• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa tändningen

D

Danne54

Guest
En fråga, har ställt tändningen på en peugot j5 2,0 90, men den verkar vandrar upp och ned är det fördelan som är Slut eller nått annat
 
F

F.d. 53814

Guest
Vanliga fel:
Läcka i vakuumsystemet.
Trasiga fjädrar till centrifugalomställning.
Kärvande centrifugalomställning
Dålig kontakt i fördelarlock, centrumkontakt från tändspolen.
Dålig kondensator.
Slitna brytarspetsar. Sned yta eller loppa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er timingen som drifter så er det vakum og sentrifugal reguleringene som er de store synderne. Lekasje på vakumslangen gir normalt tilbakefall til tomgangs fortenning før det skulle skje. Problemer i sentrifugal delen gir ofte random sprang frem og tilbake. For de fleste vil en feil i sentrifugalreguleringen medføre bytte av hele fordeleren, selv om det kan repareres så er det få i dag som kan dette og delene er vanskelig å finne.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som vanligt har jag varit och pillat även med tändningen på gamla bensinare :D.
Jag satt dit en elektronisk programmerbar enhet i min för många år sedan och har inte rört den sedan dess.
Den här holländska firman tillverkar nya fördelare till massor med äldre bilar och tändsystem. Finessen med dem är att allt är inbyggt i fördelaren och allt finns med fast det är elektroniskt, varvtalständkurvor, mekanisk omställning och vakuumförställning (eller övertrycksomställning vid turbokonvertering på den programmerbara) m.m.
123 ign mätare.JPG


123ignition

Det finns tre varianter till bensinmotorn i husbilar. Två programmerbara som man själv kan göra tändkurvor till, och en förprogrammerad till massor med varianter av Peugeotmotorn bl.a. J modellerna.
Tändning 123-Ign..JPG Jag köpte den nedersta programmerbara...... fast som sagt för rätt många år sedan. Den skickade jag efter från Holland till ett mycket rimligt pris och utan krångel.
Det kan nog vara smidigast och enklast att köpa en förprogrammerad (den översta) och ställa den på rätt J.....5eller7eller9variant och inget mer. Kanske en ny högeffektständspole bara.
Men som vanligt så har förutsättningarna ändrats lite. Nu hänvisas till olika firmor i olika länder för att handla. Det finns två firmor i Sverige här är en av dem.

123ignition elektroniska tändsystem till veteranbilar
Scrolla ner tills du hamnar här.
123ign. Peugeot.JPG
Där kan du gå in och se pris m.m.
Som sagt har både förutsättningar att handla och priser förändrats drastiskt. Det går kanske att hitta bättre pris på någon annan firma om man inte tvingas till den svenska, kolla om du vill.
Den nyare prissättningen avskräcker kanske.... men en toppenprodukt som säljs som ersättning till massor med bilar och sitter i många bilar som körs i veteranbilstävlingar m.m.

Lycka till. Fråga gärna mer om du har intresse och frågetecken.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Några brytare finns inte i originalfördelarna, det är elektronisk tändning från början och delar finns, men kan säkert krångla om själva mekaniken i fördelaren inte är bra.
 
Senast ändrad:
D

Danne54

Guest
Man får tacka för svaren, ska gå igenom luftslangarna till våren så jag får se vad felet är annars blir det en ny fördelare. Ny bes UA
 
Toppen