• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte Fiat 2,3 multjet 120 årsmodell 2008

U

ulfnson

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet 120
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: RollerTeam
Husbilsmodell: Kyros II
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Motorn startar inte. Mekaniskt verkar allt var okStratmotorn driver motorn fint, men ingen start. Bränsle ok, säkringar ok. Bytt platta i tändningslåset samt säkringar på bilbatteri. Även bytt startmotor då man körde slut på den på Aukt Fiat verkstad. Bilen har gått utan anm till Frankrike och upp till Tromsö därefter ställdes den i garage över vintern? När den skull startas i maj drev startmotorn hel ok, men motorn gick ej igång? Bytt filter etc utan någon resultat. Bilen startade efter veckor av insats på verkstad, men kort efter hemkomst uppträder samma problem! Har fått tips om luftspjäll som kan ha hängt sig, men har inte kunskaper nog att kolla det?
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Skulle tippa att det är startspärren so spökar När den går i så stängs bränslet till dieselpumpen . Hör du ljud från pumpen när du slår på tändningen?
Mvh Leffe
 
U

ulfnson

Guest
Leffe M skrev:
Skulle tippa att det är startspärren so spökar När den går i så stängs bränslet till dieselpumpen . Hör du ljud från pumpen när du slår på tändningen?
Mvh Leffe
Går det att driva startmotorn trots att startspärren är aktiv? Har testat med bilens båda nycklar och dessutom har Fiatverkstad bytt tändlåsplattan! Förstår att nyckeln skall sända till styrboxen för att bilen skall starta, men hur felsöker jag den funktionen?

MVH
Ulf
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om det är fel på startspärren så startar motorn men dör direkt (i alla fall på de fall jag varit ute för).
Om det är fel på trottelspjället så skall motorn gå i "limp home mode" med begränsad effekt.
Kan det vara så att du fått möss i insuget till motorn?
Jag hade kollat insuget innan luftfiltret och luftfiltret så där inte finns något bo ed. De kan även käka sig genom filtret och hamna längre in i systemet.
 
F

F.d. 27368

Guest
Om spjället har fastnad i stängd läge borde den vara svår och gå igång (ingen luft) . Tydligen stänger spjället när man stänger av motorn och kan då fastna i stängd läge pga sot från egr .
 
U

ulfnson

Guest
JamoSwe skrev:
Om spjället har fastnad i stängd läge borde den vara svår och gå igång (ingen luft) . Tydligen stänger spjället när man stänger av motorn och kan då fastna i stängd läge pga sot från egr .

Skulle det inte lukta diesel då av all diesel som sprutas in utan att tända?

/Ulf
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej igen Startmotorn drar runt även när startspärren slagit till.
Såg du har haft den på auktoriserad Fiat verkstad ock lagt ner 11000 för något som inte är avklarat än samma fel återstår ju. Du har garanti på både delar ock arbete om firman är auktoriserad.
Förklarade inte verkstan för dig vad felet var när du hämtade den efter verkstadsbesöket ? Har dom bytt tändlåset så skall boxen kodas om .
Leffe
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Pratade ikväll med en kompis om en det du beskriver. Han har en ducato 07 som arbetsbil för ett halvår sen startade den inte .Det visade att det var bränslelåsets brytare som löste ur när han slog igen skjutdörren hårt . Denna brytare skall bara stänga bränslet vid krock, men enligt montören så händer det ibland.
Denna sitter på passagerarsidan högt upp vid fötterna på höger sida ser ut som en kopp på ovansidan på den sitter en knapp som skall tryckas in.
Värt ett försök att kolla.
Leffe
 

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
hej om det är nyckeln som inte funkar med startspärren tänds en nyckelsumbål har nyckeln varit blöt, min funkade inte när jag hade badat med nyckeln i fikan den startade med reservnyckeln
 
U

ulfnson

Guest
ulfnson skrev:
Skulle det inte lukta diesel då av all diesel som sprutas in utan att tända?

