• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag hör till dem som tror att jättemånga vaccinerar sig för att de tror de kommer dö annars. Men svininfluensan verkar vara en mycket harmlös variant med tanke på hur få som dör.

Ja, om man tycker att drygt 8000 är få.
Det hade varit betydligt fler döda om massvaccinationen inte hade ägt rum.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag hör till dem som tror att jättemånga vaccinerar sig för att de tror de kommer dö annars. Men svininfluensan verkar vara en mycket harmlös variant med tanke på hur få som dör.:mcride:
Ja, hade alla tänkt som dig så hade vi antagligen haft en pandemi(heter det väl) var ganska intressant att följa debatten från att det var väldigt få som skulle vaccinera sig för det var så ofarligt och var så mycket biverkningar och annat tjafs. Men sen när det helt plötsligt började komma folket närmare med folk som insjuknade så blev det annat ljud i skällan. Folk är väl antagligen för korkade(ursäkta ordvalet) för att vilja göra något innan det har hänt något i dess närhet. Tror själv att folk har valt att vaccinera sig p.g.a att de insett att detta sprider sig väldigt fort och få människor vill utsätta sin kropp för att ligga nerbäddad i upp till 2 veckor. Men jag hoppas för din omgivnings skull att du inte smittar ner några andra för uppenbarligen har du själv inte något emot att bli sjuk.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Ja, hade alla tänkt som dig så hade vi antagligen haft en pandemi(heter det väl) var ganska intressant att följa debatten från att det var väldigt få som skulle vaccinera sig för det var så ofarligt och var så mycket biverkningar och annat tjafs. Men sen när det helt plötsligt började komma folket närmare med folk som insjuknade så blev det annat ljud i skällan. Folk är väl antagligen för korkade(ursäkta ordvalet) för att vilja göra något innan det har hänt något i dess närhet. Tror själv att folk har valt att vaccinera sig p.g.a att de insett att detta sprider sig väldigt fort och få människor vill utsätta sin kropp för att ligga nerbäddad i upp till 2 veckor. Men jag hoppas för din omgivnings skull att du inte smittar ner några andra för uppenbarligen har du själv inte något emot att bli sjuk.
Att bli sjuk ibland är naturligt och tillhör livet. Det känns inte naturligt att ta sprutan för en vanlig influensa som det här är,det är min åsikt. Och du, varför blev det ingen pandemi i övriga världen när det inte fanns något vaccin?:yes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Anledningen till en ev. snabb global smittspridning är ju att om någon smittbärare sätter sig på ett flyg i ett antal timmar och på så sätt smittar en del människor och sedan mellan landar och alla går på andra plan då blir det ju lite "dominoeffekt" .

Vi skulle få vaccinet igår men det blev fördröjt för att det fanns inget kvar .

Det smartaste vore ju om man kunde få den på en fredag om man blev lite matt i kroppen så man orkar till jobbet på söndagkväll och på så sätt slipper företagen en massa "onödiga" sjukskrivningar samt slipper man ju själv en karensdag och en sjukdag .
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Googla gärna lite på både svenska och europeiska faktasidor. Då får man ett hyggligt perspektiv.
227 döda på en dryg vecka i Europa.
Hög pandemisk effekt i ett 10 tal länder
Bara i Skåne har hittills 100 000 insjuknat, Trots massvaccinering!
Klarar vi 75 % vaccinerade före jul minskar risken för en andra våg.
Visst är pandemin på gång. Om den väl kommer över en viss procent smittade per land, rusar det snabbt iväg. Därav stora skillnader mellan länder.
Lyckas vi bryta trenden och hindra en andra, och ev en treje våg, kan man ju fråga sig vems förtjänst det varit. Fast då kommer nog en del att tycka att: "Vad var det jag sa..., det var ju inget"! :(
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Googla gärna lite på både svenska och europeiska faktasidor. Då får man ett hyggligt perspektiv.
227 döda på en dryg vecka i Europa.
Hög pandemisk effekt i ett 10 tal länder
Bara i Skåne har hittills 100 000 insjuknat, Trots massvaccinering!
Klarar vi 75 % vaccinerade före jul minskar risken för en andra våg.
Visst är pandemin på gång. Om den väl kommer över en viss procent smittade per land, rusar det snabbt iväg. Därav stora skillnader mellan länder.
Lyckas vi bryta trenden och hindra en andra, och ev en treje våg, kan man ju fråga sig vems förtjänst det varit. Fast då kommer nog en del att tycka att: "Vad var det jag sa..., det var ju inget"! :(

