1. Det har skett ett felaktigt utskick!

    Av misstag har det gått ut ett mail som påminner om medlemsavgiften. Ni kan helt bortse från detta mail! Och ni behöver inte göra något, vad än mailet säger.
    Vi felsöker orsaken just nu och ber om ursäkt för olägenheter.

    Stäng meddelande

Svajig och ormig HB

Tråd startad i 'Värt att veta om Husbilar' av lagneteg, 17 Augusti 2016.

  1. lagneteg

    lagneteg HBK Medlem

    Inlägg:
    21
    Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20722
    Hej, Jag har sedan ca 5-6 veckor sedan bytt från en lågbyggd 720 LMC Liberty till en Eura Mobil 2011 700 IS. Nu efter en resa till Tyskland och Moseldalen ca 300 mil har jag konstaterat att denna Eura är totalt trafikfarlig,enormt svajig vid minsta vind och så spårkänslig att lyfta blicken från vägen är = Livsfara.
    Bilen har luftfjädring bak, har provat med massa olika tryck från max-min, ökat tryck i däcken till 4,5 fram och 5,0 bak. Däcken är CP Coneintial 225X75X16. Alla tester har har jag gjort med last och utan last. Utan vind så får man sitta och parera med ratten, likt en gammal Amerikanare (Jag vet jag har en) Resultat har blivit detsamma anser att bilen är trafikfarlig. Vad göra åt problemet? Är mycket nöjd med bilen dess planlösning och inte minst last och lastvikt (1230kg).
    //Anders
     
    elegance gillar detta.
  2. brusen

    brusen FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    94
    Kommun:
    Uddevalla
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    3034
    Sv: Svajig och ormig HB

    Måste vara fel på framvagnsinställningen?
     
    ERIKPER, Montreal, PeterK och 2 andra gillar detta.
  3. bosse b

    bosse b HBK Medlem

    Inlägg:
    1,188
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    548
    Sv: Svajig och ormig HB

    Kan också vara stötdämparna, framförallt bak. Men framvagnsinställningen är aldrig fel att kolla
     
  4. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,212
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Sv: Svajig och ormig HB

    Instämmer med föregående inlägg. Är framvagnen kollad och den slingrar sig i alla fall eller??
    Om inte så står nog toe in/ut fel om det inte är glappt någonstans.
    Jag antar att det sitter ett Fiatchassi under skalet och alla generationer av Ducato blir rätt oroliga om framvagnen står fel.
    Om framvagnen står mycket fel så borde man kanske redan kunna se att däcken är mer slitna på ut eller insidan.

    M.v.h. JANKRO.
     
    Pellan och bosse b gillar detta.
  5. BigSpender

    BigSpender FD. HBK Medlem 2016

    Inlägg:
    1,181
    Kommun:
    Mariestad
    Sv: Svajig och ormig HB

    Håller med Jankro och de andra. Framvagnen. Däcken verkar vara av premium vara, så det är osannolikt att felen är där.
    Jag har själv haft liknade sympton i en bil och där visade det sig vara nedre kullederna som var glappa och även stort spel i hjullagren. Det som egentligen orsakade vinkligheten var hjulsinställningen som var precis noll. Rullar lätt, men... Liten lagerspel skall inte orska något vinglighet, men om hjulen står precis rakt utan varken toe in eller out, så söker hjulen hela tiden riktning. Har man lite toe in dvs. hjulen kanar så spänns all glapp bort och gången blir stabil. Det måste ju vara lite glapp i styrsystemet ifall man har vändbara framhjul....;) Du kan ta en snabb titt på framdäcken och se hur de är slitna, mät om det behövs. Du kan också kolla ifall ratten står precis rakt, allt ovan är viktiga indikationer.... För säkerhets skull, kolla även bakdäcken....
     
    Jonsson1, Hasse T, AnitaoKjelle och 1 annan gillar detta.
  6. lagneteg

    lagneteg HBK Medlem

    Inlägg:
    21
    Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20722
    Sv: Svajig och ormig HB

    Tack för tipsen, kollar däck och framvagn. Jag återkommer med resultat
    Anders
     
    JANKRO, bosse b och BigSpender gillar detta.
  7. Pelle&Lena

    Pelle&Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    2,279
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    570
    Sv: Svajig och ormig HB

    Kolla även krängningshämmarna, köpte ny bil en 2016 tyckte den svajade efter ett tag, kröp under och kollade, låsbultarna hade släppt på en sida så staget hängde fritt och gängorna förstörda, det gjorde bilen mycket svajig.

    /Pelle
     
    //GG, Arne Gustafsson och bosse b gillar detta.
  8. leja4

    leja4 HBK Medlem

    Inlägg:
    91
    Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20540
    Sv: Svajig och ormig HB

    hej!

    Lastvikt 1230 kg!. Väg bilen innan du gör ngt annat. Din beskrivning tyder på övervikt.
    BBa.
     
