• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Absolut!

Optimisten har inte oftare rätt än pessimisten men mår bättre, är friksare, lever längre, lyckas bättre, vaccinerar sig när det behövs och har som Leffe skriver mycket roligare i livet! :)

Är man som du Krinil optimist så går det inte ihop med att du vaccinerar dig. Det tyder på en stor osäkerhet och otrygghet. Du litar inte på att din kropp skall klara av en vanlig influensa. "Det här är ingen vanlig influensa kanske du påstår då". Ingenting hitintills pekar på att detta är ens något som snuddar vid "Spanska sjukan". Hellre en pessimistisk optimist än en ängslig optimist. Och du kan ge dig den på att jag njuter av livet nu när jag har bestämt mig för att ta ansvar för det själv. Myndigheter kan nog vara bra bara man inte behöver ha något med dem att göra. Men som jag har sagt: ni som är oroliga, ni skall absolut vaccinera er. Vi som är trygga i oss själva vi lever vårt liv och sen någon gång är det slut.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Du har lussnat för mycket på Luther Gurra, kasta oket. Du får ett annat av mina livsregler.
Det fixar sig, den f..n är säker på har han inte brottom med.
Leffe
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Om nu alla som är rädda för Svininfluensa vaccinerar, sig
så behöver de inte vara rädda att bli smittade, av de
övriga som eventuellt blir sjuka eller inte vill ta någon
spruta. Så vad är ert problem.
Har själv haft Svininfluensa inte värre en riktig baksmälla.

Roland.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Du har lussnat för mycket på Luther Gurra, kasta oket. Du får ett annat av mina livsregler.
Det fixar sig, den f..n är säker på har han inte brottom med.
Leffe

Go livsregel lite felstavat men dä märkär han inte :D

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Optimisten och pessimisten möter troligen samma problem under sin livstid. Skillnaden är att optimisten har mycket roligare under tiden!

Obotligt optimistiske
Leffe
Och när pessemisten säger: "-Nu kan det väl inte bli värre."
svarar optimisten: "-Joho då, det kan det visst det."
Calle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hejsan!

verkar lite fånigt att ta upp detta med spruta eller inte spruta i en husbilsklubb varför inte ta ett snack om vinterdäck istället eller annat som rör vår underbara klubb för hjulhus.
Mvh
Pelle 570
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Öhh ha du missat början på tråden :confused: Samt vi är ju under markisen där dryftar vi ju alting sprutor eller annat :D


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hejsan!

verkar lite fånigt att ta upp detta med spruta eller inte spruta i en husbilsklubb varför inte ta ett snack om vinterdäck istället eller annat som rör vår underbara klubb för hjulhus.
Mvh
Pelle 570

Du kom in på vinterdäck vilket är ett viktigt ämne att diskutera hoppas du eller någon anna startar en ny tråd om det. Visserlig finns det en del redan men nya trådar är alltid välkommna

Gurra
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Är man som du Krinil optimist så går det inte ihop med att du vaccinerar dig. Det tyder på en stor osäkerhet och otrygghet. Du litar inte på att din kropp skall klara av en vanlig influensa. "Det här är ingen vanlig influensa kanske du påstår då". Ingenting hitintills pekar på att detta är ens något som snuddar vid "Spanska sjukan". Hellre en pessimistisk optimist än en ängslig optimist. Och du kan ge dig den på att jag njuter av livet nu när jag har bestämt mig för att ta ansvar för det själv. Myndigheter kan nog vara bra bara man inte behöver ha något med dem att göra. Men som jag har sagt: ni som är oroliga, ni skall absolut vaccinera er. Vi som är trygga i oss själva vi lever vårt liv och sen någon gång är det slut.

