• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täcka över husbil i vinter?

F

F.d. 50074

Guest
Hej alla!
Vi ska snart ställa in vår husbil i en stor lada. Problemet är att väldigt många svalor håller till i ladan. Vi skulle vilja täcka över taket på nåt sätt, för att inte fåglarna ska skita ner den i vinter. Vi har funderat på att lägga över presenning, men jag är orolig över att det kan bli fukt av det. Vi har då funderat på att höja upp antennen och kanske lägga något i framänden, för att inte presenningen ska ligga direkt mot taket, och på så sätt få lite lufte mellan presenningen och husbilen. Tror ni det räcker, för att det inte ska bli fukt inuti? Eller har ni något bra tips på hur vi löser detta?
 
F

F.d. 50074

Guest
Haha, ja svalor kanske var fel. Men fåglarna håller till där :) Det vet jag sen tidigare!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ställ 4 -5 hinkar upp&ner pa taket & sedan en lättviktspressenning över detta. Se bara till att det finns möjlighet för luften att cirkulera under pressenningen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Många spänner en press mellan stolparna i ladan någon meter ovanför husbilen, det är alltid mycket skräp som faller ner från taket i en lada.
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har täckt min hb med fiberduk 3,2x10 m köpt på Vexthuset. Det finns en smalare variant och billigare på Jula. Det kommer att skydda mot fågelträck.
leihag
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
För flera år sedan täckte en släkting till mig sin husvagn med en presenning. Husvagnen blev full med mögel så den fick skrotas. Jag har läst om Julaöverdraget, som flera i detta forumet har beskrivit om, att det ska ventilera tillräckligt. Har nu funderat på att köpa ett sådant.
Bengt
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Glöm inte att sätta igen luftintaget. Vi hade 5 döda möss i luftmassemätarn i somras och fullt med frömat och ett söndertuggat luftfilter. Två bärgningar på semestern blev resultatet
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Glöm inte att sätta igen luftintaget. Vi hade 5 döda möss i luftmassemätarn i somras och fullt med frömat och ett söndertuggat luftfilter. Två bärgningar på semestern blev resultatet
Detta hände mig för några år sedan då jag fann en mumiefierad mus i filtret.
Turligt nog ingen större skada mer än söndertuggat filter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är vanligare än man tror, med möss i insugningsfiltret.
En annan sak är att försäkringen inte täcker skador som möss orsakar i inredningen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Glöm inte att sätta igen luftintaget. Vi hade 5 döda möss i luftmassemätarn i somras och fullt med frömat och ett söndertuggat luftfilter. Två bärgningar på semestern blev resultatet
Jag har satt in ett K&N sportluftfilter. Det rår ingen mus på eftersom det är belagt med ett fint stålnät både ut- & invändigt. Det behöver aldrig bytas ut, man bara tvättar det en gång om året så är det som nytt igen.
 

lowflight

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
3116
Medlemskap
2024
Mössen går ofta in gnm pedalgenomföringarna. Jag ställer in två skålar med 24 %-ig ättika, en fram och en längre bak. Har gjort så de senaste tio åren och inte haft en enda mus på besök inne i bilen.
 
Toppen