• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömbrytare för vattenpump?

F

F.d. 2549

Guest
Oj vilken skön dag jag har haft här i Skåne. Kisande tog jag mig fram mot husbilen med vattenslang och lång borste. Kisa gjorde jag för att solen inte skulle blända mig, men det medförde den risken att jag kunde trampa ner några vackra snödroppar på vägen – det gick utan nertramp. Så stod jag där framför husbilen – inte den gamla Piloten. Nej, på den gamles plats stod en frustande Dethleffs A5880 Espri, inte könsmogen ännu – knappt sju år gammal. Under tvättningen kom jag fram till att jag skulle fråga Husvagnsklubbens forum om en av Esprins små egenheter. Här kommer frågan:
Hur jag än letar och läser i bodelsboken, så kan jag inte finna någon avstängningsknapp/vred/ratt för vattenpumpen. Har jag slagit huvudet, eller är konstruktionen så på dessa bilar? Visst, jag kan stänga av för 12 volt, men då fungerar varken larm eller cirkulationspump – bilen har Alde vattenburen värme. Visst finns risken att jag en dag finner drygt 100 liter vatten på golvet. Tycker ni att den ganska otekniske farbror Claes skall koppla in någon form av brytare för vattenpumpen? Tacksam för små eller stora råd.
Jag hoppas att inte våra långt norrut boende medlemmar tog illa vid sig av inledningen. Den skrevs bland annat för att ni skall veta att "den" är på väg.
Hälsningar/farbror Claes.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Strömbrytare för vattenpump?

Om det inte finns någon avstängningsknapp (vilket det borde finnas) för vattenpumpen så tycker jag nog att du borde sätta dit en, det är väl ungefär som att ha en villa utan vattenavstängning. Hur kul blir det när diskmaskinen börjar läcka... Har du en Alde panna så se till att du har vattnet påslaget innan du startar pannan och öppna gärna en varmvattenkran så att det inte är luft i systemet om den har stått ett tag.
 
F

F.d. 4424

Guest
Sv: Strömbrytare för vattenpump?

Farbror Claes!

Du behöver nog inte vara så orolig, men det verkar osannolikt att det inte finns en separat avstängning för vattenpumpen. Du har troligtvis en vattenpump som styrs via kranens brytare och då kan inget hända om du inte öppnar kranen. Om du lämnar bilen för en längre tid alltså inte är på tur då stänger du säkert av huvudbrytaren och allt är frid och fröjd. Att stänga av vattenkranen med separat brytare när man bara är på stan eller standen tror jag inte att det är någon som gör. Betr Aldepannan så går det alldeles utmärkt att köra den utan vatten i friskvattentanken bara att staälla reglaget för cirkulationspumpen i sådant läge.
Har du däremot en tryckstyrd vattenpump är risken betydligt större för att finna "100 liter vatten på golvet" men då endast om du drabbas av slangbrott.
Så jag tror att vare sig med eller utan avstängningsknapp till vattenpumpen så kan du känna dig trygg för varför skulle just du ha otur.

Bästa hälsningar Kalle
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för vattenpump?

Hej

Jag måste berätta vad som hände oss för ett par år sen.
Vi hade varit och handlat och jag fick den äran att lägga in sakerna i kylen.
I kylen så stog det en dunk med saft som var ivägen så jag ställde upp den på diskbänken.

När allt var klart så åkte vi, när vi hade kört ca 5km så sa jag till Berit.
Vad är det som rinner?
Hon vänder sig om och ser att det rinner vatten över hela diskbänken och ner efter skåpen.

Det som hade hänt var att saftdunken som inte blev inställd hade glidit och öppnat vattenkranen.
Har man då tryckstyrd vattenpump så slutar ju inte den pumpa förrän tanken är tom.

Nu gick det hela bra. Det mesta rann ut genom bodelsdörren när vi parkerade.
Mattorna blev lite extra tvättade oxå.

Så ett tips stäng av vattenpumpen under färd om det går.

MVH Peder
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Strömbrytare för vattenpump?

Jo, det stämmer. Har själv en Esprit I5880 och var tvungen att installera en egen brytare. Vill man kunna ställa kranarna öppna för att tömma tankarna och ha på 12v i vagnen på vintern är ju detta ett måste.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Strömbrytare för vattenpump?

Tack alla för hjälp och stöttning och ett särskilt tack till JAndersB. I ditt inlägg läste jag mellan raderna: ”farbror Claes, du har inte slagit huvudet.” Men jag undrar om inte konstruktörerna har slagit sina huvuden. Eftersom jag inte är något tekniskt underbarn så hade jag varit glad om du JAndersB ville berätta var och hur du kopplade in brytaren. Bäst hade ju varit att använda den reservbrytare som finns på kontrollpanelen, men dit är det kanske svårt/mycket arbete att få dit de sladdar som fordras.
Kingens berättelse om saftdunken var helt underbar i allt eländet. Det var dock inte något misstag som jag kan ha nytta av – jag dricker nämligen inte saft.
Hälsningar/farbror Claes.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Strömbrytare för vattenpump?

Jag gjorde det enkelt för mig. Installerade en brytare på valfri plats och drog +-kabeln (kopplade loss vid pumpen) till vattenpumpen via den brytaren. Eftersom jag gärna vill ha koll på när den går så valde jag en brytare med inbyggd lampa. Kräver dock lite fler sladdar till brytaren för att få jordning till lampan. Se kopplingsschema på brytaren.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för vattenpump?

Kan man införskaffa sådan dryckesvara i dunk:twitcy:
Det var väl inte innehållet i dunken som blötte ner golvet:wub:
HaDe
Hasse HBK 9:p
 
Senast ändrad:
Toppen