• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats Gävle

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

Du får berätta vad som står i tidningen för vi som inte prenumererar kan inte läsa den.

Ajdå....här är den delen som rör de nya husbilsplatserna.

"Även sju ställplatser för husbilar har tillfälligt gjorts i ordning i anslutning till gästhamnen. Men som GD berättat får både husbilar och båtar tills vidare klara sig utan latrinstation där de kan tömma sina toaletter.
Läs mer: Gästhamnen blir utan latrinstation efter upphandlingsbråk
I servicehuset finns bland annat toaletter, duschar och bastu.
I servicehuset finns bland annat toaletter, duschar och bastu.
Bild: Maria Carlsson
Orsaken är att bygget av husbilsdelen har överklagats.
– Tyvärr vet vi inte hur lång tid det kommer att ta innan förvaltningsrätten kommer med ett avgörande, säger projektledaren Camilla Lincoln.
Latrinstationen ska byggas cirka 400 meter öster om servicehuset, vid Baggarevarvet. Hela vägen dit och in mot staden är på väg att förvandlas till ett grönt promenadstråk med nya sittplatser och träd.
– Det blir ny belysning, vi kommer att nyplantera träd och även sätta upp nya sittplatser. På det sättet förlänger vi centrala staden ut mot havet, säger Christian Thunarf, landskapsarkitekt på kommunen.
Läs mer: Politikerna bryter vallöfte – Gävles gästhamn dröjer till 2017"

Fint läge, välkomna till Gävle.

TimmyD
 

Hillbom

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
22208
Medlemskap
2025
Sv: Ställplats Gävle

Även sju ställplatser för husbilar har tillfälligt gjorts i ordning i anslutning till gästhamnen. Men som GD berättat får både husbilar och båtar tills vidare klara sig utan latrinstation där de kan tömma sina toaletter.
Läs mer: Gästhamnen blir utan latrinstation efter upphandlingsbråk
I servicehuset finns bland annat toaletter, duschar och bastu.
I servicehuset finns bland annat toaletter, duschar och bastu.
Bild: Maria Carlsson
Orsaken är att bygget av husbilsdelen har överklagats.
– Tyvärr vet vi inte hur lång tid det kommer att ta innan förvaltningsrätten kommer med ett avgörande, säger projektledaren Camilla Lincoln.
Latrinstationen ska byggas cirka 400 meter öster om servicehuset, vid Baggarevarvet. Hela vägen dit och in mot staden är på väg att förvandlas till ett grönt promenadstråk med nya sittplatser och träd.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

Åkte just förbi ställplatsen, fullt. 9 husbilar prydligt uppställda med nosen mot ån.

Snyggt jobbat Gävle kommun....

Centralt, vackert läge, verkar vara gratis och el fanns till varje plats. Vad jag såg var alla nio bilarna uppkopplade mot el.

Faktiskt precis vad jag föreslog kommunen i brev förra året. Att när skolorna stängde för sommarlovet, göra hela parkeringen till ställplats för husbilar. Däremot var mitt förslag att ta betalt. :) Det var säkert flera som kommit med samma förslag och då kanske föreslagit att det skulle vara gratis.

Borde rendera en nominering redan nu, till årets husbilsvänligaste kommun.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

Idag tog jag åter en tur ner till den nya ställplatsen. Vid besöket igår regnade det så hårt så jag kunde inte ta någon bild av de 9 husbilarna som då stod på ställplatsen

Skam den som ger sig..... så idag blev det ett nytt besök för fotografering;

Gävle Ställplats.jpg

Ja, besöket sammanföll med ett av de värsta skyfall jag sett i Sverige!

Skyltarna är lite av husbilsåkarens våta dröm...... som ni ser var det vått.

Men texten på den orange skylten är, håll i er;

"Parkeringen upphör fr.o.m. 12/6. Gäller ej husbilar."

och den blå, kort och gott;

"Välkommen till Gävles ställplats för husbilar"

Platsen är tänkt, uppritad för 9 husbilar med 4 meters lucka mellan parkeringsplatserna. Alltså plats för 18 bilar i högsäsongen.

Nu har inte alla PB1 ägare riktigt förstått våra stora bilars behov av fritt utrymme även bakom bilen. Både igår och idag har det stått en rad med PB1. Det fungerar i alla fall, men det kan vara ett trixande att komma in och ut för större bilar.

Skrev igår att det verkar vara gratis, men idag såg jag att det finns två övertäckta informationsskyltar. Troligen står det "max 48 timmar", på dem. Men av storleken att döma, så finns det plats för mer information....... hoppas det är var bilarna kan tömma sina tankar och inget om betalning,
så att vi även i år, får se husbilscelebriteter som Herrskapet Sir McLain åter gästa vår ställplats. :)

Trevligt att vi i Gävle kan redovisa en annan utveckling än den vi fått höra från många andra håll i Sverige, där våra möjligheter att stanna hela tiden begränsas och därmed försämras.

Här har kommun helt enkelt tagit bort 50-60 parkeringar för PB1 till förmån för 9 generöst tilltagna platser för husbilar. Det är inte någon överbliven "lucktomt" som ingen vill stå på, nej det "Strandvägen" i Gävle, dvs centralt, vackert, attraktivt läge.

Inte bara symboliskt, utan ett konkret sätt att visa att vi som har husen med oss, är välkomna till Gävla.

Välkomna!

