• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stulen husbil i Spanien

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Vi har råkat ut för nästan det värsta som kan hända, någon stal hela bilen!!
Det hände i onsdags eftermiddag på en ställplats i Zumaia öster om Bilbao. Gick en sväng till turistinformation och tillbaka c:a 30 min när vi kom tillbaka fanns ingen bil. Vi hade inget extralås på bodelsdörren så antagligen har dom gått in den vägen. Ser någon den här bilen kontakta polisen, alla myndigheter är informerade.0FDA42DF-C48B-4BF7-B34B-322568A42666.jpeg908890BA-4686-4028-9955-EF3D98267A18.jpeg
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Det var det värsta! Blev den tjuvkopplad eller fanns startnycklarna i bilen?
Vad händer nu hur bor ni osv??
Var ni ensamma på stp?
Hoppas på bästa möjliga upplösning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju inte utan att man blir heligt förbannad:msn_teeth:Sådant här fanns ju inte förr, jag har börjat tröttna på detta. Det skall nog till VÄLDIGT kännbara straff för att stävja denna typ av tjyveri. Det påpekas ju att merparten av dessa individer tillhör ligor med ursprung i länder i fd. öststater. Det förekommer allt som oftast inbrott & stölder efter de stora vägarna typ E45 där jag bor. Jag pratade med en polis som utreder dessa brott & det han sa var inte upplyftande precis. " Det är nästan omöjligt att gripa dessa brottslingar eftersom dom kommer in med färjorna i söder, gör en turne upp genom Sverige & sedan hem via svensk/finska gränsen. När stölden är konstaterad & anmäld är dom långt därifrån & ibland t.o.m hemma. Det största misstaget är väl att låta dessa länder få medlemsskap i EU, det har ju gett ligorna fritt fram att åka obehindrat mellan EU-länderna & när det "osar katt" åker dom hem & gömmer sig.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är det bara det som är problemet så är det väl minst lika säkert att låsa bilen med nyckel i stället för fjärrkontroll. Eller låsa framdörrarna med knappen på instrumentbrädan och sedan gå ut genom bakdörren och låsa den med nyckel.

Men hur kommer tjuvarna förbi stöldlåset/startspärren?
 
F

F.d. 24550

Guest
Såsom vi fick förklarat för oss så kan man även på denna väg få en startnyckel som gör att man kan stjäla bilen, men jag vet inte hur det går till.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns även "elektroniska dyrkar", en handdator som ansluts till diagnosuttaget.
Mjukvaran i denna handdator låser upp startspärr och stänger av larm.

En SVT dokumentär följde med Belgiska tjuvproffs som visade hur det gick till.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi blev varnade för att åka till södra Frankrike och Spanien utan skydd mot detta som verkar vara ett vanligt sätt att stjäla husbilar. Kan inte gå igod för sanningshalten, men det är vad vi fått förklarat för oss.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bygger inte det på att datorn eller telefonen fångar upp signalen från fjärrkontrollen när jag låser med den? Vad jag kan se på filmen så är det just det som visas.

Nej, det bygger på att man med ett speciellt program( i telefon eller dator) tar sig in fordonets dator & där kommer åt koden från nyckeln.
"
A replay attack (also known as playback attack) is a form of network attack in which a valid data transmission is maliciously or fraudulently repeated or delayed. This is carried out either by the originator or by an adversary who intercepts the data and re-transmits it, possibly as part of a masquerade attack by IP packet substitution. This is one of the lower tier versions of a "Man-in-the-middle attack".

Another way of describing such an attack is: "an attack on a security protocol using replay of messages from a different context into the intended (or original and expected) context, thereby fooling the honest participant(s) into thinking they have successfully completed the protocol run."

Detta tillvägagångssätt används inte när ägaren är närvarande. Man behöver ju inte hans nyckelkod. Den hämtar man ju ur fordonets dator.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det är ju inte utan att man blir heligt förbannad:msn_teeth:Sådant här fanns ju inte förr, jag har börjat tröttna på detta. Det skall nog till VÄLDIGT kännbara straff för att stävja denna typ av tjyveri. Det påpekas ju att merparten av dessa individer tillhör ligor med ursprung i länder i fd. öststater. ....

