• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömställare

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Jag har monterat en sådan brytare i mín bil, läge 1 har jag till startbatteriet läge 2 till bodelsbatteri
1+2 laddar båda, perfekt när bilen är stående en längre tid. Skönt att alltid ha fulla batterier och kunna
använda ljuset för att ladda.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är en omkopplare för "batteri 1", "batteri 2" eller båda. I båtar var den typen av omkopplare vanliga. Men det är ju inte alls säkert att den är kopplad på det sättet.
Är det en ny bil så fråga försäljaren eller tillverkaren.
Är det en begagnad bil där någon tidigare ägare har gjort en koppling, så är det nog bara att försöka följa kablaget på baksidan för att se vart det tar vägen. (eller fråga förra ägaren)
Varför man skulle sätta en sån omkopplare i något som har med solcellerna att göra, inser jag inte.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, den är nog säkert eftermonterad för det ser ut som en blandning från bra att ha lådan med olika skruv för att hålla fast den.
Som skalman52 skriver så kan den säkert vara kopplad hur som helst för att få fram någon önskvärd funktion som ägaren tänkt ut. Det måste kollas upp för att vara säker på hur och varför den sitter där även om grundfunktionen för brytaren är bat.1 eller bat.2 eller båda batterierna.
Men den kan ju också användas "bakvänt" för att bara skifta en funktion/uttag från ett batteri till ena eller andra utgången, eller kunna få 12V ström till kylskåpet med avstängd bil...... eller lite allt möjligt.
Kolla upp.

M.v.h. JANKRO.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det skulle kunna vara en koppling för att skicka solcellsregulatorns utström till antingen det ena eller det andra batteriet, eller till båda. Kan kanske vara något, om man inte har "bakladdning" av bildelens batteri från bodelen.

MVH
Hans
 
Toppen