/Ulf
Har nu plockat bort EGR ventilen och gjort rent men inte märkligt mkt sot där och funkar när jag tvångsstyr den. På Fiatverkstaden i Bollnäs fick jag en stark känsla av att man inte vill ha tillbaka bilen och att man tyckte att jag skulle vända mig till en annan auktoriserad Fiat verkstad! Undrar vad Fiat Sverige eller europa anser om det?
Problemet kvarstår. Bilen startar ibland och går då klanderfritt. nästa gång är den omöjlig att starta trots att startmotorn går och ingen motorfel lampa lyser poå insyr brädan!
 
V

villakabe

Guest
Hej!
Har en MJ130 07:a som betedde sig likadant för några år sedan. Efter att otal olika åtgärder provats här hemma "tog vi faan i båten" och gav oss som brukligt är sedan några år iväg till Portugal för att övervintra. När bilen stått still i några veckor på campingen så tog det en hel förmiddag att få igång den. Vi körde då till en Fiatverkstad i Faro, MSCar. Efter att dom hållit på en dag med att testa och analysera plockade man isär och kollade kamremmen visuellt och det visade sig att den hoppat två kugg. Alla jag pratat med efteråt säger "omöjligt det skulle inte gå att starta över huvudtaget" men det gjorde det, vi körde runt med detta från april 2012 till i mars 2013 då problemet åtgärdades i Portugal. Bilen går f.f. helt OK och börjar nu närma si 18000 mil.

Krister:)
 
U

ulfnson

Guest
villakabe skrev:
Hej!
Har en MJ130 07:a som betedde sig likadant för några år sedan. Efter att otal olika åtgärder provats här hemma "tog vi faan i båten" och gav oss som brukligt är sedan några år iväg till Portugal för att övervintra. När bilen stått still i några veckor på campingen så tog det en hel förmiddag att få igång den. Vi körde då till en Fiatverkstad i Faro, MSCar. Efter att dom hållit på en dag med att testa och analysera plockade man isär och kollade kamremmen visuellt och det visade sig att den hoppat två kugg. Alla jag pratat med efteråt säger "omöjligt det skulle inte gå att starta över huvudtaget" men det gjorde det, vi körde runt med detta från april 2012 till i mars 2013 då problemet åtgärdades i Portugal. Bilen går f.f. helt OK och börjar nu närma si 18000 mil.

Krister:)
Hej!
Enligt verkarn på Fiatverkstaden så går bilen mycket illa med en kugg fel på kamremmen. Med två kugg fel så går ventillyftarna/rullarna sönder, med ett väldigt väsen från motorn så stannar den. Renovering av ventillyftarna som följd. Vad jag så här långt kan säga är att det finns väldigt många förslag på varför en Fiat Multijet 2,3 120 årsmodell 2007 inte startar trots att startmotorn driver motorn runt! Ibland går den och ibland inte! MIT senaste insatts är att jag tagit bort EGR och rengjord den och konstaterat att den fungerar som den skall.
Kamrem kollat U.a. Nycklar kollat U.a. Tändningslåset utbytt och kollat U.a. Återställningsknapp för bränslepump kollad U.a. Startmotor sönderkörd p g a alla startförsök, bytt och kollat U.a. Bränsle, filter u. a. Intermittenta felkoder antyder jordstörning, samtlig jordpunkter åtdragna, kollade U. a.
Så alla ni som har en Fiat multijet 2,3 120 hk från 2007 och framåt! Vad säger ni? Den auktoriserade verkstaden har tydligen slängt in handduken tillsammans med en faktura på nära 11000sek.
Enda avvikelsen är optimeringsbox, men bilen har gått närmare 700 mil med den utan några tecken på störning. Nu testad både med och utan optimering och inga fel kan spåras!

Uppgiven Hälsing.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Ge inte upp Ta ock ring upp min Fiat verkstad Champion auto i Arlöv Ock tala med Marcus om ditt problem ,jag tror han kan ge dig tips, dom har 30 års erfarenhet av Fiat har alltid service hos dem Far ock son .Sonen är Marcus
Lycka till
Leffe
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Leffe M skrev:
Hej Ge inte upp Ta ock ring upp min Fiat verkstad Champion auto i Arlöv Ock tala med Marcus om ditt problem ,jag tror han kan ge dig tips, dom har 30 års erfarenhet av Fiat har alltid service hos dem Far ock son .Sonen är Marcus
Lycka till
Leffe
Tel 040-939302
 
Toppen