• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surge protectors

F

F.d. 54349

Guest
Hej!
har en fråga... har hittat online på "surge protectors", för att skydda RVs mot dåligt elektrisk eluttag i campings.

Best RV Surge Protector Reviews 2019: Top 15+ Recommended


Men alla websidor och youtube är americansk och dem har kraftare el systemer i campings i USA. Jag har even skrivit till en varumärke som producerar denna "surge protectors", men dem säger att denna villa inte funka i Sverige/Europa var vi har ca 230V 6/10A eluttag på campgrounds.

Då, min fråga: ska man oroar sig av elskydd sin RV i europa? Finns en produkt som ni använder som ni kan rekommendera? Tack så mycket!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Elsystemet i USA och i Sverige har helt olika egenskaper och är kopplade på helt olika sätt. Det är inte bara spänningen (115 V vs. 230V) som skiljer. Surge protectors för USA fungerar inte i Sverige.

Det enda ställe som en Surge protector skulle vara av nytta är på färjor om man är inkopplad på fartygets elsystem. För campingplatser och annat i Sverige och övriga norden har jag aldrig hört att det skulle göra nytta. Elnätet är så bra att det är onödigt förutom vid åska. Koppla bort 230V under åska för att slippa problem.

Hur det är i sydeuropa har jag däremot ingen aning om.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har jag missförstått? Surge protector heter det inte transientskydd på svenska? Dvs. skydd för höga spänningar och spänningsspikar.

Pratar vi om jordfelsbrytare så har ju Knut helt rätt. Finns oftast och måste finnas på 230V anslutningen till bilen. Både i anslutningsstolpen och inne i bilen.

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Surge Protector är transientskydd, d.v.s. skydd mot "spänningsspikar" och är INTE detsamma som jordfelsbrytare.

Jag har inga planer på att installera transientskydd.

Jordfelsbrytare bör man absolut ha i husbilen. Numera är det troligen lag, men gamla bilar (och husvagnar) har inte detta från början
 
F

F.d. 54349

Guest
Tack för meddelanden och för att förklara!
Vi inte har solpaneler strax (vi väntar för var plåtis att levereras), då vi vill behöva att plugga i för var först resa.
Vi vill resa i Italien denna sommaren..Jag hoppas allt vill blir bra med el där.

Vet ni någon i Sverige som kan hjälpa med att bygga en custom solpanel / elsystem på plåtis?
Eller är det bara DIY? jag har kollat för hundratals videos på youtube, då förstår jag vad innebär att bygga systemet, men jag har aldrig arbetat med el och kablar...

Tack så mycket igen!

Hej då!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det går säkert att hitta någon som kan bygga ett elsystem (eller bara ett för solpanelerna) men det kan vara VÄLDIGT dyrt.

Försök hitta någon god vän som är kunnig. Felaktiga kopplingar kan ge problem och i värsta fall brand.

Jag är osäker på om du som "HBK intresserad" kan starta en diskussion (=off-line discussion) så kan vi fortsätta på engelska/amerikanska (verkar vara ditt modersmål :)) så det inte blir några missuppfattningar om vad ni behöver hjälp med. Starta diskussioner gör man med ikonen uppe till höger.
Skärmklipp.JPG
MVH
Hans
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
”Då, min fråga: ska man oroar sig av elskydd sin RV i europa? Finns en produkt som ni använder som ni kan rekommendera? ”

Nej du skall inte behöva oroa dig, Europas elnät är byggda för att vara säkra. Kolla bara så att du har en Jordfelsbrytare i bilen. Finns inte det så kan du köpa en lös för några hundralappar, kopplas in som en liten förlängningssladd, vid elintaget.
 
Toppen