• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ström till backkamera

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej
Jag tänker montera en trådlös backkamera via en strömbrytare framme vid förarsätet.
Min undran gäller om jag måste dra både + och - hela vägen bak. Eller räcker det att dra plus från brytaren och sedan koppla minuspolen någonstans bak i bilen där minus finns.
Jag är bra på att greja men dålig på att fatta. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en trådlös backkamera i min Hb. Till kameran & sändaren bak tar du ström från backlampan om du skall ha den som backkamera. Om du istället vill ha den som kombinerad backkamera/backspegel så tar du strömmen från ett bakljus (så har jag gjort).
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Tusen tack. Bra tips.
Men om jag som jag skriver vill koppla den över en brytare framme vid förarsätet? Är det Ok så som jag frågar.
Om jag ändrar mig kommer jag att ta tillvara ditt svar om möjligheter bak.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Varför brytare?
Antingen tar du ström via backlampan och då startar den automatiskt när du lägger i backen eller så kopplar du via bakljus och då kan du antagligen sätta på / stänga av på skärmen?
(Kameran sänder hela tiden men vill du inte se stänger du av på skärmen.)
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Så kan jag göra så som Maje och Bennsan föreslår. Men när jag läser i forumet så hittar jag flera st. som beskriver risker och problem med varningslampan "trasig lampa" när man hämtar ström från befintliga lampor. Då ska man koppla på någon annan mojäng som jag inte vet vad det är eller hur man gör.
Tänker då att jag dra "helt nytt" fram till backkameran.
Därför är min fråga fortfarande aktuell.
Kanske bra att veta är att det är en kamera som är kopplad till Gps:ens skärm.
Jag tänker så här. När jag kör/står stilla/backar/ej motorn igång/eller när som helst, ska jag när jag vill kunna slå på backkameran. Så fort kameran får ström så kopplas Gps:en bort och backkamerabilden visar sig automatiskt på skärmen.
Därför tänker jag det vore bra med en brytare framme vid förarsätet.
Min fråga består. Måste man dra både plus och minus hela vägen bak?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nej, du måste inte dra plus och minus men det är bättre att göra det.

Genom att inte "släppa loss" returströmmar i chassiemetallen så har man bättre koll på vilken väg dom går även om de för en backkamera inte är speciellt stora. Får man problem med strömförsörjningen till kameran så är det enklare att hitta felet om man drar båda ledarna. Dålig minusledare, genom dålig kontakt någonstans i chassiet, är inte lätt att hitta även om det kanske inte är så vanligt. Det kan ju inte vara sååå stort problem att dra en dubbelledare i stället för en enkelledare.

MVH
Hans
 
Toppen