• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 4220

Guest
Hur gör man för att få ett permanent expanderat visningsläge, knappen vid den röda pilen enl. bifogad bild?
Du menar så att du aldrig har någon sidopanel?
Den knappen är till för att ge ett läsläge för en tråd.
Att ha visningen så permanent kan ge en hel del oönskade effekter.
Men vi får se om/vad som går att göra.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sidan ser bra ut, snabb och funktionell, ett bra steg i utvecklingen :) Bakgrundsfärgen är dock inte heller i min smak. Jobbigt att läsa efter enstund, en gråton skulle jag föreslå istället. Jämför med nyhetssaiter som AB, GP eller liknande så ser man snart att de har en gråton som tar bort det skarpa vita, men ändå bibehåller tydligheten.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
@Tommy-59
Jag håller inte med dig, jag sitter just nu med telefonen och konstaterar att det enda jag kan läsa på din bild är texten gott nytt år, resten kan jag inte läsa för det är för litet.
För mig personligen är inte det vad jag kallar för "lätt att hitta"
Vi har en målsättning att bli mobilvänligare, när det här projektet inleddes så pratade vi med styrelsen om feedback de fått av nytillkomna medlemmar och vanligt första intryck är att HBK startsida är för rörig med för mycket.

Vi har helt enkelt jobbat med inriktningen att skala ner mängden information man möts av för att nå uppställda krav/önskemål.

Mvh jocke
Kan ju inte säga att det mer mobilvänligt. Nu måste jag starta datorn varje gång för att gå på forumet. Kommer inte att göra det mer än nödvändigt nu.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Vilken mobil/webläsarapp använder du?
I Opera till Android anpassar sig forumet helt automatiskt med lagom texthöjd och vill jag ha större stil är det bara att zooma in så förstoras allt dynamiskt. Tycker det fungerar fantastiskt bra att läsa det nya forumet i mobilen men anpassningen kanske fungerar olika bra i olika appar?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Flera medlemmar beklagar sig över den vita bakgrunden!
Jag går inte i försvar för en vit bakgrund! Själv hade jag valt en ljusgrå- eller sandfärgat bakgrund men man kan inte alltid få allt i sin egen smak och tycke.

Det finns däremot mycket man kan göra själv. Apparaterna vi leker med har alla de inställningar som behövs för att skapa en "fägring för ögat".

T.ex. Windows10: Start - Inställningar - System - Visningsalternativ - Nattläge - .

Här finns inställningar för nattläge, Färgtemperatur och Schema för tiden på dygnet man automatiskt vill övergå till nattläge i skärmen.

Webbläsare Google Chrome: med Ctrl-knappen och mushjulet går det att ställa in textstorlek efter behov.

Själv kör jag kontinuerligt med 125% textstorlek, progressiva terminalglasögon och ett rödgulfärgat skimmer, mest hela dygnet (bildarbete undantaget), något mörkare på kvällen.

På min Sony Xperia Z4 tablet med Android och min Samsung Galaxi S7 kan jag göra liknande inställningar.


Således har jag lite svårt att förstå problematiken med små bokstäver på en kritvit bakgrund. Åtminstone antar jag att klubbens aktiva systembyggare för närvarande har viktigare saker att arbeta med och att ett beslut om bakgrundsfärg och textstorlek noggrant kommer att övervägas, så småningom.

Till dess: Använd de möjligheter som finns inbyggda i era apparater!
:bye:Julian
 
F

F.d. 1470

Guest
Som tidigare skrevs använder nog många sina apparater samtidigt, i samma session, för många olika appar, program och hemsidor så man kan inte hålla på ställa om dom varje gång man skall in på husbilsklubben.se
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vit bakgrund är ju ganska vanligt på andra sajter men då ofta i kombination med mer av även större text, fler bilder och fler tydliga, ofta färgade block med information som bryter av lite mer och lugnar ner det för ögat.
Här är det ganska mycket liten text på varje sida och ganska lite som bryter av. Den lite kalla vita väggen var faktiskt bland det första jag reflekterade över när jag loggade in. Inte hela världen men tillräckligt för att fundera till då.

Kanske går det att förstärka ramarna runt textblocken i trådarna lite och kanske går det t.ex. att göra element som sifferknapparna för sidorna, svarsknapparna, "Nytt inlägg"flaggan och annat lite större ?
Annars så får vi vänja oss helt enkelt:)
 
D

Deleted member 11118

Guest
En bra funktion när man är inne på en sida är Ctrl + eller Ctrl -, trycker du på t exp Ctrl och plustecknet samtidigt förstorar du bilden och då blir också texten större Ctrl - då blir bilden och texten mindre. Med detta enkla knep kan du själv bestämma hur stor bilden och texten skall bli.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Tycker att det är helt kass med vit bakgrund har ändrat till lägre ljusstarka men hjälper inte texten behöver vara större och mer svärta för att man skall kunna läsa utan att anstränga ögonen för mycket om man har lite nedsatt syn går det inte alls att läsa det som är mindre stil på. besviken ställt om plattan så mycket som går samsung tab 4.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag tycker att det vanligaste problemet med texten är ju på mobil o platta
Det använder jag alltid men inget att diskutera nu för det är nog omöjligt att ändra nu.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tycker att det är helt kass med vit bakgrund har ändrat till lägre ljusstarka men hjälper inte texten behöver vara större och mer svärta för att man skall kunna läsa utan att anstränga ögonen för mycket om man har lite nedsatt syn går det inte alls att läsa det som är mindre stil på. besviken ställt om plattan så mycket som går samsung tab 4.
Kör du Chrome på din platta?
I så fall, klicka på de tre punkterna högst upp, välj Inställningar, därefter välj Tillgänglighet. Dra i "metern" du ser t ex till 135%. Då ökar textstorleken:
Screenshot_20180106-122313.png

Kör du någon annan webbläsare i plattan? Du hittar motsvarande inställningar även i den.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Till dess vi har testat ut ev. förändring av bakgrundsfärgen, kan du tänka dig att reglera ljusstyrkan på din terminal? Ok, det påverkar andra app:ar också.
LapTop, reglera ljusstyrkan med F11 eller F12
iPad, Inställningar, (under Allmänt) Visning och ljusstyrka.
På en PC är jag osäker på vilka Funktionstangent som reglerar ljusstyrkan, men leta rätt på tangenter med sol+ och sol-
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Synpunkterna på den alltför vita bakgrunden har vi tagit till oss.
Vi vill ha lite tid på oss för att se vad vi kan göra och testa utan att störa produktionsmiljön.
Inte ge upp nu!
Verkligen tack till er som lagt ner ett sådant jobb på denna nya sida.
Tacksam att ni lyssnar på synpunkterna
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen