• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänk på detta när du åker utomlands..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter min kontakt med Svenska Ambassaden ang. brotten jag blev utsatt för, och får tydligen ingen hjälp av svenska ambassaden så skrev jag nu till UD...


UD supportrar de kriminella

Här uttalar UD sig om att hjälpa svenskar utomlands

Hjälp, UD!

Vi kan läsa i ett uttalande från UD av Miriam Mannbro... där hon bla. säger...

En annan situation som kan bli krånglig är när svenskar reser till länder som UD avråder från resor till.
– Dels har vi ju redan uppgett att våra möjligheter att hjälpa till i landet är begränsade. Och sedan är det många försäkringsbolag som har klausuler kring resandet till sådana länder, säger Mannbro.


– Reser man till ett sådant land har man gjort ett val. Det är svårt att rättfärdiga att svenska skattebetalare ska betala om något händer då.


Längre ner i texten kan vi sen läsa

Blir du frihetsberövad utomlands kan du också räkna med UD-hjälp. Enligt Wienkonventionen ska landet där en svensk frihetsberövas kontakta Sveriges ambassad eller konsulat. Som frihetsberövad utomlands har man rätt till två besök om året av UD:s personal. Man får också hjälp med en offentlig försvarare.

Vår uppgift är också att se till att den som är frihetsberövad behandlas väl och får eventuell medicin och att se till att anhöriga kontaktas – om personen vill det.

Så nu har jag flera frågor till UD, Om man som Svensk och väljer att vara kriminell i ett annat land och blir frihetsberövad, Hur rättfärdigar UD sig inför de svenska skattebetalarna att UD använder deras skattepengar till att betalar för en offentligt försvarare mm för den kriminella. trots han/hon har gjort ett val att vara kriminell i ett annat land.?

Anser UD att det är rättfärdigt för den ärliga svenska skattebetalaren som befinner sig utomlands, och råkar ut för en olycka eller ett brott, att han/hon inte får samma stöd från UD som en kriminell.? (eller som i mitt fall inget alls trotts att jag blev utsatt för hemfridsbrott, rån/mordförsök)

Eftersom UD i texten också hänvisar till försäkringsbolagens klausuler för UD:s stöd i UD:s ställningstagande, om att hjälpa svenskar som har gjort ett val när de reser till ett land som UD avråder resa till.....så inser jag att UD är väl insatt i försäkringsbolagens beslut..

Så nu undrar jag vilka försäkringsbolag skulle neka en utsatt kund ersättning/stöd om han/hon skulle råka ut för en olycka utomlands.?.. och viket bolag skulle ge ersättning till den kriminelle.? (när jag skriver hjälp och stöd då syftar jag främst på juridisk hjälp)

Eftersom UD har ett bra hjälp program för den kriminelle så undrar jag nu (och säkert också alla svenska skattebetalarna) varför supportrar UD den kriminelle men inte den svenska ärliga skattebetalaren när de reser utomlands och kommer i situationer där de behöver hjälp/stöd från UD.??
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Skönt att se att du lever och verkar vara på fri fot.
Sverige har ju valt att politiskt stödja en rörelse i västsahara som slås mot Marocko och det gör att svenska ud har mycket liten chans att göra något. Många tror också att man som svensk har mycket hjälp att få men så är det inte. Man kan få sk konsulärt bistånd men det mesta får man ordna själv via försäkringar.
Där gäller att ha rätt täckning och omfattning.
Hoppas det går väl för dig och att du kan ta dig till europa utan problem.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Detta är en vanlig missuppfattning att man kan vända sig till UD eller närmaste svenska ambassad så löser sig allt , så är alltså inte fallet.

Nu var det väl kanske inte just det muskatten reagerade på och tog upp till diskussion utan snarare skillnaden i hjälp beroende på situation du som Svensk medborgare befinner dig i. För stöd/hjälp ges ju, om än i begränsad omfattning, om du blivit frihetsberövad men inte om du blivit utsatt för brott. Och det är just denna skillnad frågan gäller, inget annat!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu var det väl kanske inte just det muskatten reagerade på och tog upp till diskussion utan snarare skillnaden i hjälp beroende på situation du som Svensk medborgare befinner dig i. För stöd/hjälp ges ju, om än i begränsad omfattning, om du blivit frihetsberövad men inte om du blivit utsatt för brott. Och det är just denna skillnad frågan gäller, inget annat!

