• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störning på elnätet

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det här handlar inte om hb egentligen, bara indirekt.

Vattenfall hade underhållsarbete på nätet igår. När de släppte på strömmen igen hade de missat en jordskena med resultat att de skickade ut en hel massa volt på nätet, med resultat att ett tiotal säkringar löste ut, några gick att byta men inte alla - de löste ut igen. Bland en del annat så gick tvättmaskinen och värmepumpen åt skogen och det blir lite kallt i huset.

Husbilen stod på underhållsladdning och säkringen för kabeln till hb:n löste ut men det räckte inte, även säkringen efter elintaget på löste. Återställt dessa och spänning finns i vägguttagen men symbolen på panelen som anger att 230 v är anslutet lyser inte. 12 v verkar fungera men bara kollat lite.

Är det bara att ta ut bilen ur vinterförvaret och åka till någon verkstad eller har ni bättre ide?
Något att tänka på när jag ställer kraven till Vattenfall?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan vara batteriladdaren som säger till bilens system att 230V är inkopplat. På min bil är det en 12V-signal från laddaren som signalerar till EBL:en. Inne i laddaren sitter en smältsäkring (glasrör) som kan ha gått. Kolla om det är något liknande hos dig.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, kolla upp allt som varit inkopplat rejält. Det kan vara mer än man märker från början som har fått stryk.
Enkelt förklarat (utan vetenskaplig förklaring som jag inte kan) så när en "jordskena" saknas så antar jag att du har som de flesta, "gemensam" jord och nolla in till till huset som sedan delas upp till nollskena och jordskena i säkringsskåpet.
Det innebär att du har tre faser in och inget mer. När strömmen/en fas är på till en förbrukare och nolla saknas så kan man nästan säga att någon annan fas går baklänges genom systemet eller någon trefasmaskin så enfas 230V förbrukaren får 400V av två faser i stället, fast man får räkna bort motstånd i lindningar m.m. som fasen går genom.
Hur illa det går beror mycket på hur maskiner och utrustning är kopplat till elsystemet och enskilda säkringar.
En elektriker kan säkert ge en mer stämmande förklaring, men det kan tyvärr vara mycket mer än man tror från början som har fått stryk utan jord/nolla i systemet.

M.v..h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Väldigt tråkigt att höra. Eftersom du vet att värmepumpen o tvättmaskinen gått hädan så skulle jag nog besöka verkstad för att kolla allt, då menar jag all el i husbilen! Stäm av med Vattenfall först! Lycka till
Tommy
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Detta är en nackdel med vårt nät. Oavsett om man har fyra eller fem ledare till fastigheten så beroende på vart det släpper blir det så här. Inte helt lätt att förklara men JANKRO har gjort det bra. Inte nog med att allt kan paja så kan hela fastigheten bli spänningsförande. Sedan många år tillbaka så har vi kablar utan mantel (skärm) och det var ett hus här nere som grävde utanför dess tomt men kabel låg där och fick en sådan kabelskada att hela huset blev spänningsförande. Då får man inte stödja sig i stuprännan och fasadmätarskåpet får man öppna med en isolerad tång.
Du kan väl skriva om Vattenfall tar allt eller bara din självrisker. Hemförsäkringen, husbilen, o.s.v.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tack alla!

Skrev e-brev till Vattenfall lördag eftermiddag, inte fått svar är.

Kyl och värme fungerar på el, skall ta ut bilen för att kolla i morgon om det fungerar på gasol också. Skall kontakta Hedström i Överlida och höra vad han säger.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har en bekant som fick två skrivare och en dator förstörd när man mixtrade med ledningarna. Blev vad jag förstod spikar på nätet och de hinner ställa till en hel del även om det handlar om mS. Fick ut det på hemförsäkringen.
Bra förklarat JANKRO bättre att förklara så folk förstår utan att ha läst ellära växelström. Det är det som är det svåra egentligen och bara dom som kan, kan förklara på ett enkelt sätt vilket du brukar lyckas med.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hittade den här tråden och kom på att jag glömt berätta hur det gick till slut.

Jodå, Vattenfall har skött sig exemplariskt! Gjorde en sammanställning på mina anspråk, en del styrkta med kvitto andra styrkta med ett resonemang om varför jag tycker en viss summa är rimlig för en viss vara eller resekostnad. Inget ifrågasättande, fick den summa jag begärde utan några avdrag för varken självrisk eller ålder (som vore aktuellt om det skulle ersatts från en försäkring). Pengarna på kontot efter två dagar. (Bara husbilens skador kostade nästan tiotusen).

Heder åt Vattenfall som tar ansvar.
 
Toppen