• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Stormskadad markishållare - går den att laga?

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej.
Rullade ut min gamla tremeters Fiamma markis under första dagen med husbilen och innan jag hunnit förankra benen så skickade vinden hela rasket upp på taket med den följden att hela rullen ploppade ut från metallkassetten och bröt sönder det stora plastlocket som sitter på vänster sida (sett framifrån). Suck. Vevmekanismen sitter på andra sidan och den klarade sig.
Det mesta i själva rullen, stödbenen, upprullningen och armarna verkar ha klarat sig bra samt själva markisen i sig. Däremot är den U-formade hållaren i aluminium som sitter på väggen uppfläkt på vänstra sidan men det borde ganska enkelt gå att böja till tror jag om man plockar ner den först.

Problemet är att det trasiga plastlocket samtidigt är ändstöd för rullen. Det här är en gammal markis som heter Automatic-Box och typskylten säger att den är från 1989-1990, alltså är den med största sannolikhet fabriksmonterad på min bil. Serienummer 30880 minsann.
Jag har kontaktat Fiamma och fått en sprängskiss (se bild) och förklaring till vilka delar som går att få fram idag och denna del var tyvärr inte med där. Delen är inringad i blått.

Kan någon här ha en skrotad markis där man kan få tag på delar?
Har kollat Bildelsbasen men inte hittat någon likadan.
Man kanske kan tillverka ett nytt lock i trä eller rent av skriva ut ett med en 3D-skrivare men enklast vore givetvis att hitta ett nytt.

2vai9nk.jpg
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Du tänker väl inte bända och slå medans delarna sitter på bilen?
Jo. Det är ju bara en 7-8 cm som ska formas tillbaka. Jag tänkte såga till lämpliga träklossar som mothåll och stoppa in i utrymmet och sen banka från andra sidan med en annan träkloss. Har redan påbörjat detta och är snart klar. Det enda som är kritiskt är att det nylimmade plastlocket (som jag tänkte förstärka lite med en aluminiumplåt ) passar i änden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En husbil är en ganska ömtålig konstruktion oftast bestående av tunna träreglar, tunn aluminiumplåt, cellplast och tunn plywood, att slå på den är minst sagt skadligt, chansen är nog ganska stor att cellplasten pulvriseras, och att skarvarna blir otäta! Plocka av plåten och rikta den ordentlig istället.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
En husbil är en ganska ömtålig konstruktion oftast bestående av tunna träreglar, tunn aluminiumplåt, cellplast och tunn plywood, att slå på den är minst sagt skadligt, chansen är nog ganska stor att cellplasten pulvriseras, och att skarvarna blir otäta! Plocka av plåten och rikta den ordentlig istället.

Kunde jag på ett enkelt sätt plocka ner plåten så hade jag gjort det. Du har nog inte läst hela tråden; det handlar om en del som är ca 10 cm bred, 3 m lång och som har suttit fastlimmad i 30 år. Att på ett enkelt sätt få bort den utan att skada vagnen är svårt, nästan omöjligt.
Det här är en husbil med lite tjockare väggar än andra och man byggde med lite annorlunda materiel på den tiden. Ingen cellplast utan nåt som påminner om styrolit.

Hur som helst, plåten är riktad nu och det mesta kunde göras med en rejäl rörtång, var inte många slag som behövdes. Limningen litade jag inte på så plastlocken fick jag förstärka genom att såga till lämpliga bitar i aluminium och popnita. Blev stabilt men kanske inte så snyggt. Nu återstår provmontering men då måste man vara minst två så det får bli i kväll.

En sak jag inte blir klok på är vad dom två små fjädrarna (man kan se den ena på första bilden) har för uppgift och var den andra ska fästas. Hittar inget lämpligt hål på markisdelen och den syns inte heller på sprängskissen (01740-01-). Har inte med låsningen att göra för den funktionen finns i den andra delen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå, jag har läst hela tråden, och jag kan inte riktigt se problemet med att ta ned plåten, försiktig värmning av plåten med värmepistol, och samtidigt dra försiktigt utåt eventuellt tillsammans med några breda träkilar så att trycket fördelas över stor yta så lossar den. Cellplast är f.ö. samlingsnamn på plaster av den typ som Styrolit är en tillverkares namn på.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sådär ja! Allt är på plats nu och det fungerar precis som tidigare. Jag rullade först ut hela markisen, satte in den i det fyrkantiga hålet vid veven och satte andra locket på plats tillfälligt. Sen vevade jag in nästan allt och då var det också uppenbart var fjädrarna skulle sitta. Sen drog jag fast den helt på ena sidan med muttern, satte tillbaka locket permanent (popnit) och satte därefter också dit muttern på andra sidan. Sen fick jag veva ut den en bit för att kunna hålla bultarna på andra sidan för att kunna dra fast muttrarna ordentligt.

Reparationen kostade mig bara några popnitar och några bitar aluminium och jag satte tillbaka den helt ensam med hjälp av några spännband! Allt verkar funka som det ska men några bucklor och små skador ser man. Case closed.

2d14b6b.jpg


2hdtlw4.jpg
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Dom som satte dit markisen från början tänkte nog inte till riktigt...
Det här är en alternativ placering för stödbenen som då kommer att stå i 45 graders vinkel mot vagnen och utan att vara lika mycket i vägen.
Men...då går det heller inte att öppna dörren! :wideeyed: (tyvärr blev bilden visad på fel ledd)

2u94sc7.jpg
 
Toppen