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

I dagens Gävle Dagblad kan man läsa rubriken:

Succé för nya husbilsplatserna i Gävle - enda problemet: "Kunde varit fler"

https://www.gd.se/logga-in/succe-for-nya-husbilsplatserna-i-gavle-enda-problemet-kunde-varit-fler

Tyvärr måste man vara prenumerant för att läsa innehållet.

Eftersom jag passerar ställplatsen i princip vid varje besök i staden kan jag bekräfta att det är fullt varje eftermiddag.

Tog några bilder igår.

P7217132.JPG

P7217135.JPG

P7217138.JPG

Fortsatt ingenting om betalning och nu skriver vi den 22 juli. Tror inte att det blir något krav på betalning, åtminstone inte den här säsongen.

Gratis parkering och el, bjuder vi skattebetalare i Gävle er besökare på. Välkomna!

Citerar Esbjörn från en annan tråd; "Så gratis el borde dra husbilar som getingar i saftbålen." Ligger kanske något i det, fullt är det i alla fall.

Många irriterar sig på vad man kallar "campingbeteende" på ställplatserna och här på den här ställplatsen ser man ofta markisen utrullad och stolar och bord utsatta på den markerade zonen mellan bilarna. Varför inte? Själv tycker jag att det ser avslappat och trevligt ut. Stör ingen och man får stå på sin plats i 48 timmar.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

.... och i dagens Arbetarbladet har den mest lästa artikeln den här rubriken;

"Succé för kommunens husbilsparkering – men båtägarna är inte lika glada"

Tyvärr är artikeln enbart förbehållen att läsas av Arbetarbladets prenumeranter.

Troligen är det sura miner från båtägarna som har sina båtplatser i närheten av den nya ställplatsen och nu fått svårigheter att hitta parkeringsplatser för sina bilar.

Hoppas de som är ansvariga för besöksnäringen i Gävle, i alla fall får stöd för sitt fina initiativ och att ställplatsen blir permanent, åtminstone under sommarsäsongen.

TommyD
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Ställplats Gävle

Toppen, tummen upp för Gävle Kommun! Vi/jag brukar ju använda ställplatsen då vi ärenden i Gävle/Gästrikland några gånger per år. Har stått på de två platser som var där innan. Nu är ju chansen större att det finns plats, anledningen till att vi inte står i "skogen" är ju för att ta del av utbudet i stan. Stort att bjuda på elen som de även gjort tidigare. Hoppas dock att de hittar en bra parkeringslösning för dem som har båtarna på bryggan, kan förstå at de vill ha parkering nära.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

Vi får hoppas på en bra lösning för båtägarnas bilar. En fördel för båtägarna är att den ökade närvaron av husbilar kommer skapa mer trygghet på området.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

Ser i dagens Gefle Dagblad en insändare med rubriken, "Gnällspikarna är i farten igen." Gnällspikarna är i farten igen

Som är ett svar på en insändare som är mycket kritisk till kommunens satsning på husbils-/båtturisterna, med rubriken, "Kan man kalla gästhamnen för en succé?
Kan man kalla gästhamnen för en succé?

Insändaren lägger allt focus på gästhamnen som är en del av projektet och det är klart att hundra båtar på hundra dagar är självklart ingen volym att prata om.

Däremot har ställplatsens 9 platser varit helt fullt i den perioden, plus 4 - 10 bilar till som har parkerat runt om i närheten varje kväll. Det vill säga att antalet husbilar i samma period varit över 1000 bilar, drygt ett par tusen turister.

Min egen uppfattning är att det lagts oproptionelligt mycket pengar just kring gästhamnen, med servicehuset, planerad minimarket osv. eftersom antalet gästande fritidsbåtar aldrig kommer att bli så stora volymer. Båtfolket dras heller inte till städer, de söker ofta andra typer av platser för övernattning.

Däremot kan jag inte finna ett bättre ord än succé när det gäller Gävles ambitiösa satsning på oss som åker runt i husbil,

TommyD
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

Hej

Mycket bra Tommy. Alla goda exempel skall hyllas. :music-icon:


Alla medlemmar i alla kommuner. Hur ser det ut i er kommun? Finns det en bra ställplats eller ..........

Om ni behöver hjälp att påverka, kontakta gärna Ställplatsgruppen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Gävle

Ja det har varit ett sant nöje att följa den fullbelagda ställplatsen i sommar, stanna och prata med nöjda besökare. Där det var tänkt vara plats för 9 husbilar har det ofta stått upp till 15 bilar samtidigt.

Noterat flera utländska besökare, som bekräftat att Gävle ställplats redan finns beskriven runt om i Europa, i deras egna ställplatslistor. Ryktet sprids snabbt bland husbilsåkarna.

Vet inte om mitt brev till kommunens Turistinformation "Visit Gävle" förra hösten, med just förslaget att göra hela parkeringen till husbilsplatser under sommaren hade någon avgörande påverkan, men kanske satte igång något, som sedan blev något väldigt bra.

Sådana här intiativ skulle man vilja nominera till "Sveriges husbilsvänligaste kommun". En annan sådan kommun som verkligen visat att man satsar på oss som åker husbil är Örnsköldsviks Kommun, genom sina satsningar i hamnen och ute i Skeppsmalen, men......

Har skrivit det förr, men fick ingen respons.

Tror att den form vi idag har genom omröstning, aldrig kommer att ge ambitiösa kommunala satsningar norr om Dalälven rättvisa. Synd!

Mitt förslag är att ge t.ex. Styrelse och ställplatsgruppen förtroendet att agera jury och själva utse vinnaren. Så tycker jag.... :)

TomnyD
 
Toppen