• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

”Ökningen av smittspridningens första våg verkar vara bruten i Sverige, pga snabb och massiv vaccinering. De flesta övriga europeiska länder väntar nå sina toppar, som bedöms bli högre än Sveriges, en bit in på 2010.” Kunde man läsa igår.

Att smittspridningen brutits är alltså mest tack vare alla dem som valt att vaccinera sig. Vi ska dock veta att den minskade ökningen kommer efter två rekordveckor med väldigt många smittade, så ska vi dricka champange, är det fotfarande bra att välja någon annan anledning. :) Hittills är det uppemot en halv miljon smittade i Sverige och närmre tusen döda totalt i Europa!

Argumenten från de som valt att stå utanför pandemibekämpningen, bygger oftast på att man bestämt sig från början. Då är det lätt att plocka russinen ur kakan, dvs leta upp uttalande eller lösryckt information som stöder den uppfattning man redan valt. Det känns inte särskilt kritiskt, det känns faktiskt mer som självbedrägeri.


Rekordveckor torde vara det här då taget från Aftonbladet idag

Värst i Jämtland

Värst är läget i Jämtland där 42 av 100 000 invånare har smittats av svininfluensan
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej wikstrom! Dina kommentarer om oss svenskar väljer jag faktiskt bort. Jag är dock besviken på dig för jag hade inte väntat mig ett sådant lågvattenmärke av en kritiskt tänkande existentialist som dig! Generaliseringar eller fördomar? Kvittar, det är ett lågvattenmärke ändå. Skäms wikstrom! :mad:

Sedan har du alldeles rätt att detta är en influensavåg som haussats upp. Tidigare influensavågor bygger till största del på muterade, dvs förändrade varianter, av spanska sjukan och den har vi olika grader av immunitet mot i världen, därför har dessa vågor oftast blivit epidemier. Den nya influensan A(H1N1) är dock helt ny. Den är egentligen inte allvarligare än tidigare men slår betydligt hådare eftersom majoriteten av världens befolkning inte har någon nytta av immunitet från de tidigare flunsorna. Undantaget är Asiaten och HongKong, där vi som är 50+ förmodligen har ett visst skydd. I och med detta riskerar spridningstakten att bli dramatiskt högre och når en hel, eller flera världsdelar samtidigt och kallas då pandemi.

Du Krinil, jag ser ofta på svenska tvnyheter och förvånas mycket över att folk skyller så mycket på samhället. "Samhället gör inte si eller så." "Det är samhällets fel." "Samhället ställer inte upp." "Man måsste kräva av samhället osv." Vi är många medborgare i länder runt Sverige som står med förvåningens finger i munnen. Men jag gillar er ändå. Min bror bor i ert land och är svensk medborgare och han har en fru från Finland och de har helt anpassat sig. Vi har härliga disskusioner. Jag är egen företagare och tar helt ansvar över mitt liv med så lite inblandning som möjligt från samhället. De kan behålla sina sprutor. På tal om faror, det dör 40 - 45 tusen människor inom EU varje år i trafiken. Det kallar jag för en aldrig upphörande pandemi. Plus alla avgaser vi spyr ut. Det du Krinil. Och till sist undanber jag mig alla dina nedsättande omdömen om min person. Skärp dig.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

På tal om faror, det dör 40 - 45 tusen människor inom EU varje år i trafiken. Det kallar jag för en aldrig upphörande pandemi.

Jag förstår inte riktigt liknelsen! Om vi hade haft ett vaccin mot trafikdöden så hade väl alla ansvarsfulla regeringar satt in alla resurser för att vaccinera?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Rekordveckor torde vara det här då taget från Aftonbladet idag

Värst i Jämtland

Värst är läget i Jämtland där 42 av 100 000 invånare har smittats av svininfluensan

