• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svart på vitt! Bra tips.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Så här skriver hederliga Citygross om dagens bacon:

"Fläskkvalitet: Dagens massproducerade stekfläsk och bacon smakar betydligt mindre än pensionärernas barndomsminnen och behöver ofta fett i pannan för att inte fastna, vilket är ganska märkligt eftersom varan är så fettrik. Hur kan det komma sig? Förklaringen är som så ofta den lågprisjakt som konsumenter och butikskedjorna ägnat sig åt i många decennier. Producenten anpassar sig och satsar på snabbproducerat kött med låga viktförluster och till låga produktionskostnader. Fettskräcken har också lett till magrare fläsk med åren. Djuren är mer snabbväxande och föds upp på enahanda billigt djurfoder, vilket påverkar smaken negativt. Inga frigående "griseknoen" som lever på hushållsavfall längre. För att inte fläsket skall tappa vatten röks inte fläsket på traditionellt sätt utan smaksätts med kondenserad rök. Ett modernt "rökt" fläsk är cirka 20% vattenrikare än förr. När ett modernt fläsk hamnar i pannan avger det ganska mycket vatten och fläsket blir snarare kokt än stekt och har lättare att fastna i pannan. Förslag: I handeln förekommer ibland fläsk av "den gamla sorten". Leta efter fläsk som säljs i mindre bitar inte skivat, är kompakt inte mjukt, samt svål och brosk finns kvar. Testa detta och du får en smakupplevelse. Dessutom behövs inget fett i pannan och fläsket avger mindre vätska inklusive fett (mindre viktminskning). Skär fläsket på tvären i små skivor innan stekning, på längden går inte utan skärmaskin."

Där har vi förklaringen! Tack Citygross!

Jappe
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Fried eggs and bacon, mumms mumms, inte som jag en gång trodde när serveringsmannen, med det klingande namnet Mr Gomes, frågade mig på en sjungande engelska med mycket starkt indiskt uttal " do you want ta have five eggs and bacon" Yes please utropade jag glatt i tron att han sade five, men i själva verket sade han fried . Så lite snopet blev det "endast" fried eggs and bacon, men så gott och gjord på äkta vara, därborta på Ceylon en gång i tiden.
mvh
Fincan
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Tycker man ska fundera en extra gång innan man köper fläskkött! Grisarna bor för trångt, ingen halm att ligga på och är stressade. Minska på köttkonsumtionen och köp får eller nöt och som är uppfött i Sverige. Vi har världens hårdaste djurskyddsregler och använder mindre med antibiotika. Bra för dig, miljön och öppna landskap.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Tanke och handling är ett ibland hos mig så jag for iväg, först till Lidl som inte hade något oskivat fläsk alls. Därefter Hemköp och där hittade jag ett litet hårt och kompakt fläskstycke. Åkte "hem" och skar några fina skivor med en vass kniv. Inga problem alls.

salt.jpg

Sockerinnehållet ganska ringa vilket skulle kunna tyda på en inte alltför misshandlad gris. Bra smak (nästan som förr) men fruktansvärt översaltat, tyvärr. Mycket bättre än de baconsorter jag provat tidigare, dock.

Nu börjar det likna nått! Jag ger mig inte! Jag ska hitta gott morgonfläsk från icke alltför misshandlade grisar! Först ska jag äta upp det jag har. Sedan fortsätter sökandet!

Jappe
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Snälla, håll er till det svenska köttet.

För att vi har en humanare uppfödning och större djurskyddskrav från myndigheterna än något annat EU-land.

För att vi använder praktiskt taget ingen antibiotika i uppfödningen, endast då veterinär ordinerar det. Medan, i alla fall de flesta för att inte säga alla, andra EU-länder använder antibiotika regelmässigt i fodret i små mängder.

Vill minnas att det bara är Island som använder mindre antibiotika i sin djuruppfödning än Sverige i Europa.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Morgonens frukost blev den godaste på länge. Nu är det slut med mediokert baconfläsk för min del. Nu gäller riktigt rökt fläsk för mig i fortsättningen, givetvis svenskt sådant även om svenska grisar inte alltid behandlas så väl. Det tycks finnas en stor skillnad mot övrigt EUfläsk dock.

