• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma skitburken

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är skillnad på att gå ut i skogen och göra sitt behov än att samla på sig flera dagars skit och tömma detta. Vid minsta lilla skogsidyll så kommer ett antal hb stå en sommar och övertäckta gropar överallt i buskarna! Är det fullt i kassetten kan man lösa det på annat lämpligare sätt!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
I skogen eller inte: Är inte problemet om man har kemiska medel i kassetten eller inte?
  • Kemiska medel: Inte tömning i naturen
  • Grönsåpa, SOG, etc: Helt okay i naturen
 

Kåraboda

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Olofström
HBK-Nr
23447
Medlemskap
2024
Är skogen din? Är det någon annans skogspromenad? Är det någons arbetsplats? Har du koll på vad du ställer till för andra med din skit? Upplåter du det som är ditt för min skit? Och när det gäller att gynna någon annans odling vilket är ett billigt argument skall rätt skit läggas på rätt ställe
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nej, jag menar förstås inte att man kan tömma kemiskt fri skit var som helst i naturen. Du får läsa lite mellan raderna. Jag menar förstås att man ...
  • Absolut inte ska tömma en kassett med kemiska tillsatser i naturen.
  • Kan göra det med latrin utan kemiska tillsatser, om man bla-bla ... etc (sunt förnuft).
Förresten: Jag har aldrig tömt en kassett i naturen, och kommer aldrig att göra det. Varken med eller utan kemiska tillsatser. Å andra sidan åker jag inte husbil i "glesbygd" (missförstå mej rätt ;)).
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.201
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Drygt 15.000 husbilister får rådet, att det är helt okey att tömma sin skit direkt i naturen...
Sorry, jag har en motsatt uppfattning. (Såg att du förtydligade dig nu, BoEr, helt okey :))

Tycker att man borde ha en uppförandekod, att detta gör man i absolut yttersta nödfall på mycket glesbefolkade områden och där det omöjligt stör någon känslig mänsklig individ
och sist men inte minst, man gör som i det militära, gräver en djup latringrop.

Man får hoppas, att ingen "utomstående" läser detta "skit"snack.
Dags att spola ner tråden i avloppet? ;)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Här har vi alltså många medlemmar i HBK som anser att det är ok att tömma kassetten ute i naturen. Efter omlackering har jag ännu inte satt tillbaka dekalen. Nu är jag helt på det klara med att den aldrig mer kommer upp.:eek:
Hur menar du med många? Räknar du hur många som skrivit det så behöver du inte använda många fingrar på din ena hand
HaDe Hasse
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Vad är det för svårigheter att tömma sin skit på därför avsedd plats. Det innehåller en massa bakterier ev.medicinrester . Vet detta då vi har minireningsverk där vi bor och göt mätningar på bla e.coli och andra bakterier.. Utan rening är det inte nyttigt . Dessutom så om vi äter mediciner m.m så kommer rester av detta att hamna i grundvattnet förr eller senare.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag lyfter diskussionen som TS OCKSÅ ställde fråga om. Tömma i toalett!

Är vi ensamma om att tömma i vår egna hemmatoalett när resan är avslutad?

Ser inga som helst problem med det! Gör ni?

Ang. ren offentlig toalett är det en självklarhet, anser jag, att lämna den i samma skick som när man kom. Skitig full av piss på golv och väggar samt toapapper och annat papper på icke avsedd plats lämnas i samma usla skick.

Kliniskt ren toa torkas varenda droppe som inte hamnat i toastolens vatten upp.

// Niklas
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
På 1920-talet började det förekomma vattentoaletter i Sverige.
Alla år dessförinnan gick det mesta direkt tillbaka till naturen.
Numer går det mesta också tillbaka till naturen, efter en massa förbrukning av
energi och färskvatten.
Toalettpapper bryts ner av naturen på 2-4 veckor.
Jag har inget problem med att tömma (gräva ner) detta avfall i naturen när
nöden så kräver. Känns t.o.m. bäst för naturen.
Med naturen menar jag givetvis inte Tantolunden och liknande platser.
// Janne
på 20 talet fanns det inte några kemikaler o medecinrester i avfallet -
 
Toppen