• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning av takfog

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Kikade lite på husbilstaket häromdan och såg att en fog vid en sidolist som ansluter mot förarhytten var lite torr, och det är en liten glepa mot listen där det inte ser helt tätt ut. Vid något tillfälle verkar någon ha lagt på lite extra tätning mot sidolisten (som verkar ha fått sig någon liten törn och har en liten buckla), men det ser ut som att det skulle behöva bättras på en gnutta. Tänker att jag lämnar in och får det redigt gjort till hösten, men tills dess kanske jag tätar lite extra själv.

Nån som har (det är jag övertygad om) nåt bra tips på medel? Ser att Clas O har nåt vitt tätningsmedel som heter Tec 7 - är det någon som har erfarenhet av det och vet om det funkar bra? Är det lika kladdigt som butyl eller är det smidigare att jobba med?

Fog- och tätningsmassa Tec7, 310 ml
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag använder uteslutande Tec7. Det är oustanding. Lätt att arbeta med, elastiskt & uv-beständigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ok, vad bra! Funkar den så att man kan blöta ett finger och jämna ut på ett bra sätt?
Ja, og det verkstaden ville gjort er å først skjære bort endel av den gamle massen og rengjøre om det finnes noe skitt. Deretter fylle på med ny masse, de bruker Tec-7 eller en tilsvarende masse og glatter det hele.
Om du legger på en maskeringstape noen mm på hver side av fogen så får du en pen ren fuge, trekk av tapen når massen har begynnt å herde så kan du etterglatte just på kanten av fogen. Bedre enn dette får du det ikke gjort proffesjonelt :D
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Lokala firmor kunde bara beställa tejp i packe om nio stycken. Och jag har inte tid att vänta på en nätbeställning, så det får bli en provisorisk Tec 7 lösning på den korta biten där det inte ser ok ut. Tack för svar!
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Även jag gillar TEC7, köper på Byggmax för 169 kr, billigare än Classe.

/Göran
 
Toppen