• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Syniskt företag som förmedlar husbilar

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När jag skulle sälja husbilen för 3 år sedan råkade jag riktigt illa ut. Igår fick jag ännu en gång adresserad reklam från det företaget.

Skickade då ett mail dit: ”Utifrån min erfarenhet av er verksamhet kommer jag aldrig någonsin att anlita er igen. Hellre skulle jag skänka bort min husbil till någon. Därför är er adresserade reklam till mig onödig och ytterst oönskad. Jag kräver att ni ser till att ta bort mig ur era system.”

Fick följande svar: ”Vi vet att du är inte nöjd med oss Siv men … Xxxxxxxx har utvecklats enormt mycket sedan du hade din bil hos oss. Det är tråkigt att du inte lämnar lite utrymme för den utveckling.

Man ska inte var rädd att prova nya saker och misslyckas för det är då vi lär oss mest. Det gjorde vi med dig.
Enormt mycket faktiskt och det är vi tacksam för. Tråkigt bara att du inte har lite förståelse för detta...

Läs gärna en liten artikel i Namngiven Tidning om företaget.

Ett misslyckande är ingen katastrof. Vi behöver misslyckas för att utvecklas, pröva nya vägar och hitta oväntade lösningar. Men det krävs mod för att våga misslyckas. (och förlåtelse)”

Så syniskt ser alltså den typen av företag på oss kunder. Vi ska bekosta deras lärande!
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Kanske ett litet sidospår men jag litar allra mest på företag som har gjort några fel under sin historia men rättat till dem på ett för kunden bra sätt.
Företag som aldrig har gjort fel vet man inte riktigt var man har. Förhoppningsvis kan de hantera fel på ett bra sätt och det gör de allra flesta också men det finns ingen historia att falla tillbaka på.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kanske ett litet sidospår men jag litar allra mest på företag som har gjort några fel under sin historia men rättat till dem på ett för kunden bra sätt.
Företag som aldrig har gjort fel vet man inte riktigt var man har. Förhoppningsvis kan de hantera fel på ett bra sätt och det gör de allra flesta också men det finns ingen historia att falla tillbaka på.
Men i mitt fall erkände de inte misstaget då och rättade inte till misstaget på ett bra sätt. Däremot säger de än idag att det var ett stort men bra misstag som de lärde sig mycket av och tycker att jag ska acceptera det.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Det handlar om att få ett gott rykte genom att många, många kunder berättar att det och det gick snett men det löste företaget till full belåtenhet. Men eftersom det inte heller får gå snett för ofta så tar det lång tid innan många kunder kan vittna om att de sköter sig.

Summa summarum: Det är lätt att förstöra ett gott rykte men oerhört svårt att återskapa det.

Hoppas vi förstår varandra nu.:yes:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Kanske ett litet sidospår men jag litar allra mest på företag som har gjort några fel under sin historia men rättat till dem på ett för kunden bra sätt.
Företag som aldrig har gjort fel vet man inte riktigt var man har. Förhoppningsvis kan de hantera fel på ett bra sätt och det gör de allra flesta också men det finns ingen historia att falla tillbaka på.


Joo, men man kan ju inte alltid utgå från att dom som startar ett företag är 18 år gamla som vi konsumenter ska lära upp..

Jag hoppas ju att dom som startar och driver ett företag med att sälja husbilar har jobbat som säljare av husbilar innan, således har dom fått alla erfarenheter det krävs för att driva ett företag och utifrån dessa erfarenheter göra ett ännu bättre jobb.

Eftersom vi tycker olika så hoppas jag Siv namnger företaget, då har vissa möjligheten att sälja husbilen via dom som delar din åsikt medans andra kan avstå.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
företaget er namngitt i tidligere tråder, så om du vil kan du finne det. Var selv i kort kontakt med samme for salg av vår husbil, men valgte en annen løsning. Både Siv sin husbil og min var over hva de hadde kunnskap til å selge var min min vurdering.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi ser uppenbarligen olika på svaret men jag tolkar det faktiskt positivt. Först att dom faktiskt tar sig tid att svara på ditt mail. Dom skulle lika gärna kunna strunta i att svara då du redan är en tappad kund. Varför lägga ner tid och anstränga sig för att svara?
Sen uppfattar jag det som att dom erkänner att dom gjort misstag i ditt fall men poängterar också att man också kan lära sig av sina misstag och faktiskt utvecklas. Ja, om man nu har den inställningen och viljan vilket det är skrämmande många, både personer som företag, som saknar.
Kanske lite kantigt skrivet och i ditt fall förmodligen ett bortkastat försök men tanken och inställningen uppfattar jag ändå som helt rätt och en förutsättning om man nu vill bli bättre.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi ser uppenbarligen olika på svaret men jag tolkar det faktiskt positivt. Först att dom faktiskt tar sig tid att svara på ditt mail. Dom skulle lika gärna kunna strunta i att svara då du redan är en tappad kund. Varför lägga ner tid och anstränga sig för att svara?
Sen uppfattar jag det som att dom erkänner att dom gjort misstag i ditt fall men poängterar också att man också kan lära sig av sina misstag och faktiskt utvecklas. Ja, om man nu har den inställningen och viljan vilket det är skrämmande många, både personer som företag, som saknar.
Kanske lite kantigt skrivet och i ditt fall förmodligen ett bortkastat försök men tanken och inställningen uppfattar jag ändå som helt rätt och en förutsättning om man nu vill bli bättre.