  9. Arne B

    Arne B HBK Medlem

    Inlägg:
    1,103
    Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11633
  10. Impala-Flamman

    Impala-Flamman FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    305
    Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5193
    Sv: Svajig och ormig HB

    Förutsätter att dina däck är godkända med belastningskod 114/116.
    Bilen väger väl 4,5 ton i fullastat skick ?

    Har en motsvarande bil som din men inga utmaningar.
    Kör på Michelin Agilis Camping.
    3 kg i luftkuddarna på bakaxeln.
    5,5 kg i däcken för maximal bärighet.

    Bilen gått lång ?
    Då kan det givetvis handla om stötdämpare som är slut.
     
  11. lagneteg

    lagneteg HBK Medlem

    Inlägg:
    21
    Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20722
    Sv: Svajig och ormig HB

    Hej, ja bilen har totalvikt på 4500 är av 2011-årsmodell och har rullat 2500mil vore konstigt om dämparna tog slut efter så få mil. Har nu kollat och nog ser det som om framhjulen pekar utåt och visst slitage på insidan av däcken, men såg oxå att tre av däcken helt saknar datummärkning hur är detta möjligt? och det fjärde har märkning 2510
    //anders
     
    Senast ändrad: 18 Augusti 2016
    JANKRO gillar detta.
  12. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,507
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Sv: Svajig och ormig HB

    Det låter ju som en bil på MB-chassie?
     
  13. lagneteg

    lagneteg HBK Medlem

    Inlägg:
    21
    Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20722
    Sv: Svajig och ormig HB

    Nej ingen MB det är en Fiat.
     
  14. Anders Bohman

    Anders Bohman FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    1,656
    Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    2776
    Sv: Svajig och ormig HB

    Låter märkligt med toe-ut på en framhjulsdriven bil...
    Låt en en bra Gummimoj få kolla upp detta....
     
  15. lagneteg

    lagneteg HBK Medlem

    Inlägg:
    21
    Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20722
    Sv: Svajig och ormig HB

    Leja4 Tjänstevikten är 3270kg lastvikt 1230kg och totalvikten 4500kg och jag kör naturligtvis inte omkring med en last på 1230kg utan menar att marginalen till totalvikten är stor
     
    Anders Bohman gillar detta.
  16. leja4

    leja4 HBK Medlem

    Inlägg:
    91
    Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20540
    Sv: Svajig och ormig HB

    Hej!
    Jag trodde att jag hade en lastvikt på 700kg. Tjänstevikt enligt bilens handlinar var 3500kg och totalvikten 4200kg. Bilen var vinglig och mycket vindkänslig,det var också otrevligt att köra om långtradare och bussar. Vid kontrollvägning med i stort sett tom bil visade sig att jag hade en marginal på mindre än 200kg.
    Vilket innebar att när moppe,vatten,mat ,passagerare och övrigt var lastat hade jag en ansenlig överlast.Därav det otrevliga beteendet. Jag har löst problemet genom viktprioritering samt finska heavy duty stötdämpare.Bilen känns nu helt normal trots lite överlast.
    BBa.
     
  17. Impala-Flamman

    Impala-Flamman FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    305
    Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5193
    Sv: Svajig och ormig HB

    Att däcken pekar litet utåt (toe-in positiv) tillhör den Ducato modell du har men det klart att ser du slitage på däckens insida så låter det som att något spökar.
    I dina kläder hade jag satsat på en hjulinställningskontroll.

    Verkar vara hög tid att byta däcken om det är som du säger. Tillverkade vecka 25_2010. Går inte att köra omkring med annat än verkligt högklassiga däck med tunga chassiet.
    Dessutom olagligt att köra i tyskland med däck som passerat 6 år.
     
  18. fritidsbonden

    fritidsbonden HBK Medlem

    Inlägg:
    110
    Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11285
    Sv: Svajig och ormig HB


    Kan det verkligen vara så att däcken inte får vara mer än 6 år gamla ? var kommer den uppgiften ifrån, tänk på att ett påstående på detta forum oavsett om det är riktigt eller ej tenderar till att bli en sanning efter en tid....bevis eller dementi.
    mvh Fritidsbonden
     
  19. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,507
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Sv: Svajig och ormig HB

    Det finns ingen lag i Tyskland om däckens ålder på en husbil, däremot på husvagn om man vill registrera den för att köra 100Km/tim. Då krävs det att däcken inte är äldre än 6 år.
     
    smålänningen, Håkand och karlake gillar detta.
  20. Impala-Flamman

    Impala-Flamman FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    305
    Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5193
    Sv: Svajig och ormig HB

    Helt korrekt som Fritisbonden uttrycker. Jag drog en alltför hastig slutsats av en gammal artikel.
    Det finns inget regelverk avseende husbilsdäckens ålder i Tyskland. Jag dementerar och ber samtidigt om ursäkt.
    Rätt skall vara rätt.

    I övrigt var dock faktainnehållet korrekt.
     
    SirMcLain och fritidsbonden gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.