• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

startproblem

F

F.d. 17300

Guest
Startmotorn klickar bara ibland (Fiat dukato turbodiesel-90 startmotor genomgången
helt ok skulle behöva ett elschema för att lösa problemet tändningslåset ok jordfläta ok
MVH Stig Adolfsson
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Har exakt samma problem på min Peugeot 1993. Har du immobilizer (kan ej stava) Vet inte om det kan den. Hoppas att jag kan åka snålskjuta på dina kunskaper.
ha det
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Startmotorn klickar bara ibland (Fiat dukato turbodiesel-90 startmotor genomgången
helt ok skulle behöva ett elschema för att lösa problemet tändningslåset ok jordfläta ok
MVH Stig Adolfsson

Hade samma symptom på min Fiat 91. I mitt fall var det dålig kontakt på + kabeln till startmotorn
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Vi hade ett liknande problem på vår Peaugot J5 1988

Byte tändningslås men det blev inte bättre. Satte en extra jordfläta från startmotor. Blev bättre men problemet försvann inte helt.

Mvh
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Hur genomgången är den ? Jag tog isär själva sonoluiden ( eller hur det stavas ) och inuti så var det kopparbleck och pga. dålig kontakt så hade det "gnistat" ur så det var urgröpning i kopparen och då blev det dålig kontakt .

Ett enkelt sätt att utesluta det är att då bilen inte startar öpnna huven och ha något och knacka på soniluiden ( det svåra ordet igen ) då någon annan vrider på startnyckeln .

Hade du bytt hela kransen med kol till startmotorn som brukar sitta i änden ?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Min startmotor hade el& diesel isär smörjde upp den. Den var i bra skick enligt dem. När den inte startar så hör man ett klick sedan händer inget då får man vrida på nyckeln en eller ett par gånger så startar den.
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: startproblem

To mest sannsynlige fel: Dårlig jordkontakt og dårlig overflate på kontaktene i solenoiden. For test av jordkontakten ta en startkabel mellom minus på batteriet og et rent metalpunkt på motorblokken, funker starteren stabilt med dette så legg på ekstra jording batteri - chassi - motor. Jordpunktene på Dukato og de franske tvillingene er kjent for å være marginale etter en tid.
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: startproblem

Har haft äldre Ford som startmotorn uppförde sig som är beskrivet i tråden.
Fick den renoverad på en elfirma, när den kom tillbaks så var den bättre ett tag,
Fungerade ibland och inte. När man skulle kör ombord på Danmarks båten startade inte bilen så klart. Bort med startmotorn och till elfirman, så klart fungerade startmotorn perfekt .
Jag var envis dom fick ta isär startmotorn en gång till. Det framkom att sonoluiden fastnade i det hus den löpte i, fanns en liten skada i huset, fastnade ibland och ibland inte.

Roland.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Solenoiden på startmotorn har två lindningar. En stark inslagslindning som slår in Bendixdrevet i startkransen, och en svag hållindning som håller Bendixdrevet inslaget så länge nyckeln är i startläge.
Inslagslindningen är "jordad" i solenoidens anslutning till startmotorn och går således genom kolen (borstarna) och rotorn.
Hållindningen är jodad i godset.
När du vrider nyckeln till startläge slungas Bendixdrevet in i startkransen smtidigt som kontakterna i solenoiden sluta och ger 12 volt till startmotorn.
Då försvinner jorden till inslagslindningen och endast hållindningen håller Bendixdrevet inslaget.
Av din beskrivning att döma så får inte inslagslindningen jord utan endast hållindningen "klickar" och förmår inte ensam att slå in drevet.
Mitt tips är att kolen hänger sig. Ta bort dom och fila bort lite material på sidorna.
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Sv: startproblem

Har du forsøkt med startkabler? Startmotoren trekker en masse strøm, og dersom batteriet gir for lite strøm kan du få samme eller liknede symptom. Selv om batteriet er nyladet og viser 12,6 eller mer, kan det likevel gi for lite strøm til at startmotoren virker.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Imobilizern kan man av misstag råka aktivera om man vrider om startnyckeln då startbatteriet är frånkopplat. Det gör att man måste till en verkstad.

Om det bara klickar i startmotorn så är det första man misstänker batteriet. Men jag antar att du kollat det.

Jag har haft problem med startmotorer på gamla bilar. Ett enkelt knack med t.ex. en hammare på startmotorn/solenoiden kan ibland få den att fungera.
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: startproblem

Jag har också problem med startmotorn, den slutade fungera innan påsk, men jag åkte ändå iväg över påsklovet genom att ta hjälp och rulla igång bilen. På påskhelgen fick jag igång startmotorn m.h.a. pappa och en hammare och startmotorn fungerade bra fram till förra helgen då den började krångla lite igen... den gick dock igång efter lite knackningar med hammaren. Nu är jag sugen på att plocka bort startmotorn, göra rent och smörja den. Det verkar dock som ett ganska svårt projekt just att plocka bort och sedan lyckas montera tillbaka den igen...? Jag har en Peugeot J5 diesel från -86 och startmotorn sitter under själva motorn...
Vad tror ni..?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Anneli Lewis:
Att dra igång en Diesel ska inte vara en bra idé vad jag läst.
Gick det lätt att dra igång den? Glödgade ni med hjälp av startnyckeln innan?
Kan ju vara bra att veta om man skulle hamna i den situationen.
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: startproblem

jaha, aj då... av vilken anledning är det inte bra att dra igång en diesel? Det gick lätt att dra igång: tog hjälp av annan bil som drog med bogserlina, tändningen på (vilket gör att glödgningen också sätter igång) och treans växel...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: startproblem

Ser ikke noe problem med å dra i gang en gammel diesel med mekanisk pumpe - mer problematisk med en common rail.

Ang. startmotoren, ta løs kabel fra batteriet først (pluss eller minus spiller ingen rolle). Startmotoren sitter med 2 eller 3 bolter (tipper 17mm hylse passer), hovedkabel fra batteriet sitter med en grov mutter - styrekabel for innslag er normalt med en kabelsko.

Innslaget er festet med 2 - 3 skruer og en kabel til starteren. Starteren er skrudd sammen med 2 lange skruer. Kan lønne seg å ta av båndet rundt børstebroen før demontering og la denne være det siste som monteres.
Etter en grundig rengjøring så kontroller at alle deler som skal bevege seg går lett og akslingen for bendix drevet er smurt (drevet på enden av ankeret som slenges inn i startkransen).
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: startproblem

tack för bra svar Knut! :)
Har legat under bilen nu och försökt lossa de muttrar som behöver lossas. Det är 11mm hylsor som behövs och jag har inga hylsnycklar som skulle behövas i detta läge... Ska försöka få tag på detta någonstans häromkring så att jag kan ta loss startmotorn och fullfölja servicen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: startproblem

Kan være så smått som 13 mm, men IKKE 11 mm - 10 eller 11 passer for de to lange skruene som holder hele starteren sammen.

De som holder starteren fast er korte og sitter i området mellom innslaget og svinghjulhuset. Skru ikke ut de lange før du har starteren ute av bilen!!!!
 
Toppen