• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömproblem

loman449

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Köping
HBK-Nr
28237
Medlemskap
2022
Hej!

Igår gjorde vi premiärturen men vår husbil, En Knaus Sun Traveller 700DG. Det blev en natt för att prova lite och lära oss :).
Blev en toppen tur men hade lite problem med el som jag tänkte söka hjälp med här.

  • Vi ”fricampade” så vi hade ingen tillgång till 230v men tänkte att 12v skulle fungera bra en natt. Men någon minut efter vi stannat bilen så knäpper det till och varmvatten beredaren tömmer sig, vattenpumpen fungerar inte och belysningen funkar inte. En röd lampa tänds också på panelen som indikerar ”underspänningindikering vattenpump, strömkrets 1 och 2 och Nöd till”. Någon som kan berätta något om detta för mig? Vill ju gärna kunna använda vattnet även på 12v.
  • När det gäller batteri i bodelen så är det 1 batteri på 95ah. På släden som batteriet står på ser det ut som att ett batteri till skulle få plats. Brukar man ha 1 eller 2 batterier?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej något är fel helt enkelt. Lite svårt att säga vad, kanske batteriet eller något annat fel.
Underspänning så elen blev avstängd för att inte skada batteriet (även om det är batteriet som är galet från början).
V.v. beredaren tömmer sig när bodelen blir helt strömlös eller om det är under ca. 4° vid avkännare.... Men fel årstid för tempproblem :).
Har du köpt den hos en handlare så är det bara att klaga så dom kan fixa felet och förklara det hela på ett vettigt sätt.
Hela bilens 12V's funktioner skall funka en hel kväll och en hel natt (eller ett par) utan problem på 12V från batteriet, så det är klart att man skall kunna spola vatten och även duscha om man vill, samt även se lite på TV om man vill det.

O så det här med antal batterier m.m. Antalet beror ju mest på hur man använder bilen och hur länge man kanske står på samma ställe utan att flytta på, sig samt om solen då inte skulle skina på solceller, som också är bra att ha några stycken på taket.
Men två skapliga batterier är aldrig fel att ha i vilket fall som helst som inledning.
Nu är ju inte felet att du bara har ett batteri utan något helt annat fel som nog inte går att gissa sig till utan att se och kunna mäta och kolla upp bilen.

M.v.h. JANKRO.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
När det gäller batteri i bodelen så är det 1 batteri på 95ah. På släden som batteriet står på ser det ut som att ett batteri till skulle få plats. Brukar man ha 1 eller 2 batterier?

Vi har 1 batteri 100Ah LeFePo4 lithium batteri og 2 solceller a 100 W. Vi står aldrig på landstrøm og vi mangler aldrig strøm.
 

loman449

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Köping
HBK-Nr
28237
Medlemskap
2022
Talade med min far som sa att troligt kunde vara att när vi körde på värmen på Truma kontrollen så satt vi den på 60grader och på el. Då han trodde värmeväxlaren drog för mycket ström så strömmen slogs av.
Är det så att man ska sätta truma kontrollen på gasol 60grader när man inte har 230v inkopplat?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej, tråkigt att ha elproblem på första resa.

JANKRO gjorde en bra sammanfattning, följ hans råd.

Truma EL1 och EL2 betyder att 220V ska användas

Eftersom ditt 12V bodelsbatter är urladdat, måste du hitta ställplats med 220V eller camping så att batteriet laddas och du får 12V, annars fungerar ingenting.

Även om du kör Truma värme och kylskåp på gas, så måste det finnas 12V för att styrelektroniken ska fungera.
Ladda bara mobiler och paddor när ni kör eller har laddning över från solcellerna, drar mer än ni tror...

Hoppas allt löser sej, och glöm inte att man lär sej av allt som händer /Göran
 

loman449

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Köping
HBK-Nr
28237
Medlemskap
2022
Hej, tråkigt att ha elproblem på första resa.

JANKRO gjorde en bra sammanfattning, följ hans råd.

Truma EL1 och EL2 betyder att 220V ska användas

Eftersom ditt 12V bodelsbatter är urladdat, måste du hitta ställplats med 220V eller camping så att batteriet laddas och du får 12V, annars fungerar ingenting.

Även om du kör Truma värme och kylskåp på gas, så måste det finnas 12V för att styrelektroniken ska fungera.
Ladda bara mobiler och paddor när ni kör eller har laddning över från solcellerna, drar mer än ni tror...

Hoppas allt löser sej, och glöm inte att man lär sej av allt som händer /Göran

Tack Göran. Ja det gör man verkligen :).
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Aha, hur funkar det med kontakterna som kräver 230v?

Alt i vores husbil kører på 12V eller gas, bortset fra en eneste ting, nemlig fruens hårtørrer!

Vi har en inverter på 1300W ren sinus, som lige akkurat kan klare fruens hårtørrer (lille model på 1200w).

Der er indlagt et skillerelæ, som automatisk frakobler landstrøm når inverter er tændt. Herefter har vi inverterstrøm til kontakter og elforbrugere samtidig. (Uden dette relæ kunne det give voldsomme problemer:eek:)

Men som sagt kobler vi aldrig til landstrøm, men vi kunne jo få et batteriproblem, og så er det fint at have muligheden for landstrøm.
 
Toppen