• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Start problem Hymer fiat ducato

F

F.d. 51702

Guest
Hej på er alla i sommar värmen.
Jag har ett litet problem med vår husbil det är en Hymer 528, med en Fiat ducato motor bilen har gått ca 12000 mil.
Problemet började med att den inte ville starta vare sig om motorn var kall eller varm, pratade med verkstaden och de sa att det antagligen var som så att start spärren inte släppte som den ska.
Jag lämnade således in bilen på en verkstad som kunde ta hand om detta problem så de kopplade ur larmet och tog bort den.
Idag när jag hämtade bilen glad hågen så startade den som en klocka på verkstaden, men när jag skulle flytta på den ja då startade den inte igen fast som sagt nu är larmet borta.
Nu fyra timmar senare så provade jag och bilen startade givetvis.
Jag börjar få slut på idéer om vad som kan vara fel.
Är enormt tacksam för hjälp vill ju använda bilen i sommar.
Med vänlig hälsning,
Claes.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
På våran Fd husbil en Pilote R450 1990 med 2,5td och jag hade också startproblem jag fick öppna huven och trycka några gånger på pumpen som är vid filtret
En av gång kröp jag under bilen och såg då en mycket liten läcka mellan filtret och pumpen och när jag då stängde av motorn så kom det in luft vid läckan så bränslet rann ner i tanken/filtret igen.
 
F

F.d. 54483

Guest
Kolla så att nyckel spärren fungerar! Sitter ett chipp i din nyckel som kommunicerar! Kanske glapp någonstans eller?
 
F

F.d. 51702

Guest
Tack för ditt svar detta har jag inte testat ska kontrollera detta i morgon.
 
F

F.d. 51702

Guest
Jag har testat båda start nycklarna och de ser ut att fungera kod lampan släcks.
Funderar på om det har med glödtändningen att göra.
 
Toppen