• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor begreppsförvirring råder....

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Man kanske inte bör blanda in det gamla "utdelandet" av C-behörighet i detta, eftersom förutsättningarna är helt annorlunda.

Det har "alltid" krävts C-behörighet för att framföra en tung lastbil. Tidigare (fram till slutet av 70-talet/början av 80-talet) fanns emellertid en GENERELL DISPENS som medgav att man FÖR PERSONLIGT BRUK kunde köra en tung lastbil med enbart B-behörighet.

När denna dispens togs bort, införde man möjligheten för dem som kunde intyga att de hade körvana från tung lastbil att utan vidare prövning erhålla ett C-körkort.

När det gäller personbilar som har högre totalvikt än 3,5 ton, har det fram till 1/7 1996 funnits en RÄTTIGHET att framföra sådana med enbart ett "B" på körkortet.

Eftersom det strider mot svensk rättspraxis att fråntaga någon en sådan RÄTTIGHET, infördes den (ö)kända övergångsregeln.

Att låta en DISPENS sluta gälla, är däremot en mycket enklare procedur.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Den "rättigheten" är ju det som är litet lurigt och svårt att få andra att förstå.
Om man har behörigheten på "rätt " sätt måste man förnya denna med läkarintyg samt synintyg vart 5:e år. Med "rättigheten" kör man glatt vidare utan motsvarande säkerhetskrav. Borde man inte få lämna motsvarande intyg för att behålla sin "rättighet" ? Det tycker jag.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Kanske fel ute, men har minne av att man till 50 (40?) års ålder åtminstone var skyldig till att läkarundersöka sig, annars försvann behörigheten? Kan inte ersätta ett körprov, men har inte hört något krav sedan dess, så antingen minns jag fel eller har det försvunnit?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

"Rättigheten" att köra tung pb2 har man tydligen kvar så länge man inte tappar kortet.
Har du däremot c kort tappar man behörigheten om man inte klarar läkar och synintyg vart 5e år.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Ingrid o Pålle
Det har alltid krävts C-behörighet för att framföra en tung lastbil m.m. skriver ni
men fram till 1 januari 1984 kunde man köra tung lastbil på ett B-kort som anställd och hade man ett trafikkort dessutom fick man även köra i beställningstrafik. Under 1983 gick det bra att byta ut B-kort mot C-kort om man uppfyllde vissa kriterier såsom intyg från arbetsgivare m.m. som har skrivits om i tidigare trådar.
Åke
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Vi som ju försöker vara ett föredömme i miljö och säkerhetsfrågor borde jobba för att vårt mycket underliga och för andra obegripliga undantag tas bort.
Det borde vara C / C1 krav för alla bilar över 3500 kg av säkerhetsskäl. Att man efter ha tagit körkort 1996 i maj och kanske kört upp i en bil i Golfklass sedan utan vidare får framföra en PB2 registerad Concorde på 12m och 12 ton allt i 120km/t på de motorvägar som har den fartgränsen är allt bra underligt och svårförsvarat. :)

Efter att ha tränat 3500 mil med en 7 meters bil på 3500kg bytte jag till en 4 tonnare som var 6,5 m lång körde 3000 mil med den, smidigare än den första. Nu har jag 8m bil på 5200kg som jag kört drygt 6000 mil med, den kändes lite lång i början, men man vänjer sig. Några 120km/tim har jag inte känt mig tvingad till. Något nytt körkort är inte att tänka på, skulle inte orka läsa in alla miljörelaterade grejor som man måste kunna nu för tiden, eller regler om farlig last mm. Om jag skulle köpa en amerikansk husbuss, skulle jag nog ta det väldigt försiktigt, och ägna ett flertal timmar att öva. Man är ju tvungen att lära sig vilka regler som gäller för det fordon man framför, hastighetsgränser omkörningsförbud, motorvägsavgiftssystem mm.

Vad jag försöker säga är att de som kör tung husbil på b-kort inte nödvändigtvis är helt oansvariga.

Hade inte myndigheterna klassat husbil som personbil så hade det nog inte funnits många tunga husbilar i Sverige. Detsamma gäller för Tyskland, där jag förstår att mängden undantagsregler är stor
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Trots att jag har körkort från innan 1996 tog jag C- kort för ett antal år sedan. Det var nog något av de mest bortkastade pengar jag varit med om, ur konkret nytto/säkerhetssynvinkel.

Efter att ha spenderat timmavis på att lära mig tryckluftsbromsar, färdskrivare, delad växellåda, backa mot lastramp och säkra lasten fick jag mitt kort och kunde köra iväg i min Fiat Ducato baserade husbil på 4250 kg. Samma husbil/ chassi som jag kört innan på b-kortet och som alla under 3500 kg kör omkring med.

Bytte sedan till 5200 kg Concorde med Iveco. I stort sett samma upplevelse.

Så nyttan av C-kortet för mig, som inte kör extrema uttryck för undantagsregeln, har än så länge varit noll och ingen om man bortser från repetition av allmän teori. Men teori kan man ju repetera på billigare sätt....