För första gången kunde jag steka ägget i fläskflottet utan att det fastnade i pannan. Resultatet blev att ägget blev mycket godare, ja riktigt jävla (ursäkta) gott faktiskt. Konsistensen på fläsket var något mjukt, förmodligen beroende på för låg värme i pannan. Jag har lite svårt att "bränna på" i min lilla resebil eftersom jag har en väl fungerande rökdetektor. Men - detta fläsk från Nossebro fungerade väldigt väl tillsammans med ägg. Översaltningen "försvann" när man åt det tillsammans med ägget. Riktigt gott! :):):):)

Dessutom är detta fläsk drygt. Det kostar att skicka bacon fram och tillbaka till Polen för att skära det i tunna slamsor där!

Sammanfattning: gott rökt fläsk från Nossebro utklassar vanligt bacon. Ingen konst att skära det i lagom tjocka skivor. Översaltningen dämpas i äggets sällskap. Jag kan tänka mig att detta fläsk också ger god smak tillsammans med löksås till middag.

Glad och mätt Jappe

PS. För övrigt anser jag att redigeringstiden är för kort på detta forum!

PS2. Jag använder endast ägg från frigående höns utomhus, givetvis!

PS3. Sockerinnehållet var relativt lågt i det här fläsket, så lågt att jag nog ska göra ett försök att steka det i en riktig kolstålspanna i stället för keramikpannan.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Jo, jag funderar på att montera en liten strömbrytare på den. Risken är väl då att man glömmer att aktivera den efter stekningen. Kanske enklare att ta ner detektorn och koppla ifrån batteriet som jag gör nu.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Jag var lite orättvis mot Gudruns bacon! Jag öppnade det sista paketet och lyckades faktiskt steka ett ägg i baconflottet utan yttre hjälp av smör. Detta placerar Gudruns bacon klart i topp bland de sorter jag provat. Som Gudrunrepresentanten skrev; det tillsatta sockret balanserade sältan alldeles utmärkt. Inget större fel på smaken heller!

Förlåt Gudrun!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Problem:
Läste ovanför "fläskflott" som påminde mig om att Lidl hade det i alla länder på väg söderut. Hittar "fläskflott" även i Norge på bl.a. Rema1000. Kan det månde vara så att handlarna har förstått att baconfettet ger ingenting (enl. Jeppes kliniska studier med korrekt slutsats), så att "fläskflott" nästan är ett måste i sammanhanget!

En sak som jag verkligen saknade i alla Lidl, Aldi, Kiwi, COOP, Netto, Bonnpris och Rema1000 är rökt kött, och då menar jag RÖKT! Det fanns alla former av lufttorkad skinka, men just rökt var det ont om. Produkter indränkta i rökt-vatten fanns mest av. Jag vill gärna ha något rökt till savoy kål eller fylld paprika... Där funkar inte med lufttorkat eller "vatten & nitrit-sjukt"!

Problemlösning:
Riktig mat (rökt och flottigt) hittar man i saluhallar som i sin tur kan vara svåra att hitta, eller ligger så pass centralt, näst intill omöjligt att parkera i närheten av. Vi åkte tåg till Valencias enorma saluhall där det fanns allt man kan önska sig. Gäller bara att leta upp, sträcka på benen och hamstra "för veckan"! Skulle gärna vilja ha en Saluhall.app för Europa oavsett prislappen!
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

" Pang på rödbetan!!"

Vad äter den som snabbt vill försämra sin tarmflora (om nu någon skulle komma på den tokiga idén)?

– BACON till frukost, hamburgare, pommes frites och cola – light eller inte, båda är lika illa. Det är dålig kemi i lightversionen. Hamburgare och pommes frites må vara både gott och snabbätet men tarmfloran jublar inte. Den vill ha grönsaker, gärna råa, och det bästa är att äta kött så sällan som möjligt. Fiberfattiga och feta pommes frites gör inte heller de nyttiga bakterierna något att växa till på.

ur svd

Fincan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Det är ett jävla väsen om maten. De unga som joggar och tränar är värst. Liknar nästan religöst övertygelse.
Jag har lättare förstå principiella ställningstagande som påverkar vardagsmatvalet paserade på djurhälsan eller gourme aspekter än rena mode nycker som de flesta har.

Om jag förstått det hela rätt, så kan människokroppen förvandla det mesta maten till det som kroppen behöver. Jag tror också att människan ursprungligen åt efter det som säsongen erbjöd för tillfället, mao kanska ensidigt. Maten har ur historisk perspektiv varit den som begrännsat antal individer på jordenr. Mer mat, blir mer människor. En alltför inte långsökt slutsats är därför att människans normaltillstånd är att ständigt vara lite hungrig. Det är det vi byggda för. Är vi ständigt mätta och äter maximalt nyttigt/mångsidigt och efter klockan, så tror jag att vårt "system" blir bortklämad, den tappar sin finjusteringsförmåga delvis.

Börjar likna religion? Kanske det, men efter decenniers praktiska prov och iaktagelser blir man övertygad. Jag tror faktiskt idag att hunger är inte bara den bästa kryddan utan också en viktigt hälsofaktor.
Kött äter jag bara händelsevis, som en liten del i en rätt. Såser har blivit mer viktiga än köttet för mig.....
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Ljungachark i Örkelljunga har rökt fläsk utan tillsatt socker. Finns på ICA i Bromölla.
Dessutom "hårt", inte vattenpumpat.
 

Bilagor

  • 20160817_112002.jpg
    20160817_112002.jpg
    1,4 MB · Visningar: 3
  • 20160817_112023(1).jpg
    20160817_112023(1).jpg
    889,4 KB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Jag brukar undvika de största livsmedelsaffärerna eftersom jag hellre motionerar utomhus men i går kollade jag utbudet i en Maxilada. ICA har ett bacon som är torrsaltat och med lite socker, så lite socker att det gick att steka ägget i flottet utan problem. Det står inget om nitrit heller, konstigt nog, men det kanske gömmer sig under "salt".

bac.jpg

Ganska gott och lättstekt med fin knaprighet! Lite dyrare, 16:50, men eftersom det var 140 g i stället för det mer vanliga 120 g, så kan det vara ett vettigt alternativ. Jag får en känsla av att min smak har förändrats på senare tid på grund av tillvänjningen till sockerbaconet. Den lilla tillsatsen av socker och eventuell nitritfrihet kan tyda på fläsk av bra kvalitet. Nästan som förr!

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Nu har Ica valt att skriva Salt,
Nitrit är ju ett Salt, så under ingridiensen "Salt" kan man troligen stoppa in fler ämnen.
Jag menar inte att de innehåller Nitrit, men det kan säkert göra det.

Vanligt koksalt borde anges " NaCl NatriumClorid (salt) " för att inte förvirra
Nitrit borde anges som " E250, NaNO2 NatriumNitrit "

Du kan ju försöka hitta ett grått Bacon, det borde inte innehålla något Nitrit alls.


Jag gillar inte heller nitrit,
på mitt arbete, att tillverka bl.a Salpetersyra, bildas ibland nitriter, nitrater på fel ställe, då smäller det :(

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrit

:)
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Innehållsförteckningen är ganska intressant:
Ingredienser per 100 gr bacon: 105 gr grisköt och salt.
Man har lyckats klämma in 105 gr griskött + Salt 2,40 g per 100 gr bacon!:wub
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Nytt bottenrekord! Detta hittade jag i en jättestor ICA-affär:

sämst.jpg

English bacon! Snålvattnet rann till och när jag kollade priset - dyrast hittills - så inbillade jag mig att det skulle betyda hög kvalitet. Alls icke; katastrofalt dåligt resultat vid provstekning. I stället för fett rann det ut en massa vatten och socker i pannan, så mycket socker att jag var tvungen att tillsätta smör - mycket smör. Det var också väldigt svårt, så gott som omöjligt att separera skivorna från varandra. De verkade vara hoplimmade av olämpliga tillsatser. Sockret blev svart innan fläsket var färdigstekt och det hela såg så oaptitligt ut så att jag övervägde att slänga det direkt. Provsmakade dock och frånvaron av smak var närmast sensationell. Kom det från en konstgjord gris, tro?

ICA:s dyra torrsaltade bacon leder klart hittills följt av Gudruns också dyra bacon som kan vara lite ojämnt i kvalitén dock! Jag kanske bör tillägga att detta test inte är särskilt objektivt upplagt utan det är mina egna uppfattningar som här framförs.

Jappe
 
Toppen