Personligen tycker jag inte om sådana yttranden där vissa nationaliteter utpekas ... om man inte uppge källan till informationen.
Men även då skulle jag vara försiktigt att dra slutsatser... att ange som källan en artikel i kvällspressen som i sig inte hänvisar till offentliga utredningar eller vetenskapliga publikationer är inte godtagbar. Sådana artiklar ska betraktas som anekdot, händelse beskrivning eller liknande, alltså något som inte hat något värde för att dra slutsatser, även generella sådana.
Vi lever i Sverige som vill vara exempel på land som ligger i framkant av forskning och kunskapbaserat samhälle, inte sant?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag inte om sådana yttranden där vissa nationaliteter utpekas ... om man inte uppge källan till informationen.
Men även då skulle jag vara försiktigt att dra slutsatser... att ange som källan en artikel i kvällspressen som i sig inte hänvisar till offentliga utredningar eller vetenskapliga publikationer är inte godtagbar. Sådana artiklar ska betraktas som anekdot, händelse beskrivning eller liknande, alltså något som inte hat något värde för att dra slutsatser, även generella sådana.
Vi lever i Sverige som vill vara exempel på land som ligger i framkant av forskning och kunskapbaserat samhälle, inte sant?

Herregud, lever du i förnekelse eller blundar du för verkligheten.
Om man hänvisar till källan så ska man ändå inte tro på den, ser du inte vad du skriver.

Vill du ha fakta upptryckt i ansiktet som dessutom är en statlig utredning, innan dom insåg att det här kan dom inte fortsätta att publicera?

Har man dessutom kontakter långt inne i ett av Sveriges mest omtalade fängelse så vet man vilka som sitter på anstalterna.

Dom allra flesta invandrarna är bra och sjysta och har ett gott syfte, det förstår nog alla så det behöver vi inte diskutera, det är inte ofta åldringsrånarna som utför brott i Sverige kommer från Norge, det kan jag lova dig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
JanneB. Den förnekelse du lever i är just orsaken till att sådan här brottslighet kan fortsätta. Det jag skrev har ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra att göra, det jag menade var att när gränserna öppnade så var det ett mycket litet antal ljusskygga individer som såg sin chans att göra sig en hacka på vanliga fredliga & godtrogna människor.
 

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
B4CB9145-BDB6-427A-AA89-024E9F7AEC3A.jpeg Det otroliga har hänt, polisen ringde inatt och sa att dom hittat bilen. Låset till bodelsdörren uppbrutet annars inga skador bortsett från två saknade paddor. Dom hade hittat reservstartnyckeln, måste hitta en bättre förvaringsplats. Nu får vi pusta ut här i Zarautz några dagar för att fixa med bilen (inte kul med ovälkommet besök) innan vi fortsätter söderut som planerat.
Tack för all omtanke i en svår stund det värmde.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
JanneB. Den förnekelse du lever i är just orsaken till att sådan här brottslighet kan fortsätta. Det jag skrev har ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra att göra, det jag menade var att när gränserna öppnade så var det ett mycket litet antal ljusskygga individer som såg sin chans att göra sig en hacka på vanliga fredliga & godtrogna människor.

Oj vad bra att vi fick veta vad orsaken är till att sådan här brottslighet kan fortsätta! Vi är alla djupt imponerade av analysen. Vad är det nu man ska göra för att få stopp på sån här brottslighet? Vi väntar med spänning på svaret!

Sen är det ju för väl att den kom tillrätta.
 
Senast ändrad:

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Det, som kan försvåra och hindra en stöld av hela bilen är nog en batterifrånskiljare. Då hjälper ingen avancerad teknik, som kan lura systemet. Jag ska börja leta efter en sådan att montera i vår bil. Er upplevelse blev en väckarklocka.
 
Toppen