• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stadsparkering ?

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Jag var i kontakt med stadsplanerings kontoret i Norrköping för ca en månad sen, det ärende jag hade till dom gällde, om dom hade någon uppställnings plats i komunen som var inhägnad, för tex, husbil / husvagn. Jag vart kopplad till en kille på gatukontoret som var vaken för diskutionen, om att det borde finnas en inhägnad som man kunde utnyttja när man, som vi åker in till ungarna i stan för att hälsa på ett dygn eller så. Inhägnaden skulle vara utrustad med både vatten och el samt sopkärl, han tyckte att det var en bra ide som han skulle ta upp med sin kolegor. Det vore kanske en sak att försöka med hos dom olika komunerna för oss i klubben ?. Lösningen för betalningen går ju att lösa med typ parkerings automat.
Tjinge Ling H-P:cool:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Stadsparkering ?

Låter lovande.
Vi har utmärkt material som du kan lämna över till din kontakt. Gå till

Informationsblad om husbilsplatser

Det är några sidors läsning, men en framsynt komun ser helt klart fördelarna med att vi husbilsresenärer stannar hos just dom.

Eva
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Stadsparkering ?

Kommunerna behöver få höra precis det du framförde Hasse P! Så ofta som möjligt!
Några egna initiativ tar inte kommunerna när det gäller ställplatser, det tillhör inte den omedelbara kommunala servicen och då prioriteras självfallet frågan ned.

Men har man turen att komma i kontakt med en lyhörd ansvarig har i alla fall fröet såtts och även om grobarheten inte alltid är 100% så finns ställplatsönskemålet kvar hos den man har pratat med under lång tid framåt!

Det är alltså information det handlar om och ringer man kommunens växel och frågar vem som har hand om anläggandet av P-platser kan man ställa frågan om ställplatser där.
För att förklara vad en ställplats är och för att underlätta för sig kan man be att få personens mailadress och helt enkelt tala om att på den länk som mailas över finns ett dokument om ställplatser för fri nerladdning:

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=2183&d=1165493622

Dokumentet är på c:a 600 kB med bilderna.

Det här dokumentet får i oförändrad form fritt spridas till alla som är intresserade eller kan tänkas behöva informationen för att främja anläggandet av ställplatser i Sverige.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Stadsparkering ?

:cool: Det var bra att veta kjell, det är nämligen så att här hemma i komunen Valdemarsvik har jag haft mycket att göra med olika tjänstemän, både vad det gäller , Bygg , Gatu , VA , Miljö. så det är väl bara att spotta i nävarna, och sätta i gång. Kommunen är faktiskt mycket positiv till att förmedla om skärgårsmiljön som finns här. Så vi får se om det går att så något frö.

Tjena H-P:cool:
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Stadsparkering ?

jag använder gärna dokumentet i kontakten med min komun. det är bra skrivet och jag skulle gärna vilja kasta in en liten blänkare hos våra tjänstemän. kanske kan det leda till en träff i trakterna med lite "sponsrade" aktiviteter.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Stadsparkering ?

I dag har vi skickat info om husbilsplatser till turistchefen i Borås, Hans Forsman, samt till Borås parkeringsbolag. Borås ska satsa mer på turism och då passar det ju bra att skicka denna information. Inte för jag tror att det kommer att hända något. Det blir väl hänvisning till campingen i Borås. Men, men man vet ju aldrig!!
:wideeyed:

 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Stadsparkering ?

Mycket bra initiativ att skicka information!

Kinesernas ordstäv om den där droppen som urholkar stenen kanske passar in här och som ni säger, man vet ju aldrig...

:)
 

Kesty

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2024
Sv: Stadsparkering ?

Tack för ditt PM, det underlättar vårt arbete att bidra till utvecklingen av ställplatser i Nyköping och Oxelösunds kommuner. En pedagogisk uppgift är att förklara skillnaden mellan campingplats och ställplats.

Hälsningar
Kerstin och Lennart
 
Toppen