Hej Peter och Eva. Nej, jag hade faktiskt inte hämtat detta från Aftonbladet. Men argumentationen från dig/er är precis den jag åsyftar i mitt tidigare inlägg. Din, eller er, argumentation går helt ut på att försvara varför ni inte vill vaccinera er. Jag skuldbelägger inte er för det, så sluta att försvara er ovilja mot vaccination med att nedvärdera den bedömning och de stora insatser som gjorts av väldigt många människor. Vårt samhälle, våra politiker, vår sjukvård, våra myndigheter, våra företag och större organsiationer och majoriteten av oss medborgare, betår inte enbart av idioter. Ursäkta om jag blir lite skarp men det är förbannat naivt att bara förneka!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Du Krinil, jag ser ofta på svenska tvnyheter och förvånas mycket över att folk skyller så mycket på samhället. "Samhället gör inte si eller så." "Det är samhällets fel." "Samhället ställer inte upp." "Man måsste kräva av samhället osv." Vi är många medborgare i länder runt Sverige som står med förvåningens finger i munnen. Men jag gillar er ändå. Min bror bor i ert land och är svensk medborgare och han har en fru från Finland och de har helt anpassat sig. Vi har härliga disskusioner. Jag är egen företagare och tar helt ansvar över mitt liv med så lite inblandning som möjligt från samhället. De kan behålla sina sprutor. På tal om faror, det dör 40 - 45 tusen människor inom EU varje år i trafiken. Det kallar jag för en aldrig upphörande pandemi. Plus alla avgaser vi spyr ut. Det du Krinil. Och till sist undanber jag mig alla dina nedsättande omdömen om min person. Skärp dig.

Hej igen wikstrom. Jag har aldrig varit nedsättande mot din person! Bara mot dina fördomar och din motvilja mot fakta. Samhället är vi, inte "de styrande"! Annars gillar jag dig! :)
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Nu sticker jag väl ut hakan väldigt långt men jag har den uppfattningen att svenskarna är så dresserade av samhället att förmågan att tänka själv har avtagit. Ni litar på att de styrande ( samhället) tar hand om er. Det är, vad jag tror, sossarnas politik genom åren som har ställt till det så tokigt. Jag tycker om er, men er självgodhet och von oben attityd står mig upp i halsen ibland. Det värsta är att mitt land (Finland) har Sverige som något slags förebild, och jobbar i samma riktning. Att tänka själv är alla människors jävla plikt. Ifrågasätt alltid allt vad all sk. expertis kommer dragandes med. Jag har t.ex. alltid haft den övertygande uppfattningen att klimatförändringen inte beror på människan, utan på solens aktivitet. Man fokuserar på klimatförändringen istället för att sätta fingret på miljöförstöringen. De senaste istiderna har inte berott på människan utan det är solen som bestämmer vädret här på jorden. Min personliga uppfattning är att svininfluensan är en sk. vanlig influensavåg som har haussats upp, men det är ju min personliga uppfattning, kanske någon av er har någon annan uppfattning.
Så du tycker inte en regering ska se till medborgarnas bästa utan var och en ska klara sig själv bäst man kan? Så blir det en pandemi, t ex. så ska inte myndigheterna lägga sig i det, själv är bäste dräng??
Och om klimatforskare har en teori om varför jordens temperatur ökat drastiskt de senaste ca 100 åren, så kan man som lekman avfärda den teorin. Tja, det är ju bekvämt och bra!!
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Peter och Eva. Nej, jag hade faktiskt inte hämtat detta från Aftonbladet. Men argumentationen från dig/er är precis den jag åsyftar i mitt tidigare inlägg. Din, eller er, argumentation går helt ut på att försvara varför ni inte vill vaccinera er. Jag skuldbelägger inte er för det, så sluta att försvara er ovilja mot vaccination med att nedvärdera den bedömning och de stora insatser som gjorts av väldigt många människor. Vårt samhälle, våra politiker, vår sjukvård, våra myndigheter, våra företag och större organsiationer och majoriteten av oss medborgare, betår inte enbart av idioter. Ursäkta om jag blir lite skarp men det är förbannat naivt att bara förneka!

Nej ,jag menade inte att du tagit det från aftonbladet.
Sen tycker jag själv att jag bara försöker visa på en nyanserad bild av situationen,inte nedvärdera. Så att folk inser hur överdrivet det här är att vaccinera alla friska mäniskor från 6 månaders ålder med ev biverkningar som följd. Jag har inget behov att försvara mig. Varför skulle jag ha det? Vad är det jag förnekar? Inse att man har rätt att ta reda på helheten och dra sin egen slutsats. Inte bara acceptera vad myndigheterna säger. Försök att inte vara så snabb med att tro vad jag menar. //Peter
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Nej ,jag menade inte att du tagit det från aftonbladet.
Sen tycker jag själv att jag bara försöker visa på en nyanserad bild av situationen,inte nedvärdera. Så att folk inser hur överdrivet det här är att vaccinera alla friska mäniskor från 6 månaders ålder med ev biverkningar som följd. Jag har inget behov att försvara mig. Varför skulle jag ha det? Vad är det jag förnekar? Inse att man har rätt att ta reda på helheten och dra sin egen slutsats. Inte bara acceptera vad myndigheterna säger. Försök att inte vara så snabb med att tro vad jag menar. //Peter

