• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

F

F.d. 29908

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Vi betalade 2009-05-08 För våran Adriatic 650 SP -07 värde 600 tkr 4374:- hos CC. Försäkringspremien gäller helförsäkring utan vägassistans inkl. skatt på trafikförsäkringen fr o m 1 juli 2007 med 291:-

Vi bytte från Folksam som var ännu dyrare.
Tog Länsförsäkringar och dom tog 3600 kr/år för vår Adriatik 650 SP 2008, tyvärr är självrisken rätt dyr på just glas på Länsförsäkringar. Men jag tar den risken och dessutom är ju rutan inte så dyr som på en helintegrerad.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Har skrivit om det här flera gånger tidigare.

Ni som vill ha ett bra pris???

Ring David Nääs på 0852233647 på WL Insurance. Strunta i CC. Deras offert på webben är under all kritik.

Tala gärna om hur det går.
Det som suger med CC är att man inte kan få autogiro, det är en viktig parameter för mig med just de kostnader som är på husbil. Vill lindra effekterna med stora räkningar och fördela ut det månadsvis.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

??? Månadsvis ger ju högre årspremie???

Kollade förut för E-faktura och det är inte många bolag som kan tillhandahålla det. Inte WLI.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

När vår CC försäkring skall förnyas vill dom höja premien med 15%, från 3726 till 4290 kr/år.
Vi tog in offert från LF där vi får rabatt tack vare övriga försäkringar där. LF vill ha 3797 efter avdrag för rabatten - 4331 utan rabatt.

Men - villkoren vad gäller självrisker är sämre hos LF. Exempel:

CC LF
  • Brand 1000 1500
  • Trafik 0 1000
  • Stöld 1500 1800
  • Glas 1500 35% min 1000
  • Räddn/assistans 0 1200
  • Maskin 2000/5000 3000/5000
  • Maskin giltig 12000 mil 10000 mil
Jag tycker inte det är värt priset att byta till LF. Vår husbil är en delintegrerad Weinsberg 2005 på Renault chassi.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Vi har husbilen på vårt företag xxxxxxxxxxxxxx och det enda (?) försäkringsbolaget med vettigt pris visade sig vara Dina försäkringar. Innan vi visste det hade If skinnat oss på hutlösa premier i två år.


Reklam av eget företag endast tillåten i Företagsforum/ HBKweb
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Tror att man alltid skall ringa och förhandla och inte godta "tariffen". Jag har alltid fått ner priset efter ett telefonsamtal före tex husbilsbytet eller i samband med bolagsbyte och huvudförfallodag.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

??? Månadsvis ger ju högre årspremie???

Kollade förut för E-faktura och det är inte många bolag som kan tillhandahålla det. Inte WLI.
Ja visst blir det dyrare, men det är marginellt, bättre att få fördela kostnaden än att ta en "dyngsmäll" på säg 4000 kr. Bojkottar konsekvent varenda företag som inte tillämpar månadsvis betalning, dom är till för oss och vi betalar för det. kan dom inte erbjuda det vi kunder vill ha, så är det morsning och goodbye. Men visst vi har alla olika behov, men de behoven ska företagen kunna erbjuda.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Kanske nå´n kan utveckla detta lite vidare....

Kollade på Dina Försäkringars hemsida och fick ett pris som var bättre än vad jag ger idag.

Jag ringde då mitt försäkringsbolag, Folksam, och kollade vad jag ger - visserligen visste jag det redan, men man vill ju "förhandla".

Det gick inte så bra som jag hade hoppats, dom ville inte pruta.
Men, (känt uttryck från Let´s Dance), handläggaren påtalade att jag vid ett inbrott har att göra med två försäkringsbolag, ett för inbrottet och ett för bohaget, och därför får två självrisker vilket äter upp eventuell förtjänst då jag har hemförsäkring i Folksam genom facket.

Jag blev nog lite ställd där och kom mig inte för att kolla vad det egentligen innebär......

Säkert nån här som vet!

Mvh
Lasse
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

En sak som skiljer mellan bolag är motorförsäkring.

Vi valde Salus Ansvar för att det täckte upp sådant som andra plockat bort.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Kanske nå´n kan utveckla detta lite vidare....

Kollade på Dina Försäkringars hemsida och fick ett pris som var bättre än vad jag ger idag.

Jag ringde då mitt försäkringsbolag, Folksam, och kollade vad jag ger - visserligen visste jag det redan, men man vill ju "förhandla".

Det gick inte så bra som jag hade hoppats, dom ville inte pruta.
Men, (känt uttryck från Let´s Dance), handläggaren påtalade att jag vid ett inbrott har att göra med två försäkringsbolag, ett för inbrottet och ett för bohaget, och därför får två självrisker vilket äter upp eventuell förtjänst då jag har hemförsäkring i Folksam genom facket.

Jag blev nog lite ställd där och kom mig inte för att kolla vad det egentligen innebär......

Säkert nån här som vet!

Mvh
Lasse

Inbrott i husbilen dörren sönderbruten och vid inbrottet tar dom datorn. Två bolag
en självrisk husbilsdörren och lapptoppen ersätts av hemförsäkringen en självrisk.
Har man samma bolag så säger de att de tar bara en självrisk för båda momenten.
Här kan man ju passa på att påpeka att de flesta hemförsäkringarna bara gäller 45 dagars bortavaro från hemmet och villl man vara skyddad i denna del får man betala tillägg.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Här kan man ju passa på att påpeka att de flesta hemförsäkringarna bara gäller 45 dagars bortavaro från hemmet och villl man vara skyddad i denna del får man betala tillägg.


Joo... men hur många vanliga knegare är borta mer än 45 dagar med husbilen, och som försäkringsbolaget kan kolla...?

Det är inte ens vi, trots att vi är lärare, och har sommarlov...!!

Jag bara menar, har försäkringskillen rätt, så äts förtjänsten på att byta försäkringsbolag snabbt upp vid en skada.......

Jag hade ju hoppats på nästan 800 i mindre premie... men om det händer i morgon, att nån tar sig in i husbilen och norpar åt sig en del saker, så är förtjänsten borta.
Sen har jag ju varit trogen mitt bolag med husbilen sedan 1992 - till vilken nytta??? Man blir kluven!!

/Lasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hur många inbrott har du haft under den tiden? Multiplicera antalet år utan inbrott med 800 och fundera över självrisken/riskerna?! :rolleyes:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

En sak som skiljer mellan bolag är motorförsäkring.

Vi valde Salus Ansvar för att det täckte upp sådant som andra plockat bort.

Blir lite fundersam på att ni har valt Salus Ansvar eftersom jag fick beskedet av Inspanet om att Salus Ansvar inte försäkrade husbilar. Inspanet samarbetade med Auro Försäkring då det gäller husbilar. Nu när jag har sett att ni har Salus Ansvar så har jag varit inne på hemsidan för Salus Ansvar. Där framgår det helt klart att de även försäkrar husbilar. Salus Ansvar ska definitivt få vara med och lämna en offert på en helförsäkring. Vi lyckades ju halvera försäkringen på personbilen genom att för en tid sedan övergå till Salus Ansvar som verkar vara ett bra och tillförlitligt försäkringsbolag.
V-backen :confused:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Det blev till slut "Dina Försäkringar" som vann kampen om att få förtroendet att helförsäkra vår nya Travel Master 750 T. Priset för oss här i Stockholm blev 5 781 kr/år. Stora prisskillnader mellan de olika försäkringsbolagen är det. T.ex. var Salus Ansvar drygt två tusen kronor dyrare.
V-backen :wink:
 
Toppen