• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa på under en helg.

F

F.d. 6334

Guest
Hepp.

Ny som husbilsägare som man är så kan jag inget om det, Å än minder blir jag
klokare på det jag läst på forumet om det.

Min husbil -89 ved totalvikt på 3500kg och en årsskatt på 3100:-.
Jag stälde av den nu på hösten då jag ändå inte tänkte att åka med den.
Men nu så ska jag iväg i helgen och tänkte då ställa på den enbart den helgen.
Får jag betala skatt dygnsvis eller, Å hur blir det med försäkringen, går den
över automatiskt till helförsäkring från garagförsäkring.
Betalar man även på försäkringen dygnsvis eller blir det för en viss period.

Läst en del och förstår att ni som sitter där med en skatt på 7500 och försäkringar
på 8000:- har sina nära på gämt avstälda och ställer bara på dom under den tiden ni
är iväg typ.
Kostar att ligga på topp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ställa på under en helg.

Idag är det enkelt att få svar på nästan allt bara genom att ställa frågan till Google, antingen skriftligt eller muntligt.

Det har väl inte undgått någon att Google numera har röstsök. Efter lite övning funkar röstsökning över förväntan.
 
Senast ändrad:

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Ställa på under en helg.

Jag har fått uppmaning att sluta skicka knapptryckningar til google. Varför? Jag tycker inte att jag har gjort något fel.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Ställa på under en helg.

Kan varmt rekomendera Transportstyrelsens applikation till mobiltelefoner. Den heter Mina fordon och med den kan jag ställa av och på min husbil vid behov. Det går på ett kick och är kopplat till försäkringen. Bra om du behöver den en helg bara.
Tänk på att du har månadregel på din med låg vägskatt. Lämpligt att ställa av runt månadsskiften. Själv har jag en med lite dyrare skatt 4990:- och där är det 15 dagars regel.

Här kan du läsa mer:
App - Mina fordon - Transportstyrelsen

Bernt
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Ställa på under en helg.

Försäkringen går automatiskt över till avställningsförsäkring och likaså tillbaka till helförsäkring efter påställning (i alla fall om man har helförsäkring hos if). Premien räknas dygn för dygn. Om man har mång av- och påställningar under året så rekommenderas att premien betalas månadsvis med autogiro. I annat fall blir det svåröverskådligt med alla återbetalningar och nya fakturor.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ställa på under en helg.

jag ställde på i eftermiddags,,man är så illa tvungen,,men de går alldeles utmärkt att bara ha trafikförsäkring,,
det enda ja behövde,,,bilen rulla ja till en verkstad,,när dom är klara med den så tror--hoppas..att den säljs via deras omsorg,,
väldigt svårt att ombesörja det själv,,mycke lättare med en etablerad försäljare,,:p
 
Toppen