• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrning av fläktar bakom Dometic kylskåp

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Funderar på att installera ett par 100 mm "datorfläktar" för att ventilera bakom mitt Dometic kylskåp. När det är över 30 grader ute och solen ligger på så är kylförmågan rejält reducerad. Tänkte mig en fläkt "in" på nedre ventilationsgaller och en "ut" på övre. Men, har letat efter en liten smidig fläkt-/tyristorstyrning för 12V att fälla in i panel. Men jag hittar inget bra alternativ? Har ni några tips?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
sätt en "knapp termostat" på flänsarna bakpå kylen... då behöver du ingen avanserad eletronik... Jag hittade på Ebay knapp termostater som slår på vid 40+ och det har fungerat klanderfrit i mångar år här nere vid medelhavet...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
sätt en "knapp termostat" på flänsarna bakpå kylen... då behöver du ingen avanserad eletronik... Jag hittade på Ebay knapp termostater som slår på vid 40+ och det har fungerat klanderfrit i mångar år här nere vid medelhavet...

En "knapptermostat" (bimetaltermostat) har en hysteres på cirka 5 grader, medan en elektronisk normalt har en hysteres på cirka 1 grad.

Dessutom anser kylskåpstillverkarna att tillslagstemperaturen bör vara någonstans mellan 30 och 35 grader. (Kylskåpets kyleffekt minskar drastiskt vid 32 grader.)

Pålle
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En "knapptermostat" (bimetaltermostat) har en hysteres på cirka 5 grader, medan en elektronisk normalt har en hysteres på cirka 1 grad.

Dessutom anser kylskåpstillverkarna att tillslagstemperaturen bör vara någonstans mellan 30 och 35 grader. (Kylskåpets kyleffekt minskar drastiskt vid 32 grader.)

Pålle

Hej.!

Jag vet inget om vad tillverkarna rekommenderar, Jag skrev bara här hur jag har gjort.... och att det fungerar jättebra för mig :D självklart är det upp till var och en hur den vill göra, men kan också säga att mitt system har fungerat helt klanderfritt i över 5 år och har kostat ungf. max 100 spänn..:eek:
Att kylarna skall fungera dåligt vid ca +32 grader har jag inte märkt så mycket av under alla mina år runt medelhavet.... de tappar ca 2-3 grader..... däremot finns det en stor bov som gör att kylen kan fungera dåligt vid den temp du angav.... att montörerna har låtit avgaserna gå ut i utrymmet bakom kylen (jag fattar inte hur man kan göra en så idiotisk montage)... Av en god vän här på Hbk så har jag fått en "skorsten" i rostfritt som tidigare har sutit på kylen i en båt .... så en dag monterade jag med ett isolerad böjlig rostritt rör så att avgaserna nu går ut via röret och skorstenen på taket av husbilen.... nu känner jag aldrig avgaserna som kunde komma in när viden låg på.... och tempem i kylen är nu mycket mer stabill :D:D:D jag rekomenderar ingen:eek: att göra som jag har gjort, utan gör som tillverkaren rekomenderar.... men var och en får göra som han vill göra.. ;) även om det blir bättre än tillverkarens rekomedationer... :twitcy: (Man kan ju undra varför tillverkarna rekomenderar avgaserna gå ut i utrymmet bakom kylen... kan det vara för att då måste du ju köpa deras fläktsystem för säker mycket mer pengar än jag har lagt på mitt som fungerar jättebra :D och problem fritt :D)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En "knapptermostat" (bimetaltermostat) har en hysteres på cirka 5 grader, medan en elektronisk normalt har en hysteres på cirka 1 grad.

Dessutom anser kylskåpstillverkarna att tillslagstemperaturen bör vara någonstans mellan 30 och 35 grader. (Kylskåpets kyleffekt minskar drastiskt vid 32 grader.)

Pålle

Jo en sak till om du känner på kylflänsarna när kylen är igång :eek: då skall du märka att tempen där är långt över 32+... jag har ju bara skrivit om tempen på kylflänsarna.... och känner du på avgasröret så bör det vara ännu varmare... man kan säkert montera en knapptermostat där också men då tror jag att den bör öppna för strömmen vid kanske 100+ eller mer och med lite tur så skulle detta också fungerat.. :D man behöver inte alltid göra som rekomenderas.... bara när det kan gå illa att göra på ett annat sätt :eek:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Ursäkta att jag frågar såhär tidigt på morgonen... men jag kan inte sova för jag har legat och funderat och funderat på den enhet du har :confused:.... så nu undrar jag varför den drar 2.6W när varje fläkt är på 0,16w dvs. tolat för fläktarnar är det 0.32w... vart tar de andra 2,3w vägen?:eek:.... jag är tacksam om du har ett svar så jag kan sova vidare..:wink:
Kan också informera att systemet med en knapptermostat tar bara vad fläktarnar drar..:D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ursäkta att jag tillrättavisar så här tidigt på morgonen, men här kommer lite grundläggande elektricitetslära:

Driftspänning anges i volt (V).
Strömförbrukning anges i ampere (A).
Effekt anges i watt (W).

Effekten får man fram genom att multiplicera spänning och strömstyrka (W=V*A).

På etiketten på fläkten står 12V 0.16A. Med min matematik drar då varje fläkt 1,92 W (12*0,16), vilket gör att de båda fläktarnas sammanlagda effektförbrukning är 3,84 W.

Nu stämmer ju inte detta med den angivna effektförbrukningen (2,6 W), men det kan ju vara så att de 2,6 watten gäller när automatiken reglerat ned fläktarna till lägsta hastighet.

Pålle
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för den info.... nu klarnar allt...även om jag inte firade middsommar i går så tyckte jag att dett stod på fläktarna 0.16w... :eek:... tyvärr så blir ju inte synen bättre ju äldre jag blir :eek: även om jag har billiga Kina läsglasögon... :cool:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag monterade två datafläcktar bakom övre gallret. Jag tejpade med Gorillatejp på gallret runt fläcktarna . Jag har en teori att all luft ska sugas från rätt ställe . Det sitter även en värmeplåt/skyddsplåt mellan kyl och kaross . I underkant av denna plåt monterade jag en plåt som styr luften över kylflänsarna , annars hade hälften av luften inte gjort någon nytta
Sen en knapp av o på
Varmt ute knapp på .Kalt ute knapp av
Jag har inte mätt tempen varken ute eller i kylen
Det är bra kyla , glassen håller sig i Kroatien
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

Monterade en sådan i vår bil. När det var som varmast för några veckor sedan, med en utetemperatur på mellan 25-30 grader, höll sig temperaturen i kylen på mellan 3-5 grader. Eftersom jag tidigare haft stora problem med för hög temperatur är jag mer än nöjd med resultatet. Har fäst fläktarna ovanpå det övre gallret.

Hälsar Kjell
 
Toppen