• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Streaming TV?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vad skall jag ha för utrustning och avtal för att kunna se streaming TV?
Jag vill kunna se SVT1, SVT2, TV4 via Internet.

Via min parabol/satellit-mottagare i husbilen kan jag se SVT1 och SVT2 ner till Füssen sedan är det stopp.
Tidigare kunde jag på den få in TV4 och som radio, SR1 och SR4, via satellit-mottagaren men det är slut med det.

Radio kan jag höra via en app uppkopplad mot Internet men hur skall jag göra för att kunna se streaming TV?

Jag har mobilabonnemang (Tele2 Unlimited) men inget avtal med ComHem, Viasat, Canal Digital och allt vad dom heter.
Via Tele2 med extra datakort har jag en router hemma och ytterligare ett extra datakort till en mini-router som jag har i husbilen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Streaming TV?

SVT play och TV4 play är de appar du behöver då.
Viafree för TV3 m.fl och Dplay för TV5 m.fl
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Streaming TV?

Ok, några app:ar i iPhone eller iPad.
Men så vill jag ha upp bilden från iPhone/iPad i husbilens TV.
TV:n har HDMI, SCAT och VGA-ingång.
Hur gör jag och behöver jag någon extra enhet.
Jag har en adapter Lightning - VGA.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Streaming TV?

Se Slingbox.com.

Funkar perfekt. Förutsätter att du hemma har en mottagare och fast anslutning till Internet. Sedan köper du en Slingbox, den ger dig dina egna kanaler och fjärrkontroll, via internet, var du än är. Kolla din TV via padda eller PC.

Enkelt o billigt, hälsar Björn o Lena
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Sv: Streaming TV?

Med iPhone och iPad skall det gå bra med appel tv
Har själv gamla appel tv Nya skallarna bättre men har ej testa ännu
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Streaming TV?

Sitter just nu i Spanien och kan se svenska kanaler på ipad via SVT' s hemsida. Fungerar alldeles utmärkt. Hade för mig att det inte gick utanför Sverige. Undrar om spärren släppts?
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Streaming TV?

Jag använder Chromecast (eller ibland hdmi-kabel)
Appletv lämnar jag numera hemma då den endast är användbar om jag har 220V. Sen jag skaffade solceller har jag skippat 220V-anslutningar( snål smålännining)
Rolf
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Streaming TV?

Hemma har jag tv via Bredbandsbolaget. Så länge jag är i Sverige kan jag se samma via deras App i paddan. När jag lämnar Sverige klarar jag med vad som finns på de olika kanalernas Appar och som är fritt utanför Sveriges gränser.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Streaming TV?

Borde kanske lagt till att eftersom jag har kvar Telias boxar hemma abonnerar jag å deras baspaket för 49kr i månaden vilket innehåller alla "fria" kanaler. Samtidigt får jag med migtelias play+ app att använda iPad/iPhone .
Rolf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Streaming TV?

En bieffek av mobil roaming er at en får svenske ipadresser, det er apn servere som holder de synlige ipadressen. Dette dreper geolimit for streaming serverene.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Streaming TV?

Så det är så det går till, kan bara intyga att jag kunde se alla SVT program i Tyskland och Danmark.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Streaming TV?

Tack för alla svar!
Tänkte prova med de app:ar som nämnts.

En sak som är lite opraktiskt är alla dessa kablar.
Via Lightning-VGA adaptern kan jag ansluta en iPhone/iPad till TV:n.

För att slippa kabeln, kan jag använda t.ex. CromeCast-enheten för trådlös överföring från iPhone/iPad till CromeCast-enheten via WiFi och routern som jag har i husbilen och fungerar det med nämnda app:ar?

Eller finns det andra möjligheter?
Har en Apple-TV-enhet men den får stanna hemma.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Streaming TV?

Fungerar nog utmärkt men med tanke på ett tidigare inlägg är det nog på sin plats att förse sig med ett VPN- abonnemang så att ni inte riskerar att missa vissa sändningar. EU kommer dock snart nog att stoppa dessa geografiska blockeringar som fortfarande förekommer.
Rolf
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Streaming TV?

Vi har CromeCast-enheten och det fungerar hur bra som helst. Har du ett USB-uttag på din TV kan du driva din CromeCast-enheten och slippa en massa kablar. Det ända som krävs att du har samma wifi på CromeCast-enheten och mobilen/paddan när du ska streamar.
 
Senast ändrad:

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Streaming TV?

Tack för alla svar!
Tänkte prova med de app:ar som nämnts.

En sak som är lite opraktiskt är alla dessa kablar.
Via Lightning-VGA adaptern kan jag ansluta en iPhone/iPad till TV:n.

För att slippa kabeln, kan jag använda t.ex. CromeCast-enheten för trådlös överföring från iPhone/iPad till CromeCast-enheten via WiFi och routern som jag har i husbilen och fungerar det med nämnda app:ar?

Eller finns det andra möjligheter?
Har en Apple-TV-enhet men den får stanna hemma.

Vi har oxå en Apple TV -enhet som vi tänkte använda tillsammans med vår Telenorrouter (mobilt bredband) och TV:n. Kan det fungera tror ni och kan ngn ge tips på hur man kopplar ihop "pryttlarna".
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Streaming TV?

Du kopplar upp det precis som du gör hemma. Den enda skillnaden är att man behöver 230V till Apple-TV. Har man en inverter med ren sinus kurva med en bra batteribank och solceller så är det inga problem att driva detta. Man kan oxå bygga om Apple-TV så den drivs med 12V men då får man vara lite händig. Du ska ha samma wifi både på Apple-TV och den enhet du streamar med.

För mig som har Apple-tv hemma tyckte det är lättare CromeCast-enheten för 350kr som drivs på ett USB-uttag den gör samma jobb som Apple-TV
 
Toppen