...varför inte det? Det känns ju inte riktigt som om du har receptet på att vara optimist, men det har jag! :) "Osäkerhet och otrygghet", nämen va fan, du har inte fattat nåt.., det är precis motsatsen mot vad jag är. Det är därför jag vill vara vaccinerad och frisk! Det är de otrygga som målar skräckscenarior kring vaccinet. Bra vaccin räddar ju för fasen hundratals liv varje dag! Det kan väl inte vara pessimistiskt att vilja vara frisk? Du känns inte som en pesimistisk optimist wikstrom...., mer som en pessimistisk pessimist! Men det är bra att du pratar om det..., då finns det hopp! :)
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

...varför inte det? Det känns ju inte riktigt som om du har receptet på att vara optimist, men det har jag! :) "Osäkerhet och otrygghet", nämen va fan, du har inte fattat nåt.., det är precis motsatsen mot vad jag är. Det är därför jag vill vara vaccinerad och frisk! Det är de otrygga som målar skräckscenarior kring vaccinet. Bra vaccin räddar ju för fasen hundratals liv varje dag! Det kan väl inte vara pessimistiskt att vilja vara frisk? Du känns inte som en pesimistisk optimist wikstrom...., mer som en pessimistisk pessimist! Men det är bra att du pratar om det..., då finns det hopp! :)

Hej Krinil, jag har inte påstått att du är pessimist, bara att du är ängslig och rädd. Men det är ju avhjälpt nu när du har fått din spruta. Ha det gott.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

På tal om att vara ängslig och rädd!
Vårt barnbarn då två år var på BVC för att få en spruta.
Han fick sprutan i låret och när sköterskan var färdig vände han till dat andra benet och ville ha en även där.
På frågan om det kändes sa han att det var som ett humlebett, samtidigt som han övertygade sin lillebror om att "det är inte farligt"

Vi har nog en del att lära av barnen.

reviera
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Läste Fredriks inlägg nu på morgonen och höll på att sätta kaffet i strupen.
Rätt hårt skrivet, påstå att vi som avstår från att bli svinvaccinerade skall jämfördas med ointelligenta människor som kör bil utan bälte.
Snacka om att HBK forumet har högt till taket.

Ärligt talat, rör vi inte ihop debatten lite med att jämför svininfluensan med bl.a polio och tbc som är livslånga sjukdomar, inte på något sätt att jämföras med en svininfluensa.

Myndigheternas beslut med massvaccination är samhällsekonomiskt eftersom man befarade att en pandemi kunde utbryta i landet, mass – vaccinations - beslutet kom inte till för att spara liv, denna information kan väl ändå ingen kunnat missa.

Jag hade kunnat acceptera Fredriks inlägg om det rört sig om en malaria spruta, ett virus som drabbar ca 400 miljoner människor årligen.
Tyvärr så finns inte detta vaccin än.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Den pågående svininfluensaepidemin sätter verkligen strålkastarljuset på några intressanta företeelser i dagens Sverige:

Invandrare låter vaccinera sig i betydligt mindre utsträckning än svenskar. Detta sägs ha främst två orsaker. Dels har informationen om vaccineringen inte ”nått fram” till invandrarna, dels florerar bland dem rykten om att vaccinet skulle vara på olika sätt farligt.

Att informationen inte har ”nått fram” är ju inget annat än en vacker omskrivning av fadäsen att de inte förstår språket i det land där de bor.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Krinil, jag har inte påstått att du är pessimist, bara att du är ängslig och rädd. Men det är ju avhjälpt nu när du har fått din spruta. Ha det gott.

Vårt fortsatta bollande har kanske inte så stort allmänintresse i tråden egentligen men jag måste säga att din analys av det jag skrivit håller samma klass som din analys av andras funderingar kring det här med vaccinering. Du är underhållande att läsa som kåsör, men när det kommer till slutsatser spricker det rejält. Ha det fortsatt bra själv!:)
:-/<rister

PS! Jag är inte vaccinerad men har haft influensan, vilket går att läsa i tråden, om du varit intresserad av fakta.., men den biten är ju inte din starkaste sida! :D Sorry kunde inte låta bli!:eek:
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Krinil, hur vet man att det är svininfluensan man har och inte en annan sorts förk ylning. Tog du ett blodprov eller vad?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Har man "nya influensan" så kan jag garantera att man vet om det!
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag har tagit vaccinet, och är nöjd över detta. Hasse har inte fått sin än, men han ska ta den.
Lena
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Krinil, hur vet man att det är svininfluensan man har och inte en annan sorts förk ylning. Tog du ett blodprov eller vad?

Blodprov. Tror annars som Knarrevik skriver att det inte råder någon tvekan för de flesta om det är influensa eller inte. Om det är den "nya" A(H1N1) eller någon av de gamla flunsorna, kan bara avgöras genom blodprovet.
 
Toppen