Hej Peter. Ber om ursäkt om du tycker att jag är snabb, det är inte så ofta jag blir beskylld för det nu för tiden! :)

Skämt åsido. Jag tycker inte du ser till helheten. Jag tycker fortfarande att dina argument i första hand går ut på att försvara ditt beslut att inte vaccinera. Du pekar ex på biverkningarna som finns, utan att någon gång balansera dem mot vaccineringens oerhört goda effekter på både smittspridning och sjukdom. Det tycker jag är en form av förnekelse. Sedan finns det absolut utrymme för personlig tolkning och visst ska man ha ett kritiskt tänkande. I kristider, vilket en pandemi snabbt kan utvecklas till, gäller det kanske att hålla mer samman och se till totala samhällseffekter mer än personliga. Fortsatt trevlig helg/ Krister
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag förstår inte riktigt liknelsen! Om vi hade haft ett vaccin mot trafikdöden så hade väl alla ansvarsfulla regeringar satt in alla resurser för att vaccinera?

Du Berra,visst finns det vaccin mot trafikdöden. Kanske vaccinet består i en allmän hastighetsbegränsning på 50 km/t på alla vägar inom EU. Och bilar som inte har ett par hundra hästar utan 30 - 40 . Det är ett så förståndigt förslag att det aldrig genomförs. Inget politiskt parti vågar föra fram så radikala förslag, det är lika med noll röster i nästa val. Det är demokratins svaghet. Men varför accepterar vi dessa höga dödssiffror i trafiken? Ansvarsfulla regeringar, finns dom?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Du Berra,visst finns det vaccin mot trafikdöden. Kanske vaccinet består i en allmän hastighetsbegränsning på 50 km/t på alla vägar inom EU. Och bilar som inte har ett par hundra hästar utan 30 - 40 . Det är ett så förståndigt förslag att det aldrig genomförs. Inget politiskt parti vågar föra fram så radikala förslag, det är lika med noll röster i nästa val. Det är demokratins svaghet. Men varför accepterar vi dessa höga dödssiffror i trafiken? Ansvarsfulla regeringar, finns dom?

Nu börjar vi spåra ut igen, men diskussionerna är faktiskt uppfriskande.

Det är inte lätt att vara en ansvarsfull regering. När man inte inför 50 km/h på alla vägar i hela Europa är man oansvarig men när man vill mildra konsekvenserna och rädda 10 000-tals människoliv och samhällskollaps vid en faktisk pandemi, lägger man sig i för mycket! Tycker du inte själv det låter motsägelsefullt wikstrom?

Sedan finns det visst svagheter i en demokrati, men alternativen hoppas jag verkligen att vi inte behöver diskutera!
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Nu börjar vi spåra ut igen, men diskussionerna är faktiskt uppfriskande.

Det är inte lätt att vara en ansvarsfull regering. När man inte inför 50 km/h på alla vägar i hela Europa är man oansvarig men när man vill mildra konsekvenserna och rädda 10 000-tals människoliv och samhällskollaps vid en faktisk pandemi, lägger man sig i för mycket! Tycker du inte själv det låter motsägelsefullt wikstrom?

Sedan finns det visst svagheter i en demokrati, men alternativen hoppas jag verkligen att vi inte behöver diskutera!