Pandemin är faktiskt inte på gång. Enligt experterna på presskonferensen i fredags som jag streamade på datorn så är smittspridningen på nedgång och ingen märkbar överbelastning på sjukhusen. Det tycker jag är bra. Då kan vaccinerade och ovaccinerade vara nöjda- alla behöver inte göra likadant, vilket brukar vara motto i sverige.;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Pandemin är faktiskt inte på gång. Enligt experterna på presskonferensen i fredags som jag streamade på datorn så är smittspridningen på nedgång och ingen märkbar överbelastning på sjukhusen. Det tycker jag är bra. Då kan vaccinerade och ovaccinerade vara nöjda- alla behöver inte göra likadant, vilket brukar vara motto i sverige.;)

Det är jättebra! :) Men vilken roll tror du att 6 månaders arbete av företag, större organisationer och myndigheter har haft? Tips och råd om hygien och hantering? Sjukvårdens arbete? För att inte tala om betydelsen av 4 - 5 miljoner doser vaccin! Det enda sättet att mildra konsekvenserna av en uppblossande pandemi är att agera kraftigt i förväg.

Det är dock inte över, så får vi vänja oss vid den här pandemivarningen ett tag till. Sedan är det givetvis skönt om man kan hålla konsekvenserna på den här nivån. Ingen vill ju vara sjuk! :) och vi vill inte heller ha ett lamslaget samhälle. Men som sagt, det har kostat mycket arbete och det har gått väldigt bra hittills, tack vare att många vaccinerat sig! Sedan har vi nog också haft tur med en mild höst. Det har gjort att vi hittills sluppit direkt luftsmitta. Vid kallare väderlek hade spridningen kunnat gå väldigt snabbt. Nu är viruset mer beroende av närkontakt.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hmm Nu har vi 6 grader kallt i Gränna och hostningarna på bussen har ökat är det på gång må hända:cool:

Gurra
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Lustig inställning :confused: Om du inte tar sprutan kanske du blir liggande 14 dagar eller mera (karens och lönebortfall), eller ligga i respirator, kanske får syresätta blodet utanför kroppen nersövd med bestående men som följd. Och slutligen R.I.P
Tror inte valet blev så stort nu :D

Gurra den vaccinerade

Men inte ska väl du vara orolig som är vaccinerad?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Men inte ska väl du vara orolig som är vaccinerad?

Tänkte mest på dom i riskgruppen som inte kan påverka dom i sin närhet som envist och osolidariskt inte skall vaccinera sig. Med följd att dom i riskgruppen och inte fått eller kan vaccinera sig ligger pyrt till :mad: Dom flesta av dom som avlidit har tillhört riskgruppen

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej N. vecka (50) så släpper man sprutorna till alla som är över 40.
o jag tänker hänga på låset, samtidigt tar jag säsonginfluensa sprutan.
Varför ska man inte använda sig av den medicinska kundskapen.
Då kan man ju lika gärna slute byta bromsband.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Var det någon mer som tittade på nyheterna igår. Om det är smittspridning man oroar sig för så kan man vara lugn för nu behöver man inte vaccinera sig av den anledningen. Vaccinerandet påverkar inte smittspridningen längre sa de på nyheterna igår.
Det är inte förvånande. Samma utveckling har varit i de världsdelar som haft svininfluensan redan men utan möjlighet till vaccination. Där blev kulmen nådd efter ca fem veckor och sedan en snabb nedgång av smittade. Likadan utveckling ser vi i sverige nu.
Anledningen att vissa inte vill vaccinera sig är naturligtvis biverkningarna man kan få. Det kan man även läsa om på läkemedelsverkets hemsida. Trevlig helg // Peter;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Var det någon mer som tittade på nyheterna igår. Om det är smittspridning man oroar sig för så kan man vara lugn för nu behöver man inte vaccinera sig av den anledningen. Vaccinerandet påverkar inte smittspridningen längre sa de på nyheterna igår.
Det är inte förvånande. Samma utveckling har varit i de världsdelar som haft svininfluensan redan men utan möjlighet till vaccination. Där blev kulmen nådd efter ca fem veckor och sedan en snabb nedgång av smittade. Likadan utveckling ser vi i sverige nu.
Anledningen att vissa inte vill vaccinera sig är naturligtvis biverkningarna man kan få. Det kan man även läsa om på läkemedelsverkets hemsida. Trevlig helg // Peter;)

Den här meningen missade jag på nyheterna "Vaccinerandet påverkar inte smittspridningen längre sa de på nyheterna igår. " Frågan är ju vad händer om influensan kommer ett varv till fast agressivare.

Gurra
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Den här meningen missade jag på nyheterna "Vaccinerandet påverkar inte smittspridningen längre sa de på nyheterna igår. " Frågan är ju vad händer om influensan kommer ett varv till fast agressivare.

Gurra
Vi klarar oss nog bra isf. Av alla EU medborgare har 10 miljoner vaccinerat sig och hör och häpna, av de 10 miljonerna så är 4 miljoner svenskar alltså nästan hälften av alla vaccinerade EU medborgare är svenskar. Bra jobbat? Eller är vi inte lika kritiskt tänkande?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Vi klarar oss nog bra isf. Av alla EU medborgare har 10 miljoner vaccinerat sig och hör och häpna, av de 10 miljonerna så är 4 miljoner svenskar alltså nästan hälften av alla vaccinerade EU medborgare är svenskar. Bra jobbat? Eller är vi inte lika kritiskt tänkande?

