• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser, Övernattning...m.m

Pitepalt

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Piteå
Hej på er i vårt avlånga land!
Har en liten fundering på detta med "övernattning, stoppställen, ställplatser, parkering", o.s.v m.m
Det finns säkert många namn på detta, själv föredrar jag "fricamping":spinny:

Vad Vill Ni Husbil/Husbuss Folket...
*EL
*Vatten
*Avlopp
*Telefon
*Internet
*TV
Och det finns säkert massor mera...

Stora Sommar Kramar Till Er Alla

Micke-Piteå
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser, Övernattning...m.m

Det är nog riktigt att man inte ska blanda in "camping" alls när man stannar på en fin plats och tänker övernatta, kommunfolket verkar vara otroligt allergiska mot ordet "camping".
Förslaget från Gunnar om en ny benämning är bra: nattparkering.
Se även tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/235037
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Ställplatser, Övernattning...m.m

Regn och åska ikväll här, omväxling förnöjer. Men även om jag tycker att nattparkering är ett himla bra ord tror jag inte det i förlängningen ändrar inställningen hos de som har makten över parkeringsplatsen. Hösten 2008 besökte vi Stendörrens naturreservat i Sörmland men där fick inte husvagnar och husbilar stå över natt, så stod det. Så det kvittar väl om det är camping eller nattparkering när man i alla fall inte får vara där? Om vi nu vill kalla det nattparkering så undrar jag ändå om vi inte drar för gardinerna i alla fall? Eller sussar vi för öppet hus med gardinerna fråndragna?
Kanske ska vi var och en lägga mer kraft på att få respektive kommuner att fixa ställplatser? Har inte gjort någon ansträngning men kanske man borde lägga ett medborgarförslag?
Ha det gott!
Agneta W
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser, Övernattning...m.m

Nattparkering. Ett väl så bra uttryck, men själv skulle jag vilja vara ännu radikalare och kalla det för parkering, kort och gott. Det tar om möjligt bättre loven av en misstänkliggjord camping. Inte nattparkerar vi vår vanliga personbil?

Håkan
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser, Övernattning...m.m

Agneta, någon attitydförändring till husbilar hos kommunerna är nog inte att förvänta när man använder ’nattparkering’ i stället för något med ’camping’.
Med kännedom om kommunernas inställning till husbils/husvagnsuppställning i tätorten diskuterades i en annan husbilsklubb en gång vad vi i Sverige skulle kalla tyskarnas ’stellplatz’ när vi skickade ut intervjuerna till alla Sveriges kommuner.
Enligt min egen uppfattning skulle inte ordet ’camping’ blandas in så förslaget från min sida den gången blev helt enkelt en försvenskning av det tyska begreppet och att ordet ’ställplats’ skulle användas.
Detta dels för att få ett fonetiskt likalydande ord för de som kommer nerifrån kontinenten och besöker Sverige – många känner väl till det tyska begreppet – och dels för att undvika alla paralleller med att campa när man parkerar/nattparkerar.

Efter ett antal år är nu begreppet ställplats väl känt i campingvärlden i Sverige men ses nog ändå med oblida ögon av många campingägare och kommuner, man tror att man missar inkomster från husbils/husvagnsfolket när de står på ställplats och inte övernattar inne på någon campingplats. Vilket är fel, de flesta husbilsturister övernattar på andra ställen än på campingplatserna.
Vad man inte har insett är att fina ställplatser drar till sig besökare och husbilsturister och många av besökarna spenderar rätt mycket pengar på drivmedel, inköp och upplevelser på platsen.

För att få kommunerna att anlägga centrala ställplatser där vi får nattparkera behövs en omfattande lobbying och minsta lilla bidrag i den riktningen är väldigt bra, medlemmarna i HBK kan (om man är intresserad) försöka påverka sin egen kommun på olika sätt och personliga kontakter med kommunens politiker verkar vara ett av de effektivare sätten.
Får kommunerna upp ögonen för behovet av ställplatser och vad det kan inbringa tätorten ekonomiskt är nog det hela bara en tidsfråga innan fördelarna med centrala ställplatser sprider sig bland de 290 kommunerna i Sverige. :p :)
 
Toppen