• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställmotor strålkastare

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Jag har en fråga gällande ställmotorn i strålkastarna. Vad jag förstår så får den ström från halvljuset, men, vart får den styrströmmen från. Den ström som ligger i knappen inne i kupén eller... Eller jordar de två knapparna i kupén och tar ström från halvljusen.
Jag har inte en aning, någon annan som vet ?

Jag har en Fiat Ducato -08 med pil upp och en ner.
Den högra ställmotorn fick spel och gick hela tiden, när jag försökte lösa det, lägger båda sidor av helt, inga reaktioner då man trycker på knappen i kupén.

All belysning fungerar i övrigt, men ingen reaktion i ställmotorerna, vad har hänt?
Går det att ta av glaset till strålkastaren, om man är försiktig, någon som testat.
Just nu står båda strålkastarna i läge 3, naturligtvis :-(. annars hade det inte gjort så mycket.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Jag har en fråga gällande ställmotorn i strålkastarna. Vad jag förstår så får den ström från halvljuset, men, vart får den styrströmmen från. Den ström som ligger i knappen inne i kupén eller... Eller jordar de två knapparna i kupén och tar ström från halvljusen.
Jag har inte en aning, någon annan som vet ?

Jag har en Fiat Ducato -08 med pil upp och en ner.
Den högra ställmotorn fick spel och gick hela tiden, när jag försökte lösa det, lägger båda sidor av helt, inga reaktioner då man trycker på knappen i kupén.

All belysning fungerar i övrigt, men ingen reaktion i ställmotorerna, vad har hänt?
Går det att ta av glaset till strålkastaren, om man är försiktig, någon som testat.
Just nu står båda strålkastarna i läge 3, naturligtvis :-(. annars hade det inte gjort så mycket.

Jag kan för er med Fiat Ducato 2006 - 2014 meddela. Den ställmotor som finns i strålkastaren står med sin nedre del mot botten på strålkastare. Blir det fukt i strålkastaren förstör den motorn då den lägger sig under motorn, ärgar sönder helt enkelt.
Jag har borrat ett 5 mm hål under motorn i hopp om att ev. fukt i framtiden droppar ut där. Vi får se om det blir fukt i strålkastaren p g a av detta hål, men det löser jag då.
 

Silverfox

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2024
Hej sven-a.
På vår förra Pössl byggd på Citroën 2009 hade jag samma problem. Några dagar innan besiktning fick jag se att båda justeringsmotorerna för ljusbilden gick hela tiden.
Ljusbilden vandrade upp och ner hela tiden. Den ena ställmotorn hade börjat smälta av värmen. Fick byta båda strålkastarna.

Det hade varit fukt i den ena strålkastaren då en reparatör på Citroën verkstad inte fått till gummilocket över lampöppningen på baksidan av strålkastaren. (De hade bytt lampa vid en service).
Efter en tvätt fick jag se att det fanns vatten i strålkastaren. Upptäckte då att gummilocket inte satt på ordentligt.

Kanske hade det gått att koppla bort motorerna och justerat för hand vad vet jag.
Vi bytte på grund av att vi visste att bilen skulle bytas in inom några år och då tror jag att vi fått ett duktigt avdrag på bilen vid inbytet om ljusjusteringen inte funkat då.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Jag ställde själv till med problemet genom att byta glödlampor i ösregn. Båda hade nämligen slocknat. Rakt ovanför locken i strålkastaren finns ett litet avrinningshål från vindrutan. Naturligtvis rann/stänkte det på mina händer och in i strålkastaren. Jag trodde då, att det kan väl inte ha varit så mycket. Men nu efter vinteruppställningen så visade det sig att det var för mycket. Vid besiktningen stod de olika högt.
Och naturligtvis skulle de så småningom ställa sig i lägsta läget när de stannade för gott.
Beställde nya på AutoDoc för 1700.- Numera med evakueringshål under Ställmotorn :), vi får se hur det går.
 
Toppen