Tycker jag är kanonjobbat :D

Gurra
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Tycker jag är kanonjobbat :D

Gurra
Nu sticker jag väl ut hakan väldigt långt men jag har den uppfattningen att svenskarna är så dresserade av samhället att förmågan att tänka själv har avtagit. Ni litar på att de styrande ( samhället) tar hand om er. Det är, vad jag tror, sossarnas politik genom åren som har ställt till det så tokigt. Jag tycker om er, men er självgodhet och von oben attityd står mig upp i halsen ibland. Det värsta är att mitt land (Finland) har Sverige som något slags förebild, och jobbar i samma riktning. Att tänka själv är alla människors jävla plikt. Ifrågasätt alltid allt vad all sk. expertis kommer dragandes med. Jag har t.ex. alltid haft den övertygande uppfattningen att klimatförändringen inte beror på människan, utan på solens aktivitet. Man fokuserar på klimatförändringen istället för att sätta fingret på miljöförstöringen. De senaste istiderna har inte berott på människan utan det är solen som bestämmer vädret här på jorden. Min personliga uppfattning är att svininfluensan är en sk. vanlig influensavåg som har haussats upp, men det är ju min personliga uppfattning, kanske någon av er har någon annan uppfattning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

”Ökningen av smittspridningens första våg verkar vara bruten i Sverige, pga snabb och massiv vaccinering. De flesta övriga europeiska länder väntar nå sina toppar, som bedöms bli högre än Sveriges, en bit in på 2010.” Kunde man läsa igår.

Att smittspridningen brutits är alltså mest tack vare alla dem som valt att vaccinera sig. Vi ska dock veta att den minskade ökningen kommer efter två rekordveckor med väldigt många smittade, så ska vi dricka champange, är det fotfarande bra att välja någon annan anledning. :) Hittills är det uppemot en halv miljon smittade i Sverige och närmre tusen döda totalt i Europa!

Argumenten från de som valt att stå utanför pandemibekämpningen, bygger oftast på att man bestämt sig från början. Då är det lätt att plocka russinen ur kakan, dvs leta upp uttalande eller lösryckt information som stöder den uppfattning man redan valt. Det känns inte särskilt kritiskt, det känns faktiskt mer som självbedrägeri.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Vissa människor är skeptiker ända in i ryggmärgen. De tror inte ens på tomten!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Nu sticker jag väl ut hakan väldigt långt men jag har den uppfattningen att svenskarna är så dresserade av samhället att förmågan att tänka själv har avtagit. Ni litar på att de styrande ( samhället) tar hand om er. Det är, vad jag tror, sossarnas politik genom åren som har ställt till det så tokigt. Jag tycker om er, men er självgodhet och von oben attityd står mig upp i halsen ibland. Det värsta är att mitt land (Finland) har Sverige som något slags förebild, och jobbar i samma riktning. Att tänka själv är alla människors jävla plikt. Ifrågasätt alltid allt vad all sk. expertis kommer dragandes med. Jag har t.ex. alltid haft den övertygande uppfattningen att klimatförändringen inte beror på människan, utan på solens aktivitet. Man fokuserar på klimatförändringen istället för att sätta fingret på miljöförstöringen. De senaste istiderna har inte berott på människan utan det är solen som bestämmer vädret här på jorden. Min personliga uppfattning är att svininfluensan är en sk. vanlig influensavåg som har haussats upp, men det är ju min personliga uppfattning, kanske någon av er har någon annan uppfattning.

Hej wikstrom! Dina kommentarer om oss svenskar väljer jag faktiskt bort. Jag är dock besviken på dig för jag hade inte väntat mig ett sådant lågvattenmärke av en kritiskt tänkande existentialist som dig! Generaliseringar eller fördomar? Kvittar, det är ett lågvattenmärke ändå. Skäms wikstrom! :mad:

Sedan har du alldeles rätt att detta är en influensavåg som haussats upp. Tidigare influensavågor bygger till största del på muterade, dvs förändrade varianter, av spanska sjukan och den har vi olika grader av immunitet mot i världen, därför har dessa vågor oftast blivit epidemier. Den nya influensan A(H1N1) är dock helt ny. Den är egentligen inte allvarligare än tidigare men slår betydligt hådare eftersom majoriteten av världens befolkning inte har någon nytta av immunitet från de tidigare flunsorna. Undantaget är Asiaten och HongKong, där vi som är 50+ förmodligen har ett visst skydd. I och med detta riskerar spridningstakten att bli dramatiskt högre och når en hel, eller flera världsdelar samtidigt och kallas då pandemi.
 
Senast ändrad:
Toppen