• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starthjälp som kan ligga oladdad - Biltema Starthälp Premium

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Har blivit med LiFePO4 batterier i bodelen, dom har en maxbelasning på 200A med två stycken parallelkopplade enheter p.g.a. deras inbyggda elektronik. Det gör att dom inte kan fungera som startkabelmatning.

Läser på om starthjälpsenheter; Micro‑Start XP‑10, Mekonomens, Biltemas och Julas varianter och hittar då denna som laddar upp sig själv från ett svagt batteri och därefter kan lämna 450A startström. Det verkar vara guds gåva till sådana som mig som glömmer att ladda vissa av alla prylar som ska underhållsladdas :)

Det fina i kråksången är att även om bilbatteriet är helt tomt så kan man på mindre än 100 sekunder ladda den från bodelen med en förbrukning på 0,2Ah.

A - Kan denna metod verkligen fungera
B - Kan den dra igång en 3L Diesel (dom skriver max 2,0 l)? Vi har motorvärmare via Aldes värmeväxlare

Biltema Starthälp Premium
Manual

Tacksam för respons från er elkunniga!
/Tommy


1
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Skulle nog kalla den leksak.Försökte få i gång en Kia 1,6L motor med tomt batteri.Startmotor klickade bara.Inget mera hände.
Mvh.s670sl
Tack för det! - Skulle det kunna vara så att startbatteriet var så tomt att starthjälpen hade behövt laddas via ett annat batteri?

Från Manualen:
Extern laddning I vissa fall kan batteriet vara så svagt att det inte orkar ladda upp starthjälpen. Då tänds indikeringslampan FAULT. Följ steg 1–4.
1. Anslut klämmorna till ett friskt batteri för att ladda starthjälpen.
2. Anslut starthjälpen till batteriet i bilen som ska startas. Indikatorn visar nu spänningen för det svaga batteriet.
3. Tryck på ON/OFF för att aktivera starthjälpen. Indikatorerna visar upp till 14 V.
4. Starta motorn.

/Tommy
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag är mycket skeptisk.
Dom säger max 450A, detta är väldigt lite för att starta en kall dieselmotor.
Det sägs inget om hur länge dessa 450A levereras..........

Om 450A vid 12 volt kan levereras, hur varma skulle dessa uppskattningsvis
4 kvadrat kablar bli?

Jag påstår att denna inte kan fungera när man behöver den.
 
F

F.d. 53814

Guest
Det är inte ovanligt att tanken med liknande batterier är att man ska koppla in den på det tomma batteriet och låta det stå och utjämna en stund, sedan kan man starta, med lite tur.
Jag "tror" du kan göra precis så med dina LiFePo också, dra fram kablar till startbatteriet, vänta en kvart och så koppla isär och starta.
Förr var det ju vanligt att biltillbehörsbutikerna sålde ett kit med cigarettpluggar och en kabel emellan för just den proceduren.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Denna händelse är från vinterhalvåret och före 2008 och för då sålde jag bilen. Körde till ett jobb i central Lund och parkerade inne på gården några hundra meter från domkyrkan. Kom för tidigt så jag satte mig med papperna en stund och tände då innerbelysningen. Kunden såg mig och tyckte att jag lika gärna komma upp och jobba. Jag samlade ihop mina verktyg och glömde innerbelysningen på, bilen var från 1996 så där var ingen automatsläckning. När jag sedan skulle hem så var det knappt så kontroll lamporna lyste. Motorn var en 6.5 liters turbo diesel och den går tungt i minusgrader. Kunden har en ny Volvo som vi startar och har startkablar på en stund, motorn i GMC pick-upen går knappt runt. Jag ringer då assistansen som kommer efter en stund, en Volvo bärgare med flak som han har en bil på. Porten i dessa 1800 tals hus är inte stor, jag kom knappt in med med pickisen. Bärgaren försöker få in bilen för han skall nå med sina startkablar från batteri han har på bilen. Han är skicklig men han får inte in bilen så han få ge sig. Han tar då fram en liten väska som en mycket liten handväska och frågar om han får lov att prova. Min chef blir arg på mig annars. Jag tycker det är rätt löjligt men jag öppnar huven åt honom och han ansluter sin "handväska" och den är ansluten några sekunder och jag vrider på nyckeln och motorn drar igång som att jag hade fått nytt batteri. Jag har skaffat en sådan som på bilden och har använt den en gång och det funkar.
 

Bilagor

  • Starthjälp.jpg
    Starthjälp.jpg
    23,6 KB · Visningar: 206

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dagens superkondensatorer burde kunne gjøre jobben, 0,2 Ah kapasitet er ikke mye. 450A i under et sekund kan starte en motor om den er lettstartet og det er innenfor hva som er mulig. Det ser ut til at boksen inneholder en spenningsregulator som løfter spenningen opp til 12V slik at den leverer brukbar spenning. Men den gamle GMC/Chevy 6.5 liter dieselen ville den ikke klart - smeltet en gang bilbergerens startkabler på min Chevy :D. Har fortsatt de startkablene jeg lagde til den bilen 5m 35 kvadrat kobber.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Glömmer också bort att ladda :) Jag har MicroStart XP10, jättenöjd. Har hjälpt att starta både buss och stor husbil efter att den har legat "bortglömd" i min husbil ett halvår utan laddning. Det var inte mkt kraft som försvunnit.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Det är ju småsnålt av mig att grubbla över detta när jag just kostat på mig två stycken Sunlux lifepo4 men det retar mig att dom inte kan agera startbatterier...

Undrar om kondensatorprylen kan förstöra något i en Fiat av 2015 års modell?

Kanske ska gå på Julas mer klumpiga starthjälp som dokumenterat ger 450A med 900A peak men flera av er som svarat har lyckats med de små uppladdningsbara prylarna. Gissar på att en sådan räcker eftersom den bara ska rädda oss hem, då är bodelen varm och kan värma motorn via värmeväxlaren. Hemma passerar alltid någon vänlig själ om motorn skulle vara i kallstartläge :)

Tack för alla bidrag så här långt!
/Tommy
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Kan du inte fylla på startbatteriet från bodelsbatterierna, så startbatteriet inte laddas ur?
Detta är mycket vanligt.

Och föresten, varför skulle startbatteriet laddas ur, det är väl nytt och frächt?

På A svarar jag med en ny fråga: Kan man det? Såsom en batteriladdare? Jag kan inte koppla startkablar för hjälpstart eftersom mina LiFePO4 bara kommer att tåla 200A last :(

På B svarar jag: Det har hänt och batteriet är 3 år, uppmätt av verkstad som OK, så tills att jag gett säljaren tillfälle att mäta upp eventuell tjuvström vill jag ha en egen backup i stället för att behöva vänta in assistans. Bra karl reder sig själv och kan vara oberoende ;)

C hoppas jag kommer så småningom som en rapp lösning på mitt önskade oberoende (förhoppningsvis ett bekräftat A) :spinny:

/Tommy
 
Toppen