• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stopp i avloppet

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stopp i avloppet

Det blir sällan igenslammat så att man behöver kemiska preparat, det är plast rör som det inte växer fast saker på. Jag brukar använda antingen vattenslangen och spola bort proppen med eller en sugklocka och dra loss skiten "baklänges", har funkat alla gånger under alla år.
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw
P

perprott

Guest
Sv: Stopp i avloppet

Finns det något luftrör till gråvattentanken. Vårt vatten har svårt att rinna undan. Men det är inte stopp i vattenlåsen. Har ni någon erfarenhet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Stopp i avloppet

Jag hade dålig fart i avloppet på min förra husbil, På den var problemet att ledningen hängde ner mellan sina fästen på ett par ställen. När jag rättade till det så att jag fick fall åt rätt håll överallt blev det bättre. Det borde sitta en avluftnng på tanken kolla så att den inte är blockerad på något vis. mvh jocke
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Stopp i avloppet

Hej Perpott!!På våran Burstner 99 fanns ingen luftning på tanken , så jag borrade ett litet hål på över kanten så högt som det gick, funkade bra ,men kommer man åt ingående rör så är det bättre att lufta där,
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Stopp i avloppet

Hej Perpott!!På våran Burstner 99 fanns ingen luftning på tanken , så jag borrade ett litet hål på över kanten så högt som det gick, funkade bra ,men kommer man åt ingående rör så är det bättre att lufta där,
den var även känslig på att luta åt rätt håll
, kolla hur rören är dragna o luta därefter. en slangstump som passar i vaskhålet är bra att ha, bara att blåsa på;;
 
F

F.d. 50121

Guest
Sv: Stopp i avloppet

Miljövänligt från programmet "rent hus"

"För att lösa propp i avloppet på ett miljövänligt sätt kan du spola med kokande vatten, 1/4 kopp bakpulver och 50 milliliter vinäger. "
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Stopp i avloppet

Som jag förstår det så avluftas gråvattentanken via avloppen inne i husbilen, eftersom det oftast inte finns några vattenlås på dom. Nån extra avluftning på tanken behövs således inte.
Ett enkelt sätt att ordna till ett vattenlås är att låta slangen hänga ner bit så det samlas vatten i kröken som bildas.
 
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Stopp i avloppet

Köp ett rensband på Biltema artnr:86-045 för 19:90 det är 4,5m och toppen att ha med. Alt fr samma företag Avloppsrensare med stålfjäder artnr:86-037 pris 89:90 Någon av dessa el båda är oundvikliga för mig i bilen. Aldrig kemisk rensning i plaströr. MVH Stefan
P.S Finns hos JULA el Clas Ohlsson oxå till ca samma pris!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Stopp i avloppet

Som jag förstår det så avluftas gråvattentanken via avloppen inne i husbilen, eftersom det oftast inte finns några vattenlås på dom. Nån extra avluftning på tanken behövs således inte.
Ett enkelt sätt att ordna till ett vattenlås är att låta slangen hänga ner bit så det samlas vatten i kröken som bildas.


På våran Pilote 1990 så var det raka rör till avloppstanken och det kände man på sommrarna då man öppnade rutan i fram och det kom upp röten luft från tanken , sedan dess körde vi med diskpluppen i .
Avloppstanken har även en avluftning / överfyllnads hål i tanken så man inte över fyller den upp till handfatet .

Hymern vi har nu är det vattenlås i .

Har man möjlighet att även dra igenom ett band först som elektriker har och tar en liten tygtuss där dom fäster kablarna annars ( INTE för stor tygtuss så den riskarar fastna ) så blir rören rensade och man får upp allt i handfatet ( om man står där ) .
 
F

F.d. 50077

Guest
Sv: Stopp i avloppet

Hej
Avluftning vid tömmning drar jag diskproppen + den vid dushen + att luta åt rätt håll så får jag en jäkla ffart på tömmningen ,vi har en izola 06 a
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Stopp i avloppet

Jag använder en dragfjäder av plast (sådan som elektrikern använder). I ena änden har jag fixat så en "viskarborste" till en hagelbössa cal 12 (den mjuka för inoljning) kan fästas.
Jag brukar hälla varmvatten blandat med lite Yes och hälla i samtidigt som jag "drar loppet". Detta gör jag ca två gånger per år och har sällan eller aldrig stopp. Om jag får stopp vänder jag fjädern och stöter bort stoppet och drar loppet efter. :):)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Stopp i avloppet

Hej
vilket medel använder ni när det är stopp i avloppet?
Elisabeth

Vanlig Kaustiksoda är för stark...
Jag fick problem frågade i en färgaffär om problemet,
Han rekomederade en ( kom inte nu på vad detta heter)
Men det var en gelé liknade massa som skulle vara skonsam för plast å gummislangar.
Fungerade perfekt..löser opp smutsen och fettet över natten..Så har jag en gummi grej som jag med sätter över avloppet och varmt vatten i disk/handfat ..trycker opp och ner med denna. Lycka till..
Leffe S
 
Toppen