• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser/camping

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

4 meter mellan fordonen är bara en rekommendation som mig veterligen inte har anammats som krav i någon kommunal ordningsstadga eller av lokal brandmyndighet. Däremot finns det campingplatser där det krävs 4 m mellan fordonen, men då det gäller endast inom den enskilda campingens gränser.

Har inte heller sett det i någon lokal ordningsstadga eller liknande. Men har träffat på några brandmyndigheter som absolut ska ha 4 meter och andra som inte kräver det...

Åter som jag skrev tidigare, det är min erfarenhet efter kontakter med många kommuner ang ställplatser...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

4 meter mellan fordonen är bara en rekommendation som mig veterligen inte har anammats som krav i någon kommunal ordningsstadga eller av lokal brandmyndighet. Däremot finns det campingplatser där det krävs 4 m mellan fordonen, men då det gäller endast inom den enskilda campingens gränser.

Detta med brandskyddsregler, inklusive 4-metersregeln, har jag, tillsammans med några andra, försökt att förklara här på forumet. Det har skrivits många metrar i olika trådar men frågan tenderar att dyka upp med jämna mellanrum. Jag ska inte upprepa allt jag skrivit utan nöjer mig med att kommentera det ovannämnda citat.

4-metersregeln är en rekommendation som nu upprätthålls av MSB men kan ställas som krav av tillsynsmyndigheten (kommunen), inte i någon lokal ordningsstadga, men väl i inspektionsprotokoll på enskilda anläggningar. Så har också skett på många håll. Vidare kan ägare av anläggningar i enlighet med rekommendation, fastställa 4-metersregeln på eget bevåg, då denne är ansvarig för brandskyddet. Så visst har har håkansson2 i huvudsak rätt, men jag vänder mig emot antydningar om att brandskyddsregler kan anses som frivilliga.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Ställplatser/camping

Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R

Trodde att fler skulle svara.
Tommy R
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Nä det behöver du inte om du cyklar och vill resa ett tält, förutsatt att du inte förstör och skadar naturen.
Men kommer du med en husbil så förutsätter jag du håller dig till skyltade parkeringsplatser eller andra anvisade platser. För du vet väl vad terrängkörningslagen säger om att köra husbil utanför väg och vägområde!!

Man ska alltid läsa på skyltarna..vad det är som gäller..

Tärrängkörning med husbil !!!!!! Jag har inte fyrhjulsdrift ...är det någon husbil som har det ?
Är det någon som har förstärkt front på husbilen ..så man kan knäcka ev. vägbommar och dra en repa ut i naturen ?? :)

Jag tror vi ska hålla oss till detta med STÄLLPLATS och vad som ev. gäller på denna plats.
Jag hoppas att alla känner till denna unika fördelen vad allemansrätten innebär.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Ställplatser/camping

Ursäkta men en okunnig funderar på vad är en ställplats?

I min värd så stannar jag och sover på lämpligt ställe och vill jag campa så är jag på en Camping
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R

Okej då! Här är mitt svar: Platsen heter väl inget särskilt, men beteendet liknar mycket camping och kan väl betraktas som just det. I detta fall kan man tala om fricamping, eller med SCR:s vokabular, vildcamping. Om en plats där någon bedriver camping är en campingplats vidgar detta begreppet campingplats till att omfatta mer än en plats iordningsställd för camping. Campingplatser är bygglovspliktiga och då skulle du, Tommy R, i så fall kanske ha bygglov för detta beteende...Nej, det uppstår orimligheter med detta synsätt. Camping är ett beteende, och platsen man gör det på behöver inte vara en campingplats, kanske skulle man i det relaterade fallet kalla den något annat, kanske lägerplats, eller en parkeringsplats, där man i dess anslutning nyttjar allemansrätten.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatser/camping

Ursprungligen postat av TO+GU
Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R


Norrland, kanske? :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R

Skulle kalla det Städplats, när du städat klart plockar du väl in
bohaget igen ? :rolleyes:
// Janne
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Ursprungligen postat av TO+GU
Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R

Norrland, kanske? :D

Jappe

40 meters säkerhetsavstånd. Dä, dä ä norrland dä.....
// Janne
 

Bilagor

  • 134B Flatruet.JPG
    134B Flatruet.JPG
    280,4 KB · Visningar: 19

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/camping

Jag tycker det är dålig stil att när man kommer till en Ställplatser så finns det tydligen husbilsägare som tror att detta är en camping...ut med markisen i hela sin längd..och allt annat stolar bord mm. Det är väl okej om man framför eller bakom bilen tar ut ett lite bord och stolar..Sista åren är det verkligen illa mer och mer sådant har det blivit.

Du menar så här.... :wideeyed:

Ställplats i yttre hamnen, Mariestad
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Ställplats eller parkering för husbilar..
Skylt info som talar om att här kan du parkera din husbil,
och sova över ..Men det är ingen camping.
 
Toppen