Jag vill än en gång framföra att det är upp till var och en att ta sprutan. Det bestämmer vi själva. Det är min åsikt. Tycker du inte, att om vi har ett så stort problem som trafikdöden, som drabbar så många varje år, så skall vi inte acceptera detta.Det är ju vansinnigt. Bilindustrin bör ta sitt ansvar. Men det är våra politiker som har styrinstrumentet. Men kanske är det så att vi har accepterat ett visst människospill bara vi får färdas fram i de hastigheter vi har vant oss vid. Tänk att färdas från t.ex. Stockholm ner till södra Spanien i max 50 km/t . Känns den tanken omöjlig?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag vill än en gång framföra att det är upp till var och en att ta sprutan. Det bestämmer vi själva. Det är min åsikt. Tycker du inte, att om vi har ett så stort problem som trafikdöden, som drabbar så många varje år, så skall vi inte acceptera detta.Det är ju vansinnigt. Bilindustrin bör ta sitt ansvar. Men det är våra politiker som har styrinstrumentet. Men kanske är det så att vi har accepterat ett visst människospill bara vi får färdas fram i de hastigheter vi har vant oss vid. Tänk att färdas från t.ex. Stockholm ner till södra Spanien i max 50 km/t . Känns den tanken omöjlig?

Wikstrom! Vi har i stort sett samma uppfattning här. Jag hade givetvis på alla sätt aktivt kämpat mot en ev tvångsvaccinering. Var och en ska fatta sitt beslut men vi måste alltid fundera över vårt samhällsansvar i allvarliga situationer.

Sedan är det hemskt att en företeelse som trafiken ska få kosta så många döda och skadade varje år. Samtidigt måste jag medge att jag inte hade kört till Spanien i 50 km/h.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Dog svininfluensan av ??

Summan av kardemumman blev att dagen innan jag skulle vaccinera mej så kom en arbetskamrat och sa att hans kusin låg i respirator på Salgrenska i Göteborg för att han fick en biverkning av vaccinet för han hade "något" i kroppen som han eller någon anhörig inte visste att han hade .
Killen var "fullt frisk" innan och nu har han tydligen lång väg tillbaka .

Jag läste sedan om det i den lokla tidningen men kikar man på nätet så hittar man inget , tystas sådant ner tro ?

Men men jag fegade ur iallafall , sorry .
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Bengt-Åke!

Kusinen var nog inte så fullt frisk ändå, i så fall hade inte kroppen reagerat som den gjorde.

Kastanj.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Han var hade ju något latent i kroppen man han eller någon annan visste inte om detta och när han fick sprutan så blev han liggandes , detta kunde kanske iofs hänt ändå vid ett senare tillfällen men det vet man ju inte .
Detta stod det i tidningen att han hade : Guillain-Barrésyndromet .

Förlamad efter vaccineringen | Svininfluensan | Nyheter | Aftonbladet Sen var det ju att han blev ju förlamad men att det hade ju blivit bättre nu/återhämtat sig .
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Precis visste det hela tiden att de flesta svenskarna är säreget "lättlurade".
Tyskarnas ordspråk har inte uppstått utan vidare, "die dummen Schweden".
SKÄRPNING!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Precis visste det hela tiden att de flesta svenskarna är säreget "lättlurade".
Tyskarnas ordspråk har inte uppstått utan vidare, "die dummen Schweden".
SKÄRPNING!

Suck! Så fort en förebyggande åtgärd är framgångsrik blir den kritiserad! Trots att vi är ett av de kyligare länderna med större spridningsrisk än de flesta, ligger vi i botten med antalet döda per 1 milllion invånare! Tittar man sedan till tidigare pandemier är det här faktiskt första gången man lyckats dämpa effekten. Tidigare erfarenheter, ända tillbaka till Spanska sjukan, har dock visat att andra vågen alltid blivit kraftigare. Hoppas att vaccineringen varit så effektiv att den andra vågen uteblir den här gången. Dum eller inte. Jag gillar inte när folk dör i onödan. Populism och konspirationsteorin är rätt kul..., frågan är bara vem som är dummast! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Idag har man tydligen haft en slags "självrannsakan" inom FN angående Svininfluensan.

Helt kort var man tydligen överens om att man hade blivit "manipulerade" av framförallt läkemedelsindustrin, men man försvarade sig med att det kunde ha varit en allvarlig pandemi.:rolleyes:

Så kanske bättre med ett piller för mycket än ett för lite.
 
F

F.d. 18368

Guest
Svininfluensapandemin är över

WHO tillkännagav på onsdagen att svininfluensapandemin officiellt är över. Samtidigt erkände man att 5 av de 15 exerterna man har till sitt förfogande som rådgivare i frågor gällande influensaepedemier har ekonomiska kopplingar till läkemedelsindustrin.

Mvh Wikstrom
 
Toppen