• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrservo

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Hej alla vetgiriga.

Jag har en Kontiki Swift Citroen 1990 bensinare utan styrservo.
En undran : passar ett styrservo paket från en Fiat Ducato (tror den är från 1994) på min husbil?
Bror A kanske är den rätta att fråga?

//Bäckis
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Det är inte helt problemfritt. Styrservon passar på gamla styrväxelns plats så problemet är servopumpen och dess placering. Har inte riktigt kläm på hur det ser ut på Peugeot/Citroens motor men tror att den drivs av en kilrem. På Ducato sitter pumpen monterad på sidan av motorn och drivs av samma mekanism som driver insprutningspumpen mm. Har verkstadshandbok på Citroen men tyvärr inte styrningen.
Kan kolla om du vill med min Citroenkontakt.
Hälsn. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Hej igen,
kollade lite med en Citroenverkstad som inte trodde att det skulle vara något problem.
Du måste skaffa en servopump med alla fästen och slangar-behållare från en Citroen C 25, kan finnas i Västervik hos Solstad, det är dyrt att köpa nytt och vissa fästen ( 3 st ) har utgått. Kan nog skaffa en bild från reservdelskatalogen och skanna om du behöver.
Du kan inte använda något annat från Fiat utom själva styrväxeln.
Fråga på om du behöver
Lycka till
Hälsningar Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Hej alla vetgiriga.

Jag har en Kontiki Swift Citroen 1990 bensinare utan........................................... från en Fiat Ducato (tror den är från 1994)

//Bäckis
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag måste bara skarva i med att 1994 års Ducato finns både med det gamla chassit som din bil har och med det nyare chassit som kom -94/-95 med den rundare plåthytten och helt annan framvagn. Om du inte har sett bilen så kolla upp vilken modell det är. För jag antar att även kuggstången är annorlunda på den nyare Ducatomodellen.
Vet du Bror ?

M.v.h. JANKRO.
 

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Tjenixen.
Tack för info Bror . Jag kollade med Solsta och dom hade inga styrservodetaljer till C25.
Jag tar tacksamt emot en inskannad ritning.
Tack för tipset jankro. Ducaton som delarna sitter på är av den ''rundare'' modellen-då kanske inte styrväxeln passar heller?

//Bäckis
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Tror inte att den nyare styrväxeln passar. Skall se om jag kan ta reda på det.
Försöker få iväg en skiss på styrservopumpens delar.
Dessa servodelar borde finnas på Tyska Ebay. www.ebay.de
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Från reservdelskatálogen, knappa på bilden så blir den större
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 25 aug  2011 024.jpg
    25 aug 2011 024.jpg
    21,7 KB · Visningar: 1.250
  • 25 aug  2011 025.jpg
    25 aug 2011 025.jpg
    25,2 KB · Visningar: 1.250

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Kan en Fiat Ducato motor 1995 passa rakt av på mitt chassi?
Motorkod Ducato :4 cyl M-kod RFW.
Motorkod min: xn1t

//Bäckis
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Inte rakt av men kan nog ändras att passa. En del förändringar skedde på generationen av bilar efter din modell.
I min gamla Peugeot hamnar nu en Fiat Ducato TD från 1990 tillsammans med övriga delar typ växellåda mm. Får byta alla slangar wires mm
Hälsningar Bror
 

TeamKarlsson

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Mönsterås
Sv: Styrservo

Om det är problem att få dit en servopump på motorn, borde det gå att ta en eldriven från nån nyare opel, peugeot eller liknande bil. Jag vet man brukar göra så på rallybilar.
Man kommer då ifrån montage/platsproblem på själva motorn.
//Håkan.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Detta t:ex. Googla så hittar du en del

Läste lite på nätet och såg att alla opel astra från 98 har elektrisk servopump. Och vectra från 2002(krävs mer jobb att få de till att fungera databuss system) Men från astra behövs de tydligen bara plus minus och tädningström så fungera den.

Skulle detta kunna fungera tilsammans med en servosnäcka från tex vitara? Man slipper ju mycket arbete med att bygga fäste och remhjul till pump.

dsc05391bfd4.th.jpg


dsc05392bom6.th.jpg

pumpen på bilden är från en astra..

Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Hej ni som läser.

Tänk att det finns så mycket kompetens och iderikedom bland HB klubbens meddlemmar.
Jag tackar för hjälpen och går vidare med inköp.

Solen skall lysa på os i helgen- ta det lungt med kräftorna i helgen.
Trevlig helg

//Bäckis
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Hejsan igen Bäckis. Om du inte har ovanlig otur så borde du ha tre kilspår i nedre remskivan på din bensinmotor redan, ett till generatorn, ett till vattenpumpen och ett tredje som inte används och som passar perfekt till att driva en mek. servopump.
Om du tar med dig en kräfta (och kanske något läskande tillbehör) och kryper in under bilen så kommer du att se två fästöron på bensinmotorns baksida som det är perfekt att bygga fästet till en servopump från.
Om man inte vill göra det allt för lätt för sig så går det ju faktiskt att ta styrservodelarna från "vilken" bil som helst. Det blir visserligen lite att tänka på innan.....Bl. a. att kuggstången går åt rätt håll när man vrider på ratten...beroende på om styrväxeln sitter bakom eller framför hjulens styrspindlar.... Att det är ungefär rätt slaglängd på kuggstången vid fulla rattutslag m.m.
Jag tror dom hade ett rep. i någon biltidning för några år sedan om en ombyggnad på en äldre amerikanare ??
Vintern är lång :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Styrservo

Roligt med servobyggnad, jag funderar på det själv.
Om man har tänkt att bygga med delar från en annan biltyp så är det som tidigare sagt viktigt att den går åt rätt håll(intressant om den inte gör det) och sedan gäller det att få till detta med servopumpen.
En eldriven verkar som en mycket bra lösning bara man inte belastar generatorkapaciteten för mycket.
Men, detta är viktigt.
Om man tar styrväxeln från en annan biltyp gäller det att den har korrekt mått mellan de inre styrlederna!
De ska vara i linje med framvagnens bärarms-vridpunkt.
Om man har en för låmg eller för kort stryrväxel (där den är rigid, innan de inre styrlederna) så får man "bumpsteer" oxch det är en stor konstruktionsmiss.
Alltså ska en styrväxel som ersätter original vara exakt lika lång mellan de inre styrlederna!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Roligt med servobyggnad, jag funderar på det själv.

Men, detta är viktigt.
Om man tar styrväxeln från en annan biltyp gäller det att den har korrekt mått mellan de inre styrlederna!
De ska vara i linje med framvagnens bärarms-vridpunkt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Man får tacka för den informationen.

JANKRO.
 
Toppen