• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SweTherm 2500 - pilotflamman brinner men brännaren går inte på

F

F.d. 52418

Guest
Hej!
Jag har ett problem med min gasolkamin som är en SweTherm 2500. Den fanns installerad i min MB L608D från 82 som är ett gammalt militärfordon.

Den var ifrånkopplad men enligt förra ägaren så funkade den förut. Kopplade på gasen och fixade först tändningen som inte fungerade.

Nu så brinner pilotflamman (första lågan) men den går inte på nästa steget hur jag än vrider på knappen. Tog ur brännarpaketet och såg att den långa ihåliga koppartråden saknar endstycket. Förmodar att det är sensorn (termostaten?) som saknas när jag kollade upp schemat. Den såg ut som att den hade varit fäst runt ett rör istället då dess ende var en ögla.

Tog sedan isär brännaren och rengjorde den ordentligt. Men ingen lycka efter återställningen.

Vattnet är påfyllt och jag låter det går runt i systemet när jag försöker starta pannan. Även om jag låter pilotflamman vara på ett tag och temperaturen i bilen är låg så går den inte på.

Min fråga är nu, för att kunna tända nästa steget, behöver den då ha den där saken eller finns det ett annat problem varför den inte fungerar?
Glasen i fronten saknas med..

Någon här som vet och kan ge mig råd?
Tack på förhand!

Svenja
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Den brun/röda koppartråden är termostatens givare till brännaren. ”Bulben” du ser i andra ändan är termostaten som känner när huvudbrännaren ska slå till.Det som kan hända med den är att den går av.Oftast av vibrationer över lång tid. Det går inte att få huvudbrännaren att brinna om inte den givaren är hel. En reservdel kan vara svår att hitta. Men gör ett försök hos en riktigt gammal Cabbyhandlare så kan han kanske hitta en sån i sina gömmor. Cabby hade den pannan på -70 talet.
Lycka till
Kånnkård
 
F

F.d. 52418

Guest
Tack för de snabba svaren!
Om den gick av är möjligtvis den saknade delen fortfarande kvar någonstans på kaminen. Vart ska den gå eller monteras den på pannan?
Lite svårt att nå i det lilla utrymme bakom..

Ska kolla om jag kan få reservdelen på fogas.se eller från en cabbyhandlare!!
 
F

F.d. 52418

Guest
Hej igen!
Hade tur och hittade bulben på nätet och fick den levererad till Portugal idag. :)
Kan någon förklara vart exakt des ände ska sitta i kaminen?
Imorgon så hoppas jag kan jag äntligen få en varmare natt i bilen! 6*C på morgonen är liiite för kallt.. ;)

Hoppas någon som vet.

/Svenja
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Följ tråd delen du har kvar. Den borde sitta under vredet för huvudbrännaren. Dvs skruva av den runda knappen och lyft bort den gamla trasiga givaren. Den ser ut som en lite tjockare cigarett fimp med röret inkommande på sidan av ”fimpen”.
Lycka till
Kånnkård
 
F

F.d. 52418

Guest
Tack igen!
Det var precis så jag gjorde. Termostat-delen placerade jag någonstans bredvid skorstenen. Visste inte vart den skulle sitta exakt.
Tyvärr så går fortfarande nästa steget inte på. Ska ta isar brännarpaket och rengöra det igen..
Möjligtvis är piezotändaren inte helt ok.
 
F

F.d. 52418

Guest
Hej och tack igen till er som är så hjälpsamma!
Hittade nyss felet!
Tog isär hela brännaren igen, den här gången till smådelar, och hittade rost som blockerade flödet! Efter jag la det i Cola och rengjorde alla delar så pyser det fritt!!
Nu ligger allt på tork, ska blåsas rent imorgon
och sedan ska den återinstalleras. Håll tummarna!
Det enda som jag fortfarande behöver ha ett svar till är vart jag ska placera termostaten vid kaminen (den enden som ser ut som en penna i koppar) !?
Ha en trevlig kväll!
/Svenja
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Undrar om inte den delen som du säger är termostaten egentligen är en tändsäkring som håller koll på att lågan har tänts och brinner. Får den inte värme så stängs gasolen av till huvudbrännaren och borde därför sitta så att den träffas av lågan från huvudbrännaren. Fungerar likadant på gasoleldade spisar i campingfordon.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Om jag kommer ihåg det rätt så satt givaren på garderobsväggen ca 90 cm över golvet i husvagnarna. Detta för att du ska få en jämnare värme. Man satte fast den med ett kabelklammer i plast. Typen med en spik i.
Lycka till
Kånnkård.
 
Toppen