Anders
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Trots att jag har körkort från innan 1996 tog jag C- kort för ett antal år sedan. Det var nog något av de mest bortkastade pengar jag varit med om,

Så nyttan av C-kortet för mig, som inte kör extrema uttryck för undantagsregeln, har än så länge varit noll och ingen om man bortser från repetition av allmän teori. Men teori kan man ju repetera på billigare sätt....

Anders

En nytta måste väl i alla fall vara att du nu slipper bekymra dig om körkort och pb2-begrepp och hur svenska undantag ska förklaras för poliser i andra länder. Det var väl någon som också sa att för mycket kunskap är en lätt börda att bära.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Vi kan ju ha olika åsikter om behovet på förarutbildning för att framföra våra husbilar. Faktum kvarstår dock att det finns ett stort antal förare som utan minsta utbildning eller färsk medicinsk kontroll har rätt att framföra tunga fordon pga ett 20 år gammalt undantag. Denna grupp har inga krav på att uppfylla de strängare medicinska krav som behörigheten normalt kräver.
Problemet kommer ju att försvinna på sikt när gruppen faller för ålderstrecket men det tar mycket lång tid då ju de tjugoåringar som tog körkort 96 kanske har 30-40 år kvar att köra.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Med ett par poliskontroller av körkort i Norge med en 4250kg husbil utan invändning eller frågor från polisen bedömer jag risken för komplikationer rätt liten.

För övrigt håller jag med om "begreppsförvirring" men denna fråga har nog ältats sedan PB klass2 infördes, och verka aldrig komma fram till en klarhet fram tills alla "gamla körkort" har lämnat trafiken.
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Man kanske inte bör blanda in det gamla "utdelandet" av C-behörighet i detta, eftersom förutsättningarna är helt annorlunda.

Det har "alltid" krävts C-behörighet för att framföra en tung lastbil. Tidigare (fram till slutet av 70-talet/början av 80-talet) fanns emellertid en GENERELL DISPENS som medgav att man FÖR PERSONLIGT BRUK kunde köra en tung lastbil med enbart B-behörighet.

När denna dispens togs bort, införde man möjligheten för dem som kunde intyga att de hade körvana från tung lastbil att utan vidare prövning erhålla ett C-körkort.
N
Det vore intressant att få reda på varifrån ni har fått era felaktiga påståenden eftersom många läser era inlägg och tror att allt ni skriver är sant.
Åke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Det vore intressant att få reda på varifrån ni har fått era felaktiga påståenden... Åke
Det är inte felaktigt Åke, jag är levande bevis. Efter att ha suttit hos Polisen 1986 (sista ansökning och utredningschansen) och fyllt i formulär med referenser m.m. om att ha framfört tungt fordon, fick jag därefter "C" beteckning på kortet. Det som följde C-behörigheten var obligatoriska läkarundersökningar vart 5:e år. Idag är jag glad för C-behörigheten som räddade mig när jag studerade och levde på CSN bidrag (ca 2 400:-/mån). Med C kortet kunde jag extraknäcka på helgerna genom brödutkörning och därmed få ihop det till hyran.

Skulle gärna vilja veta om "B"-förare som kör tunga fordon enl. nya regler, behöver göra läkarundersökningar. Varför jag undrar är att en undersökning tar tid, kanske tvingar en att ha glasögon och själva undersökningen kostar pengar?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

QUOTE=Ingrid o Pålle;822881]Från ett omfattande referensbibliotek samt samtal med sakkunniga.[/QUOTE]
Det jag har skrivit är riktigt så det vore intressant om du ville nämna vilka sakkunniga du hänvisar till.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Det är inte felaktigt Åke, jag är levande bevis. Efter att ha suttit hos Polisen 1986 (sista ansökning och utredningschansen) och fyllt i formulär med referenser m.m. om att ha framfört tungt fordon, fick jag därefter "C" beteckning på kortet. Det som följde C-behörigheten var obligatoriska läkarundersökningar vart 5:e år. Idag är jag glad för C-behörigheten som räddade mig när jag studerade och levde på CSN bidrag (ca 2 400:-/mån). Med C kortet kunde jag extraknäcka på helgerna genom brödutkörning och därmed få ihop det till hyran.

Skulle gärna vilja veta om "B"-förare som kör tunga fordon enl. nya regler, behöver göra läkarundersökningar. Varför jag undrar är att en undersökning tar tid, kanske tvingar en att ha glasögon och själva undersökningen kostar pengar?
Det jag opponerat mig emot är Pålles påstående att det alltid krävts C-kort för att få framföra en tung lastbil. Läs mitt tidigare inlägg.
Åke
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Regler kan vara konstiga. 2 gånger har jag haft tur. Första gången var när jag vid 40 års ålder köpte MC, jag som inte ens kört moped innan, men jag hade ett B-kort. Körde 5 år utan att något hände. För 3 år sedan köpte jag en HB. 8,20 lång och 6 ton. Tyckte att bredden 2,50 var betungande.
Har aldrig någonsin kört något i den storleksklassen. Var precis genomsvett när jag kört hem den från Mjölby. Men efter ett par-tre rundturer hemmavid så var allt lugnt och det funkar fint.
Men jag måste erkänna att jag inte fattar att det får gå till så..

/M
 
Toppen