• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

F

F.d. 26207

Guest
Tänkte avsluta påsken med en tur till Biltema. Tänkte bland annat köpa en egen slang att ha med för påfyllning av färskvatten. Vad ska man tänka på? Lämplig längd, vilka kopplingar (Sverige och övriga Europa), lämpligt munstycke, annat?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Det känns som lite överkurs att ha livsmedelsgodkända slangar, hur är det med kommunernas vattenledningar. Är dom godkända ?? Jag kan förstå att ett livsmedelsföretag behöver rör/slangar som är godkända i sin produktion.

Kenneth
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Skulle du låta ditt barnbarn tugga på en vattenslang från Biltema istället för en napp?
Tror försiktighetsprincipen ska gälla, det kan vara vilka hemska kemikalier som helst i slangarna, mjukmedel tex. vilket det talats mycket om. Vet inte hur det är med kommunala vattenledningar men förutsätter att materialet är godkänt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Det känns som lite överkurs att ha livsmedelsgodkända slangar, hur är det med kommunernas vattenledningar. Är dom godkända ?? Jag kan förstå att ett livsmedelsföretag behöver rör/slangar som är godkända i sin produktion.

Kenneth

Håller med!
Stillastående vatten i husbilens tank är nog betydligt allvarligare!
Man kan ju hindra de allra minsta att tugga på slangen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Skulle du låta ditt barnbarn tugga på en vattenslang från Biltema istället för en napp?
Tror försiktighetsprincipen ska gälla, det kan vara vilka hemska kemikalier som helst i slangarna, mjukmedel tex. vilket det talats mycket om. Vet inte hur det är med kommunala vattenledningar men förutsätter att materialet är godkänt.

Nu handlade det väl inte om att att tugga på slangen utan om att transportera vatten. Jag dricker som regel inte vattnet jag fyller i i bilen. Vattnet tvättar jag mig i och kokas i övrig mathantering.

Barnbarnen tuggade på allt dom kom över när dom var i den åldern, även mina egna barn gjorde det och vad dom får för men av det får framtiden visa.

/Kenneth
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Har problem med att slangen åker ur påfyllningshålet. Finns det något listigt sätt att få den att sitta kvar? Någon krok eller liknande. Har sett Heo's tanklock med Gardenakoppling men det verkar vara överkurs?

KAMA Fritid
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Hej!
Mina ungar brukar tugga på vattentanken tror ni det är farligt.
Någon som vet om vattentankarna år tillverkade av livsmedelsgodkänt material.
Är vattenledningarna på påfyllningsställena livsmedelsgodkända?
Usch så många frågor det blev undrar om man kan använda litet sunt förnuft, men kanske det inte är livsmedelsgodkänt.

Trevlig sommar
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Har problem med att slangen åker ur påfyllningshålet. Finns det något listigt sätt att få den att sitta kvar? Någon krok eller liknande. Har sett Heo's tanklock med Gardenakoppling men det verkar vara överkurs?

KAMA Fritid

Jag använder Apotekets solskyddscerat, passar perfekt i hålet tillsammans med slangen:)
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Bra tips, jag hade inte tänkt på detta, ska genast bege mig till närmaste livsmedelsgodkända apotek och inhandla ett gäng solskyddscerat.
Tack för tipset.

Med vänlig hälsning Christer
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Skulle du låta ditt barnbarn tugga på en vattenslang från Biltema istället för en napp?


Såg framför mig hur framtida barnbarn ska tugga på kopparrör istället för napp eller varför inte järnrör, båda används flitigt som vattenleverantör i dom flesta hus.

Det får nog bli nappar iallafall, även fast dom har haft kemikalierproblem tidigare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Har problem med att slangen åker ur påfyllningshålet. Finns det något listigt sätt att få den att sitta kvar? Någon krok eller liknande. Har sett Heo's tanklock med Gardenakoppling men det verkar vara överkurs?

KAMA Fritid

Jag har tagit ett vanligt kopparrör, ca 40cm, och gjort en krök i ena änden som är lite mer än rät vinkel. På den har jag lött på en ½" utvändig nippel och skruvat på en vanlig Gardenakoppling. Jag sticker in den längre, raka änden i påfyllningshålet och kopplar slangen på Gardenakopplingen. Böjen gör att slangen hänger rakt ner längs bilens sida.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Vi har köpt spiralslang (kostar inte så mycket) så får vi se om det duger. Den tar inte så mycket plats och framför allt väger mindre än vanlig (armerad) trädgårdsslang. Vi har den ihoprullad i en lite väska. Kommer det livsmedelsgodkända slangar, då byter vi gärna.

Visa bilaga 97659

Slangen funkade men jag upplevde den som lite "styv" och "trasslig"... Vi kör vidare med den tills något annat & bättre dyker upp!
 

BirgittaK

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Vi skaffade en expanderbar slang, den kan bli lite smutsig när den används. Till slangen har vi också lösa kopplingar och en kortare stump som vi kopplar på med gardena-koppling. Kopplingarna och slutslangen decinficerar vi efter varje gång. Har flera kopplingar och två rena slangstumpar i tät plastpåse med i bilen. Då tror jag att jag eliminerat det mesta av bakterier vid vattenpåfyllning. Har dock inte kollat om någon av delarna är livsmedelgodkända :wideeyed:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Jag använder den slang som finns vid campingplatserna. Jag sätter på vattnet, tvättar slangen en halvmeter, spolar rent runt vattentankslocket, öppnar locket och siktar på hålet, sticker aldrig ner slangen i tanken. Hur bra är det att använda egen slang, som ligger tillsammans med andra prylar som är skitiga. Elkablar som hundar o fåglar skitit på, hos oss en permobil med skitiga hjul.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Jag tror inte det gör någon större skada med en slang som inte är livsmedelsgodkänd när man bara använder den till att fylla färskvattentanken med.
Man sätter på vattnet och låter några liter rinna genom slangen och skölja ur den innan man stoppar in den i påfyllningsröret, och då borde nog allt ändå vara helt ok. För på den korta tid som vattnet passerar genom slangen hinner nog inte något olämpligt, eller smak förflytta sig från slangen till vattnet.

Livsmedelsgodkända slangar och annat behövs nog bara i de fall som vattnet står still i slangen en längre tid innan användning m.m. Och det betyder att slangarna inne i bilen där färskvattnet kan stå åtskilliga timmar innan användning skall vara livsmedelsgodkända.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

[FONT=&quot]Sedan några år tillbaka måste vatteninstallationerna i alla fordon som används kommersiellt i Tyskland uppfylla kraven i 2002/72/EG.

Eftersom tillverkarna inte vet vilka husvagnar och husbilar som kommer att gå till uthyrning, och därmed används kommersiellt, uppfyller samtliga nyare fritidsfordon som kan tänkas säljas i Tyskland dessa krav.[/FONT]
 
Toppen