• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När man gör hastighetstester mot startsidan på husbilsklubben.se så tar det 11,5 sekunder att ladda sidan när man ansluter med en normal mobil uppkoppling.
För själva forumsidan går det sekunden snabbare.

När vi sedan kommer till trådar med många bilder så är det helt och hållet beroende på hur bilder är inlagda på sidan, precis som Knut är inne på.
Nu kommer jag inte på någon sådan sida på rak arm och kan inte göra en hastighetstest på den som jämförelse.

OK!
11,5 sekunder är en evighet i dagens iPadvärld!
Kanske bara att vänja sig?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Märkligt, min Samsung Galaxy S8+ laddar Hem på mindre än en sekund. 11.5? Upplevde jag inte ens med den förra Tömningskartan. 4G, men det har väl de flesta? Jag provar att tömma cache för att se om det påverkar ...

Edit: Strax över 1 sekund med tömd cache. Har ni startat om telefonen på länge?

Edit 2: Den enda märkbara svarstiden jag får är när jag refreshar en sida, det tar nån extra sekund innan avatar och "cirklarna" är på plats
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
När jag är uppkopplad via fiber med ca 100 Mbit/s och ca 3 ms svarstid tar det knappt 2 sek innan startsidan är färdigladdad (Windows 10, Chrome). För en vecka sedan tog det 4-5 sek innan den senaste ändringen gjordes så den gjorde god nytta.
Jag testade nu att koppla upp mig via mobilen till datorn och då tar det 3-4 sek med hastigheten ca 8 Mbit/s och 40 ms svarstid vilket jag tycker känns helt acceptabelt. Även i Chrome på min iPhone 6 tar det 3-4 sek innan det snurrat färdigt.
Jag tycker nog att de flesta nyhetssidor tar längre tid på sig innan de är helt färdigladdade, ex GP, Aftonbladet, Expressen.

/CG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
OK!
11,5 sekunder är en evighet i dagens iPadvärld!
Kanske bara att vänja sig?

Sitter i Spanien, testade nu med iPad, Adsl och wifi.

11 sekunder översta halvan av hemsidan uppladdad.
26 sekunder hela sida uppladdad.

Andra forum med samma plattformsval laddas upp blixtsnabbt.

Sedan det här med att klicka på länkarna där det krävs ett antal försök innan det "biter", är ett problem jag aldrig mött på andra forum.

IMG_1142.PNG

Tack för hjälpen ni som arbetar med systemet.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kan det være den automatiske mobiltilpassningen som spøker på iPad. Det beregnes først tutegning på stor skjerm før det hele regnes om for mobile enheter. Pc med stor skjerm og urussel båndbredde uten merkbar forskjell mot gamle forumet. Flere websteder har jeg merket at en ikke alltid får respons på trykk på lenker før siden er ferdig uttegnet.
 
4

4 JO

Guest
Kanske jag har särskilt snabb 4G? Plus en snabb Android?

Visa bilaga 147277
Enligt samma bredbandskoll så är den genomsnittliga uppkopplingshastigheten under 2017 31Mbit/s.

När jag är uppkopplad via fiber med ca 100 Mbit/s och ca 3 ms svarstid tar det knappt 2 sek innan startsidan är färdigladdad (Windows 10, Chrome). För en vecka sedan tog det 4-5 sek innan den senaste ändringen gjordes så den gjorde god nytta.
Jag testade nu att koppla upp mig via mobilen till datorn och då tar det 3-4 sek med hastigheten ca 8 Mbit/s och 40 ms svarstid vilket jag tycker känns helt acceptabelt. Även i Chrome på min iPhone 6 tar det 3-4 sek innan det snurrat färdigt.
Tack för en bra jämförelse.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tok just tiden på Hem siden og det ble 2 sekunder med en 8 Mbits nedlastning på PC og 5 sekunder på telefon, forskjellen fører jeg på mobilanpassningen som startet etter de første 2 sekundene - kunne se det på progresjonsbaren i Chrome for Android. Det var en 1 sekunder pause etter 2 sekunder før nye 2 sekunder nedlastning.

Kan dette stemme Klas? Lastes den omregnede siden ned etter en full nedlastning av PC varianten før uttegningen starter?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Med min gamla IPad 2 kan det ibland handla om minuter i uppstarttid samt att den med jämna mellanrum tappar kontakten helt med sidan och starten får göras om.
Sedan jag rensade den på allt onödigt fungerar den bra i övrigt om än inte särskilt snabbt men här på denna sida verkar det vara särskilt trögt.
Tyvärr har det medfört att besöksfrekvensen har gått ner med 80-90% då det är den som mest använts vid besöken här.
 
4

4 JO

Guest
Tok just tiden på Hem siden og det ble 2 sekunder med en 8 Mbits nedlastning på PC og 5 sekunder på telefon, forskjellen fører jeg på mobilanpassningen som startet etter de første 2 sekundene - kunne se det på progresjonsbaren i Chrome for Android. Det var en 1 sekunder pause etter 2 sekunder før nye 2 sekunder nedlastning.

Kan dette stemme Klas? Lastes den omregnede siden ned etter en full nedlastning av PC varianten før uttegningen starter?
Att det blir en paus kan jag inte direkt förstå.
Om man ska göra en generell förklaring när det gäller mobilanpassade webbsidor, det gäller i princip för alla webbsidor och inte bara husbilsklubben.se
Man utgår alltid från att besökaren surfar via en dator med en skärm, hela sidan byggs upp utifrån det.
Sedan anpassas sidan beroende på vilken storlek man har på den skärm man ansluter med, t.ex en telefon eller läsplatta. Allt det sker i bakgrunden och är inget man som besökare ser.
Är man nyfiken på hur det kan se ut i olika skärmtyper på en dator så kan man dra i kanterna på webbläsare och minska/öka bredden, då får man en liten aning om vad som händer vid olika skärmstorlekar.
 
4

4 JO

Guest
Med min gamla IPad 2 kan det ibland handla om minuter i uppstarttid samt att den med jämna mellanrum tappar kontakten helt med sidan och starten får göras om.
Sedan jag rensade den på allt onödigt fungerar den bra i övrigt om än inte särskilt snabbt men här på denna sida verkar det vara särskilt trögt.
Tyvärr har det medfört att besöksfrekvensen har gått ner med 80-90% då det är den som mest använts vid besöken här.
Tyvärr är det nog så att det är åldern på din iPad som ställer till det en del. Apple har ju heller inte längre någon support på operativsystemet i den och utvecklar den inte längre. Den högsta versionen som går att installera är iOS 9.3.5, idag är vi uppe i 11.3
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag upplever med fördröjning när man går Inn på sidan när jag använder Safai på både macbook å iPad men kör jag Crome så fungerar det.
Mac OS High Sierra 10.13.3
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Kan tillägga att jag provat flera olika webbläsare och det är samma symtom dock minst på chrome.

Telia fiber 250mb i7 6850k 950 pro ssd så hårdvaran är det inget som bromsar .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På min Crome dator fungerar det bra, men Ipad Air är det segt ,tar lång tid att få ned sidan, använder samma uppkoppling för båda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen