helgen;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tömning gråvatten

Vi satt & åt på en rastplats invid R45 i Danmark i somras varvid det kom en man med en stor schäfer. Hunden satte sig invid frugan & presterade en megahög allt medan husse tittade på. När det var klart knallade dom bara iväg & lämnade skiten på plats. Likaså när vi stod på en liten rastplats i Rhendalen så stannade en holländare bakom oss, gick ur, plockade fram toakassetten & tömde den helt öppet vid ett träd. Med detta vill jag säga att det finns gott om intelligensbefriade människor i vår herres hage. Efter denna erfarenhet så tycker jag att om man någon gång diskret släpper ut gråvatten på mjukt underlag i skogsmark eller liknande så spelar detta väl ingen roll. Hemma släpper jag gråvattnet i dagvattenrännan inne på tomten vilket inte har någon betydelse eftersom kommunen inte har separerat dagvattnet från avloppet.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Ibland stannar tiden när folk gör sådana övertramp som finns inte ens på kartan.

Hundrastande hänsynlösa människor finns det gott om, och eftersom jag är själv hundägare/kattägare, så reagerar man särskilld på dessa. Jag menar, hur tänker de?
Förmodligen inte alls. De är så inne i sina egna tankar och att hunden skiter är ju helt i sin ordning eftersom de är ute. Att de befinner sig på en rastplats där andra försöker njuta av tillvaron noterar de inte ens. Har själv kommit fram att det är ingen ide att försöka "leka föräldrar" till sådana personer, jobbet borde gjorts för länge sedan av andra.

När jag rotar bland minnerna så framstår en episod väldigt klart för än idag. Italienska rivieran, vi är på rastplats och fikar. Inga andra där, glest trafik. In kommer en dyrare sportcoupe med en extremt välklädd dam kring de 40 - 50. Hon stannar precis framför oss och går framför sin bil och liksom försvinner. Sedan hörs ingenting förrutom en utdragen "naturljud" och något rinner som en liten bäck mot våran bil. Plötsligt reser hon sig, går in i sin bil och kör i väg. Vi bara stirrar på varandra, orden räcker inte till, gjorde hon det vi såg, eller ? Javisst, ingen tvekan, kanske "nödfall", men sättet....

Därifrån till gråvatten är steget inte långt, och man borde kanske ibland fundera mer än rubriken säger. Jag menar, vad består ditt gråvatten av? Vet du med besked att det är bara diskvatten och kaffeslattar så är det inte värt att deponera, men kom alltid i håg att andra vet inte det....
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Fåglar:wink:, hmmm slarviga såna då typ; Spill-Kråka eller Hafs-Örn;)

Skämt åsido så undrar jag om fåglar lyckas få upp plåtlocken på de hundtunnor vi har här i våran kommun? Nää, jag tror det är folk som plockar upp joxet och sen inte hittar en lämplig tunna och dumpar påsen istället för att ta hem den till sin egen soptunna!
Fast när man är ute med Husbilen på Ställplatser o.dl så är det sällan man ser folk som misssköter sig eller har misskött sig, bra betyg till Husbilsåkande hundägare överlag!

Näää, tillbaka till Gråvattnet nu! Kanske blir bättre fart framåt helgen;)

Jag har själv sett en skata plocka upp en bajspåse, som stack upp ur en överfull papperskorg, och flyga iväg med den.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Det värsta jag har sett i fråga om grisighet var på en av Husbilslandets sommarfester!
Vi kom lite sent så vi ställde oss på baksidan av den nya försäljningshallen och det funkade bra, lite långt att gå till dansen bara:confused:

Nåväl, det som hände var att husbil stannade framför våra bilar och en gubbjäkel tog helt utan skam ut sin kasset och glurpade ut den i dikeskanten precis framför våra ögon.....:mad:
Jag blev naturligtsvis förbaskad och frågade vad han höll på med......
Svaret blev ungefär så här;
Korna skiter ju i hagen så lite folkskit gör ingen skillnad....

Snacka om att blodtrycket steg!


Jag/vi har klantat oss flera gånger med gråvattnet p.g.a okunnighet eller misstag, men aldrig medvetet.
Toaklantigheter har också förekommit men bara så att man själv fått lida.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Eller kemvätska

Vi har SOG och pappret smälter före tömning. 3 dagars skit från oss motsvarar en hög från en ko en gång. Allt annat är skitprat:)
En av bönderna hemma har många kor och brukar tömma runt 4 kubik åt gången. Det motsvarar runt 10 års tömningar för oss. Där kan man snacka om skit:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Visst upplöses papperet, men när du tömmer så blir det pappersmassa. Kossan armerar med halm/gräs. Återanvändning:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Tyvärr kan du inte få ett svar, i detta fall ger inte lagen något entydigt svar, utan ska du göra rätt bör du fråga den miljöansvarige i den kommun du befinner dig i.
Jag frågade en miljöinspektör på Umeå kommun och fick svaret att jag inte skulle släppa ut gråvattnet i dagvattenbrunnarna, men om hen skull ha samma problem som jag så skulle hen försöka släppa ut det på en gräsbevuxen yta utanför stan.
En liten vägledning:

Avvägningar i det enskilda fallet
Vid bedömningen av om det är orimligt att vidta försiktighetsmått enligt 2 kap. 3 § MB för en anordning bör bl.a. följande beaktas:
1. om avloppsanordningen redan är inrättad i enlighet med tillståndet och om den fungerar som det ursprungligen var avsett; exempelvis kan krav på långtgående fosforreduktion bli orimligt kostnadskrävande i förhållande till den miljönytta som en uppgradering av en i övrigt väl fungerande anordning skulle medföra;
2. utsläppets mängd och sammansättning i förhållande till omgivningens känslighet;
3. om det är fråga om lokalisering i ett mycket glest bebyggt område t.ex. norra Norrlands inland eller annan del av landet med liknande förhål- landen;
4. vid bedömning av krav på kvävereduktion: om de kommunala reningsver- ken i området saknar särskilda krav på kvävereduktion och nitrathalterna i grundvattnet är låga.
Vid bedömningen av om det är orimligt att uppfylla funktionskraven avseen- de kretslopp och hushållning bör bl.a. följande beaktas:
1. om de åtgärder som kraven förutsätter är i tekniskt hänseende krävande för den enskilde;
2. om det saknas förutsättningar att på lång sikt nyttiggöra avloppsfrak- tionerna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tömning gråvatten

En stor del av diskussionen med gråvatten och även färskvatten tömning är att den som ser det och inte är insatt i husbilar lätt kan tro allt det är svartvatten. Tömmer man "på avsedd plats" diskret, retar man inte upp omgivningen.

Jag har köpt en vettigt tillbehör för det.


2768faf1dc-78101.jpg
 
Toppen