Motor Startproblem elfel

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Segla IF, 23 Februari 2019.

  1. Segla IF

    Segla IF HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17361
    Har en Niesmann Arto 08 med Ducato 3,0 (2007). Körde senast i mitten av januari. Skulle ta en tur 2 veckor senare. Hade haft bilen på laddning ett dygn. När jag kommer ut och vrider på nyckeln tänds alla lampor upp på instrumentbrädan, som vanligt, men i startläget händer inget. Inte ens ett klick!

    Noterar att glödstiftstråden på instrumentbrädan tänds och släcks (normalt) men tänds igen och börjar blinka. Läser i manualen att blinkande lampa indikerar något elfel och att man ska kontakta verkstad. Jag ringer 3 verkstäder varav 2 är auktoriserade på Fiat. De tipsen jag får är att kolla batterianslutningarna, kolla jordflätan och knacka på solenoiden. Jag gör allt detta. Ingen skillnad. Glödtråden blinkar och inte ett liv när jag vrider till startläget.
    Kopplar in ett annat batteri. Ansluter via gods och plus-anslutning i motorrummet. Då, helt plötsligt, går startmotorn runt men väldigt trögt - 3-4 varv. Jag kör runt några gånger. Bilen startar inte. Tänker att det ändå är problem med ordinarie startbatteri. Kanske är kortis i någon cell.

    Köper nytt AGM 95 Ah på Biltema. Laddar med ny CTEK-laddare. Slänger ut mitt gamla startbatteri och kopplar in det nya och vrider på nyckeln. Inte ett liv. Inte ett klick. Samma problem!!. Glödtrådslampan tänds, släcks, tänds igen och börjar blinka. Alla övriga lampor på instrumentbrädan tänds och släcks som de ska.

    Kopplar in ODB-läsare. Inga felkoder! Lånar grannens nyladdade batteri och kopplar in via plus-anslutning i motorrummet och minus direkt på motorn som tidigare test. Vrider på nyckeln. Startmotorn rör sig jättetrögt - som tidigare - men motorn går inte igång.

    Mäter spänning mellan plusanslutning direkt på startmotorn och minus på motorn. Visar samma som pol-spänning 12,7 V.

    Plockar bort startmotorn. Provkör hos vänlig granne med varmgarage. Solenoiden slår till och den snurrar på bra. Drar isär den och kollar kolen. 4 kol. Ser bra ut. Startmotorn ser ren o snygg ut. Lätt att ta isär. Verkar inte vara något problem med den.

    Motorn går alltså runt väldigt trögt och sakta när jag kopplar in ett extra nylagat batteri (har prövat tre olika) via anslutning i motorrummet men när jag bara använder ordinarie nya batteri som sitter på plats, händer inget. Har i dessa lägen kopplat minus till ett fäste på motorn för att gå förbi sista jordflätan

    Glödtråden fortsätter att blinka. Jag har kollat säkringar för glödning och motorstyrning. De är ok. Finns det andra komponenter i reläbox eller något annat jag missat att kolla??
    Är bara teknisk amatör men har goda grannar som kan mer än jag.
     
  2. Elhobby

    Elhobby HBK Medlem

    Inlägg:
    3
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17470
    Hej Segla IF! Uppe på batteripolklämma plus sitter tre säkringar med mutterförband, som kan skaka loss och orsaka glapp, d.v.s. förmåga att leda rätt ström till insprutningspump, förvärmare och startmagnet på startmotor, samt instrument och larmindikering under ratten.

    Lärstad den 23 februari 2019
    Elhobby kvalitetssäkrar i rum och tid producerat resultat (budskapet) ovan.
     
  3. Morgontrött

    Morgontrött HBK Intresserad

    Inlägg:
    87
    Kommun:
    Ulricehamn
    Får du 12,7V under belastning? Har varit ute för att det har ärgat inne i kabelskorna i matarkabeln till startmotorn. Tillverkade en ny kabel och lödde fast kabeln istället för att klämma kabelskon.
     
  4. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    474
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Förmodligen är huvudsäkringen till startmotorn trasig, sitter som sagt vid batteriet kolla upp den.
    Det är för klen kabel dessutom ifrån motorrummet när du kopplar på ett extra batteri, mät över säkringarna vid batteriet så hittar du nog felet.
     
  5. Moby Dick

    Moby Dick Poi till Gps

    Inlägg:
    314
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6808
    Har råkat ut för att fått kraftig oxidering i pluskabeln mellan batteri o startmotor. Oxideringen satt i anslutning till batteripolskon och doldes av kabelisoleringen.
    Mätning av spänningen mellan batteripol plus och startmotorns plus kan ge vägledning om du har stort spänningsfall fram till startmotorn
     
  6. Segla IF

    Segla IF HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17361
    Tack snälla för era svar. Så tacksam för all hjälp från kunniga husbilsvänner.
    Nu fick jag förnyat hopp och kan jobba vidare under morgondagen.
    Jag återkommer med rapport snarast.
    //Börje
     
  7. Segla IF

    Segla IF HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17361
    Hittade säkringarna som satt vid plus-polen (2 st). Båda var hela. Fortsatte undersöka plus-sidan. Kopplade ett batteri till plus direkt på startmotorn och minus på fäste på motorn. "Tjuvkopplade" med skruvmejsel nere på startmotorn. Motorn går runt. Prövar både med tillslagen och avslagen tändning. Samma resultat. Motorn drar runt väldigt trögt. Prövar även med Biltemas booster (150 Ah) kopplad via externt batteri. Samma dåliga resultat. Glödtrådslampan blinkar envist.

    Återstår att kolla jordsidan igen. Startbatteriet sitter inne i bilen under golvet vid förarplats i en balja. Skyddat läge. Från minus går en kabel till chassiet. Allt ser perfekt och rent ut. Lossar kabeln och kollar anslutningarna. Ser bra ut. Testar med grov startkabel till chassit istället. Ingen skillnad. Återstår en kort jordfläta som går från chassit inne i motorrummet till godsanslutning på motorn. Trångt som vanligt förstås. Får loss kabeln. Anslutningen på chassit ser bra ut. Däremot är anslutningen på motorn aningen anfrätt. Går på med stålborste, smärjelduk och polfett. Återmonterar kabeln och går in i bilen för mitt sista försök. Sen är idéerna slut. Vrider på nyckeln och bilen går igång!! Otroligt!!

    Jordflätans anslutning kan inte underskattas. Den såg inte så illa ut men hade tydligen helt avgörande betydelse.

    Tack än en gång för er support och era tips.
     
  8. Alphan

    Alphan HBK Medlem

    Inlägg:
    13
    Kommun:
    Vetlanda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3658
    Hej !
    Kontrollera så att det inte är generatorn som har
    Kärvat, det hände mig.
    Hälsningar Conny
     
    Segla IF gillar detta.
  9. Moby Dick

    Moby Dick Poi till Gps

    Inlägg:
    314
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6808
    Lite envishet, inte ge upp, försöka tänka logiskt och lyckas, ja det ger självförtroende och nästa gång vet man att det här fixar jag.
    Bosse
     
    Segla IF och surtecruisers gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.