Tack Avarage för att du tydliggör det jag skrivit för dem som inte förstår inehållet i texten.... Sen hoppas jag att det är fler i föreningen som också förstår texten.... Annars är ju denna förening "dödsdömd"..:confused:..
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är ett uttalande av Margot Wallström som är vår utrikerminister :swoon: bl.a om vår (Sveriges) plikt...

Idag publicerar UD rapporter om mänskliga rättigheter i 135 länder

Även i fråga om demokratiska val visar rapporterna många oroande exempel med länder där allmänna val är en chimär. I extrema fall förbjuds politiska partier och opposition ses som landsförräderi.

Rättsstatens principer kränks på många håll genom en utbredd politisering av domstolar. Korruption och nepotism är vanligt förekommande.


- Vi bär ett särskilt ansvar för att uppmärksamma och hjälpa de vars röst annars riskerar att tystas. Det är vår plikt men också ett egenintresse eftersom arbete för mänskliga rättigheter, demokrati och rättstatens principer bidrar till att skapa en säkrare värld, säger utrikesminister Margot Wallström.

Tydligen pratar M Wallstöm för döva öron... för ännu har jag inte sett några bevis på det M. W. framfört... Jag har skrivit till S Ambassaden och UD om bl.a om de vet vem hon är...:twitcy:
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tror nog tyvärr inte det är svenskar som blivit offer för brott utomlands som denna dam menar. Det är nog helt andra som skall ha stöd. Svenska skattebetalare har nog mest värde som betalare. Skall bli kul att höra om du får något vettigt svar från UD på dina frågor.
Tror inte jag skulle hålla andan i väntan på svar. Ta det försiktigt och hoppas du hinner fiska litet också i all bedrövelsen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror nog tyvärr inte det är svenskar som blivit offer för brott utomlands som denna dam menar. Det är nog helt andra som skall ha stöd. Svenska skattebetalare har nog mest värde som betalare. Skall bli kul att höra om du får något vettigt svar från UD på dina frågor.
Tror inte jag skulle hålla andan i väntan på svar. Ta det försiktigt och hoppas du hinner fiska litet också i all bedrövelsen.

Ja.! det är säkert så som du säger Bestliner... men det som är viktigt i texten så som jag ser det... det är att bekämpa , korruption och svåger politic. samt verka för rättssäkerhet hos den enskilde och då kan ju också enskilda fall vara bra, även om våra politiker aldrig eller myckt mycket sällan tar ett enskilt fall som ett exempell.... jag kan bra hoppas och överlåta sen till "han där uppe" att högre makt i Sverige också ser den enskillde....inte bara när de vill ha mina skattepengar :eek:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54526

Guest
Nu har jag inte hängt med vad saken gäller, synd att det inte står i inledningen av tråden. Men just stöd till svenskar utomlands är väldigt begränsat och det var ju knappt att det blev några hemtransporter efter tsunamin i Thailand. Nu ges däremot alltid stöd vid stora katastrofer, MSB har ett team som är berett 365 dagar/år kunna att åka med kort varsel.

Men för den enskilde vid enstaka händelser så är det nästan inget, skulle säga att för en svensk brottsling utomlands är det ju knappt något man får och det handlar som skrivet innan bara om att understödja att offentlig rättshjälp ges. 2 besök/år när någon sitter i finkan och lite extra push för en advokat, det kan vara skillnaden mellan att sitta 10 eller 20 år i finkan i ett obskyrt land, så det är inga stora insatser vi talar om rent ekonomiskt men påtryckningsfaktorn är större.

Så jag skulle säga att det man behöver om man reser länge så är det en extra reseförsäkring som innehåller rättshjälp, det är nog det enda som hjälper. Samt att tänka på UDs rekommendationer för i konfliktområden är försäkringsskyddet begränsat. Jag fick ställa in en tjänsteresa till gränsen mot Libyen för några år sen för min arbetsgivare inte ville stå för risken då inga försäkringar skulle gälla.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär stå det bl.a på Regeringens hemsida om du blir frihetsberövad i utlandet ...Sen får ni andra här på forumet tycka vad ni vill....

Frihetsberövade svenskar i utlandet

Försvarare
Ambassaden verkar för att du får en offentlig försvarare. Skulle du hellre vilja ha en privat försvarare, så kan ambassaden ge dig namnförslag på advokater som du kan anlita. Huvudregeln är då att du själv eller dina anhöriga får betala advokatens arvode.

