• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stulen husbil i Spanien

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten bryter i ledningen til solenoiden på starteren er meget effektiv - alt ser normalt ut - men bilen starter ikke. Det finnes et par andre enkle kretser som fortsatt kan brytes på moderne biler og som ikke detekteres av data overvåkningen av bilen. En vri på solenoid bryteren er å sende strømmen til en sirene - inne i bilen :D.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man bryter batterispänningen så kopplar man ner bilens databox, larm etc. Vad händer då? Ställer detta till problem. Att larmet då inte fungerar är ju självklart, men hur påverkas databoxen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal en hindre at bilen forsvinner og ikke skape problemer for seg selv så er det viktig å stenge av selektivt, dette var grunnen til mitt forslag om brudd på den tynne ledningen til starteren. Det finnes få andre steder hvor en kan stenge av uten å lage problemer med andre saker. Noen databokser glemmer brukerprofil om de mister strøm, men alle har en oppstart når de får tilbake strømmen - jeg ville ikke koble vekk batteriet ved normal parkering.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Bennsan, på min 07a 3,0 Fiat händer ingenting, och ingenting heller på min 03a 2.8 jtd.
Jag har varit tvungen att motera brytare för att stänga av all 12volt på bilarna på min tidigare förvaringsplats.
Det var krav på ägarens fastighetsförsäkring.
Så jag stänger av 12volten när jag inte använder husbilen på ett tag, även om jag inte behöver numera.
Det sparar batterierna.
Jag låter bilen stå någon minut så den får surra färdigt när jag har slått på kontakten innan jag startar.
Och det har alltid fungerat.

Men mercan personbilen vågar jag inte göra det på. Där finns det för mycket elektronik.

Krister.
 
Senast ändrad:

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Har haft flera nyare fordon, som stått i några månader utan att användas. Då har batterierna tömts och varit "stendöda". Det enda, som hänt är att fönsterhissar och radio måste "läras om".
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det finns batterifånskiljate med fjärrkontroll
Annars ganska enkelt med en liten dåld knapp till tex bränslepump
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Skönt att den kom till rätta.

Saker som försvårar stöld.

1. Larm t.ex. Defa DVS90 med second authorization man låser o öppnar då med orginalfjärr. men måste larma av med defa fjärren.

2. Sätta strömbrytare på can-bus kontakten vid diagnosuttaget. Enkelt på nyare Ducato värre innan faceliften.
på så sätt kommer inte tjuven åt datorn via diagnosuttaget o ger upp snabbt.

3. Absolut inte gömma nyckel på fiffigt sätt, dessa killar kan sin sak.
 
T

Tabbe

Guest
Pleased to read all is good for you now! After the repair to the door, we wish you both safe and happiness on your travels to your final destination, Best Regards Alf and Marianne .
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Oj vad bra att vi fick veta vad orsaken är till att sådan här brottslighet kan fortsätta! Vi är alla djupt imponerade av analysen. Vad är det nu man ska göra för att få stopp på sån här brottslighet? Vi väntar med spänning på svaret!

Sen är det ju för väl att den kom tillrätta.
Måste vara jobbigt att leva i förnekelse....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har valt att gömma reservnycklarna dock flerstegsmodellen,först låsa upp bodelen detta utlöser larmet, sedan återställa larm, slutligen bilnyckel som inte är lättåtkomlig i bilen.
GPS spårning har jag varit inne på att installera också.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Om man utvecklar Knuts ide med en brytare på tillslagsledningen till starten så kan man ju tänka sig att ha en omkopplare istället för en brytare. Då kan man ju exempelvis slå på varningsblinkersen, helljuset eller signalhornet när man vrider nyckeln till startläge. Står man då inte helt ensam så finns det ju i alla fall en chans att någon reagerar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Som jag skrev i den andra tråden, vi tror att vi har varit på samma ställplats för 2 år sen. Ställplatsen saknar bom för in/utpassering då en bom är att föredra eftersom föraren måste betala och stoppa in passeringskort. Just nu är vi på en sådan ställplats och känner oss betydligt tryggare som ”inlåsta” när det gäller bilstöld, däremot tror vi inte att man kan känna sig säker någonstans när det gäller inbrott!

Roligt att ni fick bilen tillbaka! Hoppas att eventuell domare i målet mot tjuvarna, själv är husbilsägare...
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! det som willer walle skriver om en batterifrånskiljare har vi men har aldrig använt oss av den pga att jag tror man nollställer alla inställngar man gjort ?
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Batterifrånkopplare eller ännu helre frånkopplare till startmotor tror jag på! Har man haft traktor vet man att det tar en stund men sedan blir det en reflex. Och med elektrisk dito kan knappen sitta i bodelen, vid kylskåpet eller liknande... den här modellen bör fungera på startmotorn likväl som på bilens batteri.
Genom att använda en elektrisk huvudbrytare, kan den monteras i närheten av batteriet, vilket medför kortast tänkbara kabeldragning. Manöverknappen kan sedan med lätthet placeras på bästa tänkbara stä
 
Toppen