• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning under husbilen

A

andrease

Guest
Hej! Jag har en Elnagh Joxy 21 från 2002.
Fråga; jag har upptäckt fukt i en vägg längst ner mot golvet som har börjat vandra uppåt i väggen. Hittar inga synliga dåliga tätningar i väggen utanför. Varken fönster, el-kopplingen eller skorstenen för truma värmaren. Men jag hittar detta under bilen. Frågan är om det innanför denna väldigt synligt otäta (torra) gummilist finns något annat som stoppar vatten från att tränga in när man kör i regn?! Eller är detta boven i dramat? Hur tätar man det isåfall? Sikaflex? Jag har flera sådana "hål" längs listen...
Tacksam för om någon har en idé!
/Andréas
 

Bilagor

  • 20180822_193712.jpg
    20180822_193712.jpg
    1,4 MB · Visningar: 311
A

andrease

Guest
Ok. Så kan det vara... Och mao en risk för att fukt tränger upp? Det borde ju finnas någon tätning? Kan man täta "hålen" med Sikaflex? Eller behöver något mer övergripande göras?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det skulle nog gå att täta "hålen" med Sika men man kan fråga sig varför dom uppstått. Är det verkligen en gummilist? Jag tycker mer att det ser ut som tätmassa som släppt. För att förhindra framtida släpp skulle jag göra riktigt rent runt hela bodelen på listen samt 2 cm upp på väggen/ in på golvet & därefter täcka detta område med Sika eller Tec7. Innan tätning måste naturligtvis fukten torkas ut. Kontrollera så att inte fukten kommer uppifrån någon list på taket e.d.
 
A

andrease

Guest
Vad menar du med "... 2 cm upp på väggen/ in på golvet..."?
Listen är under bilen. Menar du inne i bodelen att det ska tätas där? Fukten har gått upp i väggen, inget som kommit ut på golvet. Så det borde väl räcka med att täta där fukten kommer in tänker jag... Att dom uppstått är väl ålder och väder och vind..?
Och det är mycket möjligt att det inte är någon gummilist. Det var bara min gissning. Taket är tätat sedan ett par månader tillbaka så där kommer det inte ifrån. Och fönstret ser tätt ut.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Naturligtvis menar jag där du tror vattnet kommer in alltså under bilen, trodde nog att du skulle förstå detta. Problemet du står inför är väl att torka ur fukten om det nu bara är fukt & inga andra angrepp typ röta i reglar eller mögel. Har det gått så långt så blir det att öppna upp området & byta ut skadat material.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Snittflater av plyfa må forsegles ellers trekker det inn fukt, tørr flate kan belegges med PU (membranmaling eller masse). Avskallinger må tettes snarest mulig. Problemet er når det er kommet inn fukt så sitter ikke PU godt nok lengre, så behandling må gjentas ofte.
 
A

andrease

Guest
Jo, som jag skrev så förstod jag det under bilen. Men jag undrade över "2 cm upp på väggen/ in på golvet..." Är det inne i bilen du menar? Sorry för min okunskap :-(
 
A

andrease

Guest
@Knut Så du menar att det redan borde finnas någon sorts tätning och att det inte borde se ut som det gör? Och skulle man kunna täta med Sikaflex som ju är rörligt och lim. Och vad jag förstår så är membran färg eller tätning för betong eller våtutrymmen...?!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det burde blitt påført et lag med tettning under produksjonen, men det hender det blir droppet da det i tørrt klima ikke blir noe problem. Nå etter det er blitt et problem så ville det ideelle være å først tørke ut skaden, men dette vil ta flere uker med varmevifte rettet mot skarven før en påfører et vatntett skikt. Du har helt rett om membran färg, det er en relativt tynn utgave av pu som trekker litt inn. Vanlig pu masse kan trykkes inn i hulrom. Problemet som gjennstår er at vatn i platen vil gi dårlig feste for limet slik at det kan løsne enkelte steder. Selv ville jeg påført PU (lim eller färg) og sjekket med et par måneders mellomrom om noe trenger å byttes ut og på den måte prøve å få fuktigheten ut. Så lenge den ikke trekker ned mot limet så sitter limet godt, men med et vatn skikt løsner limet eller färgen og kan pilles av.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Det där är ju nederdelen av den plywoodskiva som väggen består av, på bägge de två bilarna jag haft har det varit problem med att vatten som rinner på utsidan av väggen (ofta i ett hörn) inte har droppat av utan har getts chansen att sugas upp i ytterväggen med rötskador som följd.

På nuvarande bilen var det lite i främre hörnen mot bodelen och på förra bilen fick jag byta hela bakväggen en bit upp.

"Ändträt" på plywooden är nog normalt bara fuktskyddad med lite färg

//Peter
 
A

andrease

Guest
Mycket märklig konstruktion då kan jag tycka... Nu ska den ändå in på lagning av ett rör som sprungit läck så då fixar verkstaden även detta. Tack alla för input!
 
P

Pilote84

Guest
Tjena fick ett tips från en firma att spruta linolja på kanterna så det blir mättat och sedan lägga på underedsmassa. Biltema har ett bra rostskyddsmedel för hålrum som innehåller linolja och det tränger in riktigt bra. Sen sprayar man över rostskydd över det. Givetvis förutsatt att det är torrt och inte en massa grus där.
 
Toppen