Stämmer inte detta då vet jag inte vem jag skall tro på......
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen kan vi aldrig utesluta att när den svenska regering erkände West Sahara (2016) som en egen stat, att efterdyningarna av den politiska krisen som då uppstod mellan Sverige / Marocko, inte kommer att drabba Svenska turister i Marocko negativt när de är i behov av den Marockanska myndighet..
Som en följd av detta anser jag att Ambassaden skall ta ett större ansvar för att säkerställa att inga svenska turister i Marocko behandlas illa av den Marockanska myndighet.
Det känns för stunden som om jag spelade huvudrollen i "midnight,expressen" :eek: .... en film som förövrigt är en av mina favoriter... :cool:

Jo en sak hade ju varit himla bra... om det finns någon i föreningen som vet vad som menas rent konkret med Svenska Ambassaden syfte när de skriver såhär... "syfte att tillgodose sina intressen".... politisk och ekonomisk är klart men sen då ????:confused::confused::confused::confused:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På regeringens hemsida hittade jag detta....

Marocko

Marocko
Sveriges förbindelser med Marocko inleddes 1763 då länderna ingick ett freds-, handels- och sjöfartstraktat. Med anledning av avtalet etablerade Sverige konsulär närvaro i landet och sedan 1958 har Sverige diplomatiska förbindelser med det självständiga Marocko. Det finns en marockansk ambassad i Stockholm och en svensk ambassad i Rabat. Därutöver har Sverige fem honorärkonsulat i Marocko.

Marocko är en viktig exportmarknad för Sverige och ett antal större svenska företag finns etablerade i landet. Sverige exporterar framförallt verkstadsprodukter, trävaror och papper till Marocko. Den svenska exporten till Marocko uppgick 2013 till 2,7 miljarder kronor. Den svenska importen från Marocko består till stor del av livsmedels- och textilprodukter och uppgick år 2013 till 275 miljoner kronor. Sedan 2008 har Business Sweden ett regionalt kontor i Casablanca som täcker de fransktalande länderna i Nord- och Västafrika, däribland Algeriet och Tunisien.
Sverige har ett begränsat utvecklingssamarbete med Marocko inom ramen för den regionala samarbetsstrategi för Mellanöstern och Nordafrika som regeringen antog i september 2010. Det regionala stödet syftar till att främja respekten för de mänskliga rättigheterna, stödja ett hållbart nyttjande av gränsöverskridande vattenresurser, samt verka för ekonomisk integration.

Nu undrar jag vart tog mina mänskliga rättigheter vägen ???? när domstolen inte låter mig berätta färdigt vad som hände, När domstolen avvisar mitt foto på skadorna...när åklagaren inte sa ett enda ord om saken i domstolen... når poliserna i utredningen inte förstod engelska och missade bevis...... mm..mm.. :eek::eek::eek::eek:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Og just Marocco har Sverige presset litt for hart på angående Vest Sahara så Sverige har null påvirkning annet enn i negativ retning. Et påtrykk fra Sverige for deg kan faktisk snu saken på hodet og lage problemer for deg.

Hej Knut.... jag kan säga dig och alla andra för den delen också... jag önskar att jag hade varit den person som springer iväg med svansen mellan benen.... men tyvärr... detta handlar ju inte bara om mig... det handlar om kärlek till mina medmäniskor....kärleken till livet och friheten (om den nu finns) till alla de som far illa av diktatur stater.....
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sverige och Västsahara
Även om det kan finnas en politisk majoritet i Sverige idag för ett erkännande, så fegar Stefan & Margot, för stora kapitalintressen!o_O

Som din vän igen!
Det finns en välutbyggd underrättelsetjänst även i Marocko, om inte annat kan marockanska ambassaden i Stockholm läsa här. Ett enkelt pling till domaren i Tiznit kan förvärra/vända din sits vid överklagande i högre instans. För din egen skull, sluta kritisera Marockos rättssystem medans du befinner dig i landet!:aja:
Skit i Sv. ambassaden, om du har kvar ditt pass, för det är det enda de kommer att hjälpa dig med.
Åk till Spanien fortast möjligt. När du väl är där, vill vi gärna höra dina erfarenheter från Marocko. :)
Kram, Julian
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är benägen att hålla med AMSTEL. Se bara på Dawit Isaak som utan rättegång, hållits i eritreanskt fängelse sedan 2001. Där har ambassaden & våra regeringar haft all tid i världen att göra något & vad är resultatet? Diktaturer gör som dom vill & speciellt i korrupta sådan. Lämna landet fortast möjligt. Vill du kritisera så gör det först när du är i säkerhet.
 
Toppen