• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Support/hjälp med solceller i Stockholmstrakten!

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hej!
Vi är lyckliga ägare till Adria Matrix Supreme SC - 18. Efter en sommar vill vi investera i solceller för att bli lite mer oberoende av elstolpar. Finns det någon i klubben (Stockholmstrakten) som kan "mycket" om detta? Själva är vi lite av noviser i ämnet, men har fått uppfattningen att det är bra mycket billigare att köpa samma grejer från Tyskland och montera hemma. All hjälp tas tacksamt emot. Vad köpa, var köpa, var montera etc
Ha en underbar lördagskväll! 30 dagar kvar till påställning...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Köp så mycket solceller du får plats med (upp och mät på taket av bilen) och som du tycker du har råd med.
Ja, det är nog billigare i Tyskland men för samma solcell så är skillnaden mest beroende på skillnaden i moms. Tyvärr är det ju också så att man får vad man betalar för och när det gäller solceller är det (garanterad) livslängd, effekt per ytenhet och effekt per kronor du kan jämföra.

Köp också en MPPT-regulator som klarar den mängd solceller du har valt. Förutom detta behöver du montagegrejor, kontakter, takgenomföring och tillräckligt grov kabel, helst 6 kvmm.

Lägg också en del funderingar på hur du skall dra kablaget. Både på taket, genom taket och inne i bilen. Var placera regulator t.ex. Allt skall ju helst vara hyfsat åtkomligt.

På min bil (7.4 m helintegrerad) har jag 2 paneler om totalt 220 W och en Votronic MPP250 regulator till 2x85Ah batterier. Aldrig några problem med elbrist på sommaren.

MVH
Hans
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns 2 sorters paneler, mono- & polykristallina. Mono något dyrare men i gengäld slås inte hela panelens laddning ut om den delvis ligger i skugga eller om det ligger ett löv på den.
På förra HB'n monterade jag 2 x 100W mono köpta i Tyskland för 1000:- styck. Till den HB jag har idag har jag köpt 3 x 100W på Tradera av en firma i Småland.
FYNDPRIS! 200W Solpanel Solcell Solfångare 2 x 100W *NY A Grade MonoCrystalline.
Som regulator har jag CTEK D250S & CTEK Smartpass.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag beställde en komplett anläggning till husbilen från preVent i Tyskland för några år sedan. Det var 2x100 watt, mppt regulator samt kablar och alla montagedetaljer. Bra priser för bra grejer då. Jag har dock inte koll på hur det ser ut idag men det kanske är intressant att kolla deras priser och utbud. Solaranlagen für Wohnmobile
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vel Ctek sine 20A er på 12V siden, og det er en MPPT regulator så en får se på Watt som grense. Med ladespenning 14V og 20A så ender en på 280W - dette er det maksimale en får pushet gjennom regulatoren. Allt mere tilgjengelig forsvinner, en mer realistisk grense for regulatoren er rundt 250W.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag har bytt ut dom gamla mot dom nya så skall jag mäta laddningen. Jag har mycket svårt att tro att dom ger mer än märkströmen dom är märkta med, tillverkaren vet väl vad dom ger, annars hade han väl uppgett ett annat värde..
 
Senast ändrad:

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Har läst någonstans att man kan ha 72 cellers istället för 36, då är de mindre känsliga för skugga, eller? Detta finns på Blocket.
100w Solcellspaket 72cell MPPT husbil husvagn | Skaraborg

Ligger det något i påståendena i annonsen? Dubbla antalet celler måste ju betyda halva storleken på cellen så om något skuggar så berörs ju dubbla antalet och resultatet bli det samma. Eller finns det andra fördelar med att gå från 18 till 36V i systemet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
maxivan, Även om man installerar fler watt solcell än vad regulatorn klarar, så gör man bara "förlust" dom timmar som panelerna ger mer än regulator max,dina paneler ger mindre än 300W större delen av tiden.
Monken, finns många leverantörer av solpaneler i Sverige sök på hemsidor, inte lönt att beställa från Tyskland.
 
Toppen