• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Tycker att ni skall återinföra en maxstorlek på inlägg av bilder, som
i det gamla forumet.
Idag läggs det in bilder på upp till 5-6 MB, räcker ju till för att göra
fototapeter av!!
Finns ju absolut ingen anledning med den kvalitén på bilderna och
det måste, vad jag förstår, tynga ner forumet.
// Janne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det vi gjorde i det gamle forumet var å tvinge bruk av miniatyr visning selv om bildet ble lastet opp med full oppløsning. Nå har brukeren selv mulighet for å velge mellom miniatyr (omtrent det samme som i gamle forumet) eller full oppløsning - tredje mulighet er at bildet kun blir liggende i en blokk etter innlegget, denne løsningen fantes i det gamle forumet men viste da en ramme med miniatyrer - i dag ikoner.

Vi hadde en del klager på miniatyrene, så den varianten vil jeg ikke anbefale som tvungen - selv om den fungerer meget bra for nesten alle bilder.
 
F

F.d. 14324

Guest
Tycker att ni skall återinföra en maxstorlek på inlägg av bilder, som
i det gamla forumet.
Idag läggs det in bilder på upp till 5-6 MB, räcker ju till för att göra
fototapeter av!!
Finns ju absolut ingen anledning med den kvalitén på bilderna och
det måste, vad jag förstår, tynga ner forumet.
// Janne


Hej Janne, det ligger ett ärende hos våra tekniker där grundtanken är att tillåta att stora bilder laddas upp till forumet, men att de visas i mindre "hanterbara" storlekar som inte tynger ner forumet, det märks ganska tydligt i vissa trådar med många och stora bilder att det går tungt i nuläget.

mvh jocke
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Hej Stefan, hittade inte var jag kunde PM:a dig så det får bli så här.. Jag prenumererar på dina POI filer på G-drive men har inte sett någon uppdatering sedan mars??
 
F

F.d. 14324

Guest
Krister, på forumsidan, till höger om "Husbilsklubben.se" borde du kunna se knappen för det, Starta ny tråd:

Screenshot_20181016-092956.jpg

Inne i respektive forumdelar det också att starta trådar, Nytt inlägg:

Screenshot_20181016-093244.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har en Xperia med android 8.0.0
Hur gör jag för att starta en ny tråd?
Jag hittar det inte någonstans.
Krister
Gör så här (screen-kopiorna är från en laptop, med du ser motsvarande om du kör din webbläsare i din mobila enhet).

Gå först in i det forum där du vill lägga in din nya tråd. Du kan hitta forumen på många olika sätt/genvägar. Det tar vi i ett annat sammanhang (eller läs i Hjälpen). Dock, bara ett tips: Om du vill lägga in en ny tråd i det forum där du just nu är inne i och läser, alltså i en befintlig tråd:
  • Scrolla längst upp och klicka på fliken med aktuellt forum:
a1.JPG

Du får då upp denna bild, klicka vid 1 eller två så startar du en ny tråd (hit kommer du förstås även om du går in från början i ett annat forum):

a2.JPG

Bara att fylla i trådens namn (1) och ditt första inlägg (2):

a3.JPG
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ett bonustips, när du läser i nyhetsflödet under menypunkten Forum (i blå menyn) använd i stället den vy som heter Senaste inlägg (1). I denna vy ser du i vilket forum de olika inläggen ligger (t ex 2).

Bara att klicka på önskat forum, 2 i exemplet, så får du upp startbilden för det forat och kan starta en ny tråd:

a4.JPG
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sjöberg . Jag har senaste inlägg på min startsida och där finns inte knappen.
Trycker jag på forum och senaste inlägg, ingen knapp.
Trycker jag en gång till på bara forumknappen, då kommer nytt inlägg knappen upp.
 
F

F.d. 14324

Guest
Det stämmer Krister, jag har inte heller knappen under vyn för senaste inlägg, den har aldrig varit med där om jag minns rätt och man får gå till Forumsidan eller respektive forumdelar för att starta trådar.

Mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nej, jag kör Chrome på en Samsung Galaxy S8+:

Vänta, byter till mobil för bild ...

Screenshot_20181016-111910_Chrome.jpg

Här ser du vilket forum varje inlägg hör (om det var det du menade). Du måste klicka på Senaste inlägg under till vänster om huvudmenypunkten Forum (högst upp).
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag använder alltid den vyn när jag läser nyhetsflödet, av tre skäl: För att
  1. Man som sagt ser vilket forum ett inlägg tillhör
  2. Man kan se närmare 500 st senaste inlägg
  3. Markera forum som lästa fungerar här
(Vilket standardvyn "Forum" inte klarar. Inte vyn på förstasidan heller).
Nackdelen är att denna vy inte visar alla genvägar som Forumvyn gör. Men, det är ju inte hela världen, byta vy går snabbt.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det här med annonser..........

Upplevs nog som krångligt för många i klubben, man glömmer t.ex lätt att lägga in prefixet "säljes"

Efter ev försäljning ligger sedan annonsen kvar och kan ej tas bort av själva "upphovsmannen".
Kanske glöms annonsen bort, man glömmer ändra till "såld" osv.

Däremellan konverseras det helt öppet om kontakter, prutningar, telefonnummer och annat som egentligen
borde vara en kommunikation förbehållet mellan köpare / säljare.

Det finns ju en möjlighet att föra en "privat" kommunikation genom profilbilden, öppna och
"starta en diskussion" med den aktuelle säljare och på det viset få till en
sluten kontakt via mejl.

Om jag själv skulle lägga ut en vara till försäljning, vore det ett klart
alternativ för mig, att utan allmän beskådan upprätta en kontakt.

Storebror Blocket fungerar alldeles utmärkt på det viset och man behöver inte exponera sig
med vare sig telefon eller meljadress. Inte för att jag på nåt sätt misstror klubbens medlemmar,
men det är ju samtidigt ett öppet och offentligt rum för vem som helst ....

Mitt förslag (vet inte om det går att genomföra rent praktiskt) vore,
att kunna infoga en tydlig "knapp" i annonsen, som länkar direkt till profilens "starta en diskussion" .

Därmed skulle vi slippa kanske helt ovidkommande synpunkter, frågor (utan värde) i annonstråden,
och behöver samtidigt inte lägga ut vare sig telefonnr, mejladresser, prutförslag m.m.
Intresserad köpare hittar direkt en kontaktmöjlighet och ingen behöver skylta med sina "uppgifter".

mvh / tordan
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Skulle det nya forumet kunna erbjuda en privat, dynamisk flik med möjlighet för var och en att där samla personliga genvägar? Då skulle forumet kunna vara lättläst oavsett vilken enhet och datorkonto jag använder...
Forum jag följer (finns redan som egen rubrik)
Trådar jag följer (finns redan som egen rubrik)
Olästa
Senaste
Under markisen
osv

/Tommy

Edit: Den skulle lägga till höger om hem för att vara konstant synlig oavsett upplösning
 
F

F.d. 14324

Guest
Skulle det nya forumet kunna erbjuda en privat, dynamisk flik med möjlighet för var och en att där samla personliga genvägar?


På sikt, ja, det ser så ut.
Det blir kanske inte exakt som du vill ha det men xenforo kommer att ha med en bokmärkesfunktion som standard i och med xenforo 2.1 och på engelska kan man redan här läsa om hur det kommer att se ut och fungera:
XF 2.1 - Content bookmarks and the return of per-post share controls
(Möjligt att det kräver registrering, men det är både gratis och säkert)

Kort och gott innebär det att en knapp för bokmärken kläms in vid mellan inboxen och notisknappen och förutom att kunna bokmärke något så har man möjligheten att skriva en kommentar och sätta en tag/etikett på det med möjlighet att sortera på etiketter. Så det känns rätt hyggligt.

"På sikt", jag har inget absolut inget datum för när vi kan tänkas ha denna bokmärkesfunktion i HBK, det är många faktorer som spelar in i den matchen.

Mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen