• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrservo

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Styrservo

2,5D i J5 skulle være den samme som Citroen sin personbilmotor, med litt andre motorfester.

Når en kommer til problemet med reservehjulet på de eldre så får en finne en annen plass til dette om en vil sette inn en servo.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Ja som sagt Knut, inget är omöjligt :). Man får skära bort baljan till reservhjulet och svetsa om torpedväggen.
Enklast med växelstången som är i vägen vore nog att bygga om bilen till golvväxelspak som i engelska högerstyrda bilar, men det är ju en rätt glapp och sladdrig konstruktion tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Styrservo

På den 1985 model jeg en gang hadde var balja skrudd fast, tok den ut i forbindelse med noe jeg skulle gjøre under hjulet.
 
F

F.d. 51518

Guest
Hmm jag kollade inte upp det hela så noga var mest överhyperlycklig att hitta denna servo,jag har inte husbilen hemma nu så jag kan kolla upp allt .Men servon skall monteras det är helt klart,problem eller inte
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Ja hej igen affek59. Jag låg en stund till under istrumentbrädan i min bil och funderade efter mitt inlägg, för det känns ju väldigt lockande med en rätt enkel tillsats för att få servostyrning på bilen. Skapar man utrymme genom att ta bort och svetsa om reservhjulsbaljan så återstår ändå stången till rattväxeln. Det kommer att bli väldigt besvärligt att behålla den, på gränsen till omöjligt faktiskt. Det verkar som enklaste alternativet borde vara att montera en sats för golväxelspak, men som sagt tidigare, det är ingen rolig konstruktion med leder och länkar som tigger om att glappa upp sig.

Återkom gärna med hur du går till väga när du får fram bilen och har servodelarna, så det blir lättare att exakt kolla läget.

Lycka till JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Hej igen några månader senare affek59, jag plockar fram tråden igen. Jag (och säkert fler) är lite nyfiken på om du lyckats att skapa utrymme nog för att montera elservoutrustningen på en vänsterstyrd Ducato.

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Vet inte riktigt varför det skulle vara så svårt att eftermontera styrservo. Peugeot och Citroen har såvitt jag förstår en remdriven servopump och på Fiatmotorn kan man montera en direktdriven pump efter att ha tagit bort ett lock och som har drivning gemensamt med insprutningspump mm.
Att montera en elektrisk styrservo fordrar en styrväxel avsedd för servo och passar direkt på plats men måste ha en annan rattstång. Slangarnas anslutning ligger nära golvet men går att komma åt. En el styrservopump kan vara en som kommer t:ex Opel Ascona men finns även från andra märken. Det är trångt under huven men det borde gå att montera någonstans då man måste skaffa slangar med rätt längd. Demontera luftrenaren och montera ett annat filter och använd luftrenarens plats. Borde fungera utmärkt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Ja till Ducaton är det nog enklast att montera en riktig styrservokuggstång oavsett vad man än väljer för pump till oljeförsörjningen, i alla fall med en växellstång från rattspaken som är i vägen för elservo.
Men ett elservo som bara ersätter två dm. av exempelvis en gammal Mercedes rattstång för att fungera kan kanske vara ett alternativ till ett gammalt original Mercedes servosystem, som även verkar vara svårt att få tag på nu för tiden, enligt en annan tråd här.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51518

Guest
Sv: Styrservo

Jag sålde den elstyrservon som jag köpte från easysteer fick tillbaka pengarna i allafall Så nu kör jag på samma installa. som ni,köpte en styrservo från en Opel Astra -99 ock en styrväxel från Estland ny för 4200kr med frakt En TRW så det verkar vara bra grejer här är sidan VARUOSAD :: Pealeht
 

lockebo

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
20129
Medlemskap
2024
Screenshot_20181215-231727.jpg
Hej
Söker remskiva och medbringaren på vevaxell för drivning av servopumpen
Citroen C25 TD - 88
Även reservdels nummer på de 2 delarna
Är intressant

Mattias
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Det finns ju bilar som har elektriska styrservopumpar. D.v.s. borde bli enklare att installera än en remdriven.
Tex har jag läst om Opel Astra vissa modeller och att dessa skall vara enkla att koppla in och även att de anpassar sig efter rådande behov av kraft. dvs går på lågvarv när man inte svänger o varvar upp när det behövs kraft. Hur mkt en sådan ger och hur behovet ser ut på en tyng hurbil har jag dock ingen aning om.

Elektrisk servopumpsfråga, TRW
 
Toppen