• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av toatank i Hobby 600?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hobby 600 delintegrerad från -90 och några år frammåt har tydligen fast tank för toan. Nu skulle jag vilja veta hur det funkar med tömningen i Sverige.
Fricampar oftast i skog och vid sjö. Ytterst sällan på camping.
Hur och var tömmer man en sån tank?
Finns det anordningar på alla campingar och kan man bara åka in, tömma dyngan och dra iväg igen?
Har ingen Hobby ännu men det lutar åt en -92a.

Mvh Tuzzan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tömning av toatank i Hobby 600?

Hej,

Du kommer oftast att få betala full dygnsavgift för att tömma på Campingar.
En fast toatank kan vara problem att tömma för det är inte många ställen som erbjuder detta utefter vägarna.

Man kan ju givetvis tömma i omgångar i ett annat lämpligt kärl och använda de rastplatser som har vanlig tömning.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank i Hobby 600?

Kolla med ansvarig för avlopp i Er hemkommun så kan de säkert rekommendera vart Ni kan tömma. Vi fick tom en krok så vi kunnde lyfta på locket i gatan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank i Hobby 600?

Vår första husbil hade fast toatank på ca 50 liter. Jag brukade tömma i avloppsbrunnar genom att lyfta av locket med ett par små kofötter som jag alltid hade liggande i bilen. Det gäller bara att hitta avloppsledningar och inte dagvattenledningar. De sistnämda går ju rakt ut i närmsta vattendrag medan den första går till kommunens reningsverk.

Jag monterade dessutom en pump som pumpade gråvattnet till svartvattnet. På så vis kunde jag tömma båda tankarna i samma brunn utan att flytta bilen och samtidigt sköljde jag ut svartvattentanken.

Det skall dock erkännas att jag skulle inte välja fast tank om jag stod i valet mellan den och en kassettoa idag.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank i Hobby 600?

Ja, det ante mig nästan.
Det där med kroken till gatubrunnen var ju lite roligt.
Campa i skogen och tömma på gatan!
Man vill ju inte tömma i vilda skogen heller även om det mesta är av naturen kommet.

KuMaNi, hur gjorde ni, har ni bilen kvar, har ni byggt om den?

Är det stora ovationer att montera i en kasett, kanske det inte finns utrymme alls.
Den vi tittat på är en tyskbil och det verkar vara standard runt de årsmodellerna.
Väldigt snygg och trevlig bil annars men toatank är nog ett stort minus.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank i Hobby 600?

Våran nuvarande bil har en 170 liters toatank och vi har inte haft några problem hittills att tömma. På vår nya bil kommer toatanken att vara på 250 liter och det ser jag som en fördel för då behöver vi inte tömma så ofta. Det känns otroligt skönt att slippa gå och tömma tanken var och varannan dag. Min rekommendation är hittar du en bil med toatank köp den före en med kassett.
 
Toppen