• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stopp i gasoltillförseln

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Vi har råkat ut för ett problem, som gör att vi inte får gasol från ena flaskan trots att den är full!

Utrustningen består av 1 st fast tank och 1 st utytbar tank Vidare har vi en Truma duocontrol regulator.

I veckan som gick åkte vi in till Gasolkungen söder om Kristianstad och fyllde upp vår fasta tank.

Sedan for vi därifrån och stannade för fika. Då visade det sig att kylen larmade för att gasolen inte kom fram.

Har sedan försökt hitta felet, men hittills misslyckats. Har dels provat med att trycka på slangbrottsventilen (den gröna) och dels på regulatorns gröna knapp (crash ventilen). Inget hjälpte.

Kopplar jag om regulatorn till den andra flaskan funkar det.

Har dessutom provat med att byta slangbrottsventilerna så mellan tankarna utan att det hjälpt.

Någon som kan tipsa?? Tackar på förhand!
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Hej!
Slangbrottsventilen trycker man ju in efter att flaskan öppnats och den släpper då ledningstrycket försvinner. Är den kvar i intryckt läge? Om inte så är det inget tryck i ledningen från flaskan och då är flaskan tom, stängd eller felaktig. Har svårt att hitta någon annan orsak.
Med vänlig hälsning!
Thomas Eriksson
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Tack.

Visst jag tryckte in slangbrottsventilen efter det att flaskan öppnats. Sedan ser man ju inte om den blir kvar i intryckt läge eftersom den fjädrar ut igen. Det gör den på den demonterbara flaskan som släpper fram gasolen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Jeg har været ude for at et tryk på den grønne knap ikke gav gasoltilførsel.

Det viste sig at knappen skal have et reelt tryk for at slippe gassen forbi ventilen.

Prøv at trykke igen. Hårdt og i 5 sekunder.

Siden kan man komme ud for at slangen til køleskabet er så tom, at man skal forsøge flere gange at tænde på gasol inden gasolen når frem til gnisten og køleskabet går i gang.

Håber at det lykkes.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Hej!
Slangbrottsventilen trycker man ju in efter att flaskan öppnats och den släpper då ledningstrycket försvinner. Är den kvar i intryckt läge? Om inte så är det inget tryck i ledningen från flaskan och då är flaskan tom, stängd eller felaktig. Har svårt att hitta någon annan orsak.
Med vänlig hälsning!
Thomas Eriksson

När jag tankar LPG i alugasflaskan så stänger slangbrottsventilen. Troligen p g a den tryckstöt som bildas när munstycket kopplas ifrån.
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Jeg har været ude for at et tryk på den grønne knap ikke gav gasoltilførsel.

Det viste sig at knappen skal have et reelt tryk for at slippe gassen forbi ventilen.

Prøv at trykke igen. Hårdt og i 5 sekunder.

Siden kan man komme ud for at slangen til køleskabet er så tom, at man skal forsøge flere gange at tænde på gasol inden gasolen når frem til gnisten og køleskabet går i gang.

Håber at det lykkes.

Tyckte det lät så intressant så jag åkte direkt till husbilen för att pröva!

Jodå gsasen kom fram, men bara en kort stund. Sedan blev det stopp och duocotrolen gick över på rött igen. Detta kunde jag upprepa några gånger, men resultatet var samma.
Alltså ligger felet före slangbrottsventilen vad jag förstår!!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Det kan inte vara så att du har fått förorenad gas & denna påverkar duocontrol'en? När jag satte in min så rekommenderade AGA att ett filter mellan tub & slang på varje flaska för att förorenad gas inte skulle sätta igen duocontrol & förbrukare. Jag gjorde detta, inte helt gratis men nu är en möjlig felorsak eliminerad.

Bennie
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Det kan inte vara så att du har fått förorenad gas & denna påverkar duocontrol'en? När jag satte in min så rekommenderade AGA att ett filter mellan tub & slang på varje flaska för att förorenad gas inte skulle sätta igen duocontrol & förbrukare. Jag gjorde detta, inte helt gratis men nu är en möjlig felorsak eliminerad.

Bennie

Det är en tanke, som slagit mig.

På torsdag far vi förbi den som hjälpte mig med den fasta tanken. Då blir det kanske läge för ett filter. Själv har jag svårt att tro att gasen skall vara försmutsad, men så är det kanske!
 
F

F.d. 53704

Guest
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Vår husbil har Truma gasol tryckregulator med krockskydd och en slangbrottssensor. När vi skulle ut i Fredags em. kom de inte fram någon gasol till kök, värmare och kylskåp. Varken krockskydd eller slangbrottsventilen hade löst ut. Så resan ställdes in.
Fick åka till verkstad, där berättar dom att i 1 års tid har Truma varnat för dålig gasol, alltså olja i flaskorna. oljan går upp i tryckregulatorn och fyller den med olja. Därför funkar det inte. Enda sättet är att byta ut regulatorn och sätta på ett "oljefilter" före regulatorn. Verkstaden visade även ett foto från en itu delad regulator, det var ca: 0,5 dl olja i den.
Problemet blir verkar bli vanligare och vanligare, misstanken att vissa mindre gasolföretag, de som säljer lösvikt inte är lika noga som de stora drakarna. Just nu hade man extrapris på Truma "oljefilter". Så nu funkar det igen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Tänk er själva, när ni fyller på hos påfyllare och dom har så gott som tomma tankar med skitig och oljig gasol, säger väl sig självt att det någon som får problem som fyller sin tub då, har varnat om detta tidigare. Byter man sin tub mot en ny så ska den vara ren från olja och skit enligt AGA.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stopp i gasoltillförseln

"Oljan" behöver inte bero på att man tankat förorenad gasol, den bildas i den egna anläggning.

Låter man anläggningen stå under tryck längre tid oanvänd, särskilt vid kall väderlek, övergår gasolen i vätskeform så även luktämnet som är tillsatt gasolen. När man sedan börjar använda gasolen förångas gasen men inte luktämnet lika snabbt utan fastnar som droppar på insidan av ledningarna. Efter en tid samlas oljan i regulatorn som då inte fungerar korrekt.
 
C

Claes o Monica

Guest
Sv: Stopp i gasoltillförseln

Vi har råkat ut för ett problem, som gör att vi inte får gasol från ena flaskan trots att den är full!

Utrustningen består av 1 st fast tank och 1 st utytbar tank Vidare har vi en Truma duocontrol regulator.

I veckan som gick åkte vi in till Gasolkungen söder om Kristianstad och fyllde upp vår fasta tank.

Sedan for vi därifrån och stannade för fika. Då visade det sig att kylen larmade för att gasolen inte kom fram.

Har sedan försökt hitta felet, men hittills misslyckats. Har dels provat med att trycka på slangbrottsventilen (den gröna) och dels på regulatorns gröna knapp (crash ventilen). Inget hjälpte.

Kopplar jag om regulatorn till den andra flaskan funkar det.

Har dessutom provat med att byta slangbrottsventilerna så mellan tankarna utan att det hjälpt.

Någon som kan tipsa?? Tackar på förhand!

Prova att knacka lite på crashventilen, det händer att kula fastnar.
 
Toppen