Ja man kan ju se olika på detta. Själv förväntade jag mig inget svar. Jag förväntade mig bara att slippa deras reklam och därmed slippa påminnas om den jobbiga perioden i mitt liv. När de sen svarar uppfattar jag särskilt ”Ett misslyckande är ingen katastrof. ” som oerhört nonchalant. Vad vet de om vad deras misslyckande innebar för mig? Troligtvis bryr de sig inte. Hela deras svar utgår från deras perspektiv vilket får mig att inse att de saknar empati, ödmjukhet och respekt för sina kunder.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
företaget er namngitt i tidligere tråder, så om du vil kan du finne det. Var selv i kort kontakt med samme for salg av vår husbil, men valgte en annen løsning. Både Siv sin husbil og min var over hva de hadde kunnskap til å selge var min min vurdering.

Även om ni kan göra som Knut säger kan jag berätta att det gäller Vincents i Varberg.
 
F

F.d. 54578

Guest
Jag har precis köpt en husbil genom Vincents och är nöjd med allt runt affären.De har varit behjälpliga med allt och har hjälpt mig att fixa de små detaljer som upptäckts vid köpet. Mycket nöjd !!!!
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Joo, men man kan ju inte alltid utgå från att dom som startar ett företag är 18 år gamla som vi konsumenter ska lära upp..

Jag hoppas ju att dom som startar och driver ett företag med att sälja husbilar har jobbat som säljare av husbilar innan, således har dom fått alla erfarenheter det krävs för att driva ett företag och utifrån dessa erfarenheter göra ett ännu bättre jobb.

Eftersom vi tycker olika så hoppas jag Siv namnger företaget, då har vissa möjligheten att sälja husbilen via dom som delar din åsikt medans andra kan avstå.

Det verkar inte som att du förstår vad jag har skrivit. Jag skriver att jag är inne på ett sidospår, dvs. generaliserar Sivs inlägg. Svaret till Siv tycker jag är väldigt klumpigt och inte alls förtroendeingivande, så det företaget skulle jag heller inte vilja ha något att göra med.

Däremot så litar jag mera på ett företag som rättar till sina (inte för ofta förekommande) fel än ett som aldrig har gjort något fel.

En lite långsökt parallell. När ett av våra barn skulle välj högstadieskola så sa en av skolorna: "Hos oss förekommer ingen mobbning, så vi har ingen handlingsplan mot mobbning". Den skolan fick vår dotter inte börja på.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Köpte en husbil av ett företag i Borås som då skulle sälja vår husvagn för oss. Efter 10 månader på deras gård, tröttnade jag och körde ner vagnen till Vincents i Varberg. Ett fantastiskt fint bemötande och information om vad som gällde i samband med deras försäljnings uppdrag. Efter en vecka var vagnen såld med garanti för köparen. Samtidigt kollades vagnen och en del småsaker rättades till. Det käns skönt att veta att den nya köparen köpt en fin vagn som var genomgången och med garanti.
Jag anlitar gärna Vincents igen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Köpte en husbil av ett företag i Borås som då skulle sälja vår husvagn för oss. Efter 10 månader på deras gård, tröttnade jag och körde ner vagnen till Vincents i Varberg. Ett fantastiskt fint bemötande och information om vad som gällde i samband med deras försäljnings uppdrag. Efter en vecka var vagnen såld med garanti för köparen. Samtidigt kollades vagnen och en del småsaker rättades till. Det käns skönt att veta att den nya köparen köpt en fin vagn som var genomgången och med garanti.
Jag anlitar gärna Vincents igen.

Jag vet inget om hur de klarar av försäljningar numera. Det jag reagerade på är deras nonchalanta, respektlösa syn på när deras misstag drabbar kunderna. Tyvärr verkar inte den delen utvecklats lika mycket som kanske deras förmåga att sköta försäljningar gjort.
 
F

F.d. 55665

Guest
Liten uppdatering i tråden. Efter att ha läst om positivt och negativt, och när jag inte ville sälja själv (för att slippa oseriösa köpare i mitt hem), så chansade jag på Vincents. Är mycket nöjd. Fick aningen mer än jag väntade mig. Dom fixade nödvändiga reparationer till en kostnad som låg klart under vad jag väntat mig. Tog
2 ,5 månader att få sålt. Skulle inte tveka att varken köpa eller sälja bil där igen. Helt klart hade dom växt rejält och det kändes stundtals som om man delade säljarnas intresse med lite väl många. Men till slut så sitter nu pengarna på mitt konto
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns säkert både positiva och negativa erfarenheter av de olika förmedlingsföretag som finns. Själva har vi negativa erfarenheter av ett företag (dock inte Vincent) som inte vet vad Konsumentköplagen föreskriver och som, när det börjar kännas besvärligt för dem, slutar svara på mejl utan att alla problem är lösta. Återkommer säkerligen i ärendet...

Pålle
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Är det någon skillnad på dom och övriga husbilahandlare? Ska du köpa en bil, så är allt positivt, men vad får du för den gamla? Jag tycker inte man ska gnälla på Vincents
 
Toppen