Svårstängd bodelsdörr

Tråd startad i 'Filer för Husbilen' av kent_2, 22 Mars 2019.

1. kent_2

kent_2 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Köpte en Burstner 710 Elegans 08 av Husvagncenter i Luleå, på leveransdagen då försäljaren stängde bodelsdörren så behövde han flera försök innan dörren förblev stängd, han menade då på att Burstner var så, man var tvungen att lära sej hur man stängde dörren.
    Det kan inte vara meningen att det ska behövas 5 försök varje gång man stänger dörren.
    Kände att det inte var någon ide att diskutera så vi tog husbilen och åkte hem.
    Men väl hemma så undersökte jag dörren och kom ganska snart fram till att låskolven som går att justera hade
    varit feljusterade så att kolven tog i karmen med påföljd att låsmekanismen trycktes in, hålls på plats med en låsbricka och i mitt fall så har det varit så ganska länge för låsmekanismen har tryckts upp från axeln så den har kommit snett och hålet och axeln har då blivit nötta.
    Har nu gjort en speciallagning av låsen håller förhoppningsvis tills jag får nya, STÄNGER VARJE GÅNG.
    Frågan är om dom står för det, verkstadschefen ringde och sa ungefär som försäljaren att burstner dörrar var knepiga så vi får se.

Uffe A-son gillar detta.
  2. Lasseboy

Lasseboy HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11736
    Har haft en burstner levanto 08, den dörren fungerade klockrent, har haft lite problem med dörren på en Mc Louise 2017 jag hade men efter att jag justerat gångjärnen så låste den bra!

Anne & Klas gillar detta.
  3. Juhani & Leila

Juhani & Leila HBK Medlem

Kommun:
    Storfors
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    10084
    Oftast handlar det inte om speciella "Burstner dörrar" utan dörrarna levereras till byggaren t.ex Burtsner av dörrtillverkare t.ex. Hartal som levererar till många husbils- och husvagnsbyggare. Det finns ett antal justeringspunkter i dörrarna för att det skall stänga rätt.

J.Bergsten gillar detta.
  4. kent_2

kent_2 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Låsen är slitna efter min nöd reparation och inställning av låskolven eller vad man ska kalla det. så funkar den klockrent stänger perfekt.

5. J.Bergsten

J.Bergsten HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Jag har lite bekymmer med min Hymer T708CL oxå, ska påtala det när jag träffat Hymer Center i Örebro...

6. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269

Klart att det inte skall behövas 5 försök eller onormalt mycket kraft/våld.
    Vill du ha mer värdefullt belägg för detta påstående tag kontakt med Bürstner direkt och/eller en/flera stora återförsäljare i Sverige.

De kommer säga samma sak. Men kan ju, vid dialog med din handlare, vara bra att kunna referera till företag och kontaktperson som verifierar ditt påstående.

// Niklas

7. kent_2

kent_2 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Har gjort som Niklas föreslog kontaktat flera Burstner försäljare för att höra deras åsikt och några som har svarat säjer att det inte brukar vara något problem med Hartaldörrarna men att dom kan behöva justeras och är låskolvarna slitna så ska dom bytas.
    Har även skrivit till Bursner i Tyskland men inte fått något svar än.
    Om låskolven glappar in och ut så bör man ta lös låset och kontrolera att det inte släppt från sin axel.
    Och att Hartal dörren skulle ha problem vid temperatur ändring och låsa dåligt är en skröna ingenting annat.
    Omöjligt enligt fysikens lagar, Man måste vara noggrann så att man inte justerar fel, för när låset gått sönder är det näst intill omöjligt att justera.

8. kent_2

kent_2 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Och reparationen jag utförde på låsen håller än varit ute med husbilen i helgen, dörren har aldrig klickat låser varenda gång.

9. kent_2

kent_2 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Fått dom nya låsen idag glappar ingenting låser perfekt!!!!

Avarage och bosse b gillar detta.
  10. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Skönt när allt funkar som det